Partial mash - virkelig så nemt?
Partial mash - virkelig så nemt?
hejsa!
jeg har brygget mine første 2 bryg - semi grain, En IPA samt en Brown Ale. 2 nemme øl at starte ud med:)
Men jeg ved også at jeg på et tidspunkt snart, vil kaste mig også lidt nyt. Jeg har inde på denne skønne side læst om "partial mash"- og som jeg forstår det ville man kunne lave en øl på denne metode ved "blot" at fylde kværnet malt i en maltsæk, og sætte på den vandet ved en given temperatur og i en given periode, og på den måde forbedre øllets smag? Eller er det helt forkert forstået? Og ville jeg så skulle tilsætte mindre maltekstrakt nu hvor jeg jo allerede har "kogt" noget af malten ud selv?
Håber nogen har mod på at hjælpe mig :)
Vh Anders Knudsen - Helsingør
jeg har brygget mine første 2 bryg - semi grain, En IPA samt en Brown Ale. 2 nemme øl at starte ud med:)
Men jeg ved også at jeg på et tidspunkt snart, vil kaste mig også lidt nyt. Jeg har inde på denne skønne side læst om "partial mash"- og som jeg forstår det ville man kunne lave en øl på denne metode ved "blot" at fylde kværnet malt i en maltsæk, og sætte på den vandet ved en given temperatur og i en given periode, og på den måde forbedre øllets smag? Eller er det helt forkert forstået? Og ville jeg så skulle tilsætte mindre maltekstrakt nu hvor jeg jo allerede har "kogt" noget af malten ud selv?
Re: Partial mash - virkelig så nemt?
..det et BIAB..du henvender til ...brew in a bag..Andersk skrev:hejsa!
Så ved BIAB skal jeg slet ikke bruge ekstrakt af noget art? Udelukkende vand, frisk malt, og gær? :)
-
- Geografisk sted: 7451 Sunds
Der er 3 metoder at brygge på:
Semi grain og partial mash er den samme metode hvor du mæsker en mindre mængde specialmalt og derefter tilsætter maltekstrakt, enten flydende malt eller spraymalt (pulver), koger urten og tilsætter humle og efter afkøling tilsætter gær.
All-grain er hvor du udelukkende bruger malt måske af forskellige typer og mæsker dem. koger urten og tilsætter humle og efter afkøling tilsætter gær.
Beerkits er flydende maltekstrakt som er forkogt med humle og som derfor blot skal blandes med vand og tilsættes gær.
Semi grain og partial mash er den samme metode hvor du mæsker en mindre mængde specialmalt og derefter tilsætter maltekstrakt, enten flydende malt eller spraymalt (pulver), koger urten og tilsætter humle og efter afkøling tilsætter gær.
All-grain er hvor du udelukkende bruger malt måske af forskellige typer og mæsker dem. koger urten og tilsætter humle og efter afkøling tilsætter gær.
Beerkits er flydende maltekstrakt som er forkogt med humle og som derfor blot skal blandes med vand og tilsættes gær.
keep it simple !
Så hvis jeg forstår det rigtigt er det ikke meget mere besværligt at brygge på BIAB metoden end med partial mash metoden? Men giver det så også en nævneværdig bedre øl, eller gør man det mest for at have flere muligheder for at kunne påvirke smagen i en retning som man selv ønsker den?
-
Du har helt ret, det er blot en større mængde malt du arbejder med.Andersk skrev:Så hvis jeg forstår det rigtigt er det ikke meget mere besværligt at brygge på BIAB metoden end med partial mash metoden? Men giver det så også en nævneværdig bedre øl, eller gør man det mest for at have flere muligheder for at kunne påvirke smagen i en retning som man selv ønsker den?
Ved All-grain har du mulighed for at påvirke hele forløbet ved hjælp af mæske temperaturer og derved opnå et helt personligt resultat.
Ved Semi-grain har du kun en lille mængde malt at arbejde med.
keep it simple !
Og så er det vel også værd at have med at all grain er væsenligt billigere? :)
-
Ja, det er ihvertfald ingen ulempe :-)Andersk skrev:Og så er det vel også værd at have med at all grain er væsenligt billigere? :)
keep it simple !
Men der er altså ikke nogen større smagsmæssige fordelle ved at brygge på denne måde fremfor med ekstrakt?
Din basis øl er vel begrænset til det udvalg af malt ekstrakt som er til rådighed.Andersk skrev:Men der er altså ikke nogen større smagsmæssige fordelle ved at brygge på denne måde fremfor med ekstrakt?
Altså vil jeg mene selv om man kan lave udmærket øl med ekstrat, at du kan få mere/bedre smag af at bruge mere frisk malt.
Der er måske et spørgsmål om for eller imod.
/Thomas
-
Jeg er fuldstændig enig med ThomasM, du laver ubetinget det mest spændende øl med All-grain. Men prøv dog begge dele, det er meget nemmere, så ved du selv hvad du synes er bedst :-)ThomasM skrev:Din basis øl er vel begrænset til det udvalg af malt ekstrakt som er til rådighed.Andersk skrev:Men der er altså ikke nogen større smagsmæssige fordelle ved at brygge på denne måde fremfor med ekstrakt?
Altså vil jeg mene selv om man kan lave udmærket øl med ekstrat, at du kan få mere/bedre smag af at bruge mere frisk malt.
Der er måske et spørgsmål om for eller imod.
keep it simple !
-
Det skal jo så også lige nævnes, at partial mæske har en fordel - det kan ikke rigtig gå galt da grundøllen (ekstrakten) jo er lavet for dig.
Så hvis du hælder den rigtige mængde vand i gryden, så har du et meget stabilt resultat. Vi andre kan få stuck mash, dårlig virkningsgrad, forkert valsning osv.
Så hvis du hælder den rigtige mængde vand i gryden, så har du et meget stabilt resultat. Vi andre kan få stuck mash, dårlig virkningsgrad, forkert valsning osv.
Jeg har læst mig til at BIAB "efficiency" er lavere end ved fuld vandkontakt, altså ved at dumbe malten direkte i gryden - er dette noget man skal kompensere for ved fx at bruge mere malt end opskriften foreskriver?
Effektiviteten er forskellig fra system til system og nogle oplever lidt lavere eff ved biab. Du er nok mødt til at prøve dig frem på dit eget system, om det er nødvendigt at bruge lidt mere malt. Evt kan du komme et par hundrede gram basismalt mere i, end opskriften siger, hvis du vil kompensere på forhånd. Så kan du se, om du rammer den forudsagte gravity, eller du skal korrigere næste gang.
Vh Søren
Sendt fra min Nexus 5 med Tapatalk
Vh Søren
Sendt fra min Nexus 5 med Tapatalk
Ang. BIAB, så bruger jeg oste-lærret istedet for de poser man kan købe til dyre penge! Så køber man bare et stort stykke oste-lærret og lader det hænge løst i i gryden:

Samtidig sørg for at have en stor vand mængde, min. 4 liter pr. kilo korn, og gerne op mod 6 liter! Så får jeg en effektivitet på en 62-70%.
Jeg bruger pt. 13,5 liter vand når jeg brygger et færdig volume på 9 liter øl, og her bruger jeg et sted mellem 2,2 kg korn og op mod 3 kilo alt efter øl type (hvis jeg bruger så meget malt, øger jeg vandmægden til 14,5 i og med en del mere væske fastholdes i malt-mæsken) . Hvilket giver en ratio på:
2,2 kilo malt(@ 13,5 liter)= 6,1 Liter vand pr. kilo malt
3,0 kilo malt(@14,5 liter)= 4,8 Liter vand pr. kilo malt
Ved de vandmængder ender jeg lige under de 9 liter og skal kun tilsætte ca. 1-1½ liter postevand! Overstående er så ved brug af min 25 liter gryde! Jeg udmæsker ikke ved dette setop, men øger varmen til en 75 grader tilsidst og ender med at koge en 11 liter, derså efter en time er lige under 9 liter!
Nogle gange laver jeg 5 liter batches i min 10 liter gryde, og her bruger jeg en 1200-130 gram malt i 7 liter vand, og udmæsker ved at overfører mæske-bolden (dvs. efter at have presset det meste væske ud af mæskesposen) til 3 liter 92 grader varmt vand, og udmsæsker dermed ved 75-78 grader, her ender jeg så med at koge de 9 liter lige ned til de 5 liter (må noglen gange koge mere end en time).
Håber det hjælper!
Ps......jeg har aldrig brygget på anden måde og kan dermed ikke sige om min effektivitet vil være højere, men man siger man skal kompensere men lidt mere korn, og især have en høj vandmængde ved BIAB.........derudover tror jeg der er noget mere effektivitet at hente under BIAB ved at pH-justere og jeg har pt. planlagt gentagelse af 4 bryg hvor jeg vil "sur-malt justere" og så må vi se om min effetivitet stiger mærkbart!

Samtidig sørg for at have en stor vand mængde, min. 4 liter pr. kilo korn, og gerne op mod 6 liter! Så får jeg en effektivitet på en 62-70%.
Jeg bruger pt. 13,5 liter vand når jeg brygger et færdig volume på 9 liter øl, og her bruger jeg et sted mellem 2,2 kg korn og op mod 3 kilo alt efter øl type (hvis jeg bruger så meget malt, øger jeg vandmægden til 14,5 i og med en del mere væske fastholdes i malt-mæsken) . Hvilket giver en ratio på:
2,2 kilo malt(@ 13,5 liter)= 6,1 Liter vand pr. kilo malt
3,0 kilo malt(@14,5 liter)= 4,8 Liter vand pr. kilo malt
Ved de vandmængder ender jeg lige under de 9 liter og skal kun tilsætte ca. 1-1½ liter postevand! Overstående er så ved brug af min 25 liter gryde! Jeg udmæsker ikke ved dette setop, men øger varmen til en 75 grader tilsidst og ender med at koge en 11 liter, derså efter en time er lige under 9 liter!
Nogle gange laver jeg 5 liter batches i min 10 liter gryde, og her bruger jeg en 1200-130 gram malt i 7 liter vand, og udmæsker ved at overfører mæske-bolden (dvs. efter at have presset det meste væske ud af mæskesposen) til 3 liter 92 grader varmt vand, og udmsæsker dermed ved 75-78 grader, her ender jeg så med at koge de 9 liter lige ned til de 5 liter (må noglen gange koge mere end en time).
Håber det hjælper!
Ps......jeg har aldrig brygget på anden måde og kan dermed ikke sige om min effektivitet vil være højere, men man siger man skal kompensere men lidt mere korn, og især have en høj vandmængde ved BIAB.........derudover tror jeg der er noget mere effektivitet at hente under BIAB ved at pH-justere og jeg har pt. planlagt gentagelse af 4 bryg hvor jeg vil "sur-malt justere" og så må vi se om min effetivitet stiger mærkbart!
KBN
http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"