HERMS

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Svanebryg
Geografisk sted: Odense

HERMS

Indlæg af Svanebryg »

Så er tiden moden til at bygge mit eget HERMS-system efter i mange år ikke at have brygget – og da jeg gjorde, var det hovedsagelig med ekstrakt. Jeg er ligeledes mangeårig ”medkigger” herinde, og fået svar på mange spørgsmål her uden at skulle ulejlige med selv at spørge, men nu hvor jeg har designet mit eget anlæg og vil bygge selv, bliver tingene lidt mere kompliceret – og spørgsmålene hober sig op.

Jeg vil bygge anlægget op omkring en Amerikansk Ss Brewtech 20 gallon Isoleret Mash Tun:

http://www.ssbrewtech.com/collections/m ... tun-20-gal

Kedlens gevind er NPT – og i vores del af verdenen bruger vi BSP eller Metrisk. NPT er dog ikke umuligt at få fat på kan jeg se, og måske er det en god ide at holde sig til denne amerikanske standard, da mange specialdele er nemmere at få fat i med NPT gevind. F.eks. disse temperaturfølere:

http://www.auberins.com/index.php?main_ ... cts_id=249

Hvad gør I? Begrænser man sig ved at vælge NPT – eller BSP?
Truntebryg

Re: HERMS

Indlæg af Truntebryg »

Har du spurgt om de kunne levere med EU gevind ?
Svanebryg

Indlæg af Svanebryg »

Næh, må indrømme at det ikke er faldet mig ind. Har søgt nettet tyndt og har ikke set den med andet end NPT gevind. Bestiller hos http://www.themaltmiller.co.uk/index.php i England. Det er billigt at købe i England for tiden ;-). Prøver at skrive til dem og spørger...
Brugeravatar
Krogh
Geografisk sted: Aabybro, Ryaa
Kontakt:

Indlæg af Krogh »

Har begge dele... dog mest BSP, alt kan købes i BSP hvis man vil kigge efter det.
Yderligere så er BSP og NPT ikke såååå forskellige fra hinanden, og kan med nød godt samles, så længe man husker at bruge gevindtape, uden at stramme helt åndsvagt til.
Jacob Krogh
Svanebryg

Indlæg af Svanebryg »

Ok Krogh, det er nyt for mig, at de faktisk kan bruges sammen. Dem, jeg har spurgt (ingeniører og lignede godtfolk), har nærmest slået syv korsets tegn for sig og bedyret, at det absolut ikke kan lade sig gøre..? Tjekker op på det.
Truntebryg

Indlæg af Truntebryg »

Jo de kan godt skrues sammen (har jeg læst), det er noget med vinklen på gevind "spidsen" som er lidt forskellig (55 contra 60°) så der skal nok bare en del ekstra vindinger teflon på til at fylde ordentligt ud ;-)

Men alle fittings følge vel mere eller mindre med..
Brugeravatar
Borg
Geografisk sted: Herning

Indlæg af Borg »

Jeg har fittings med BSP og NTP og må helt ærlig indrømme, at jeg ikke kontrollerer gevindtypen når jeg skruer dem sammen. Men de får også altid teflon pakketape. Begge gevindtypen er koniske.
Men der findes også BSPP som er parallel, og så kommer man i mere alvorlige problemer med sine NPT fittings.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Svanebryg

Indlæg af Svanebryg »

Jo, de fittings der skal være der, følger selvfølgelig med og er NPT - men der er jo resten af anlægget: Slanger pumper, ventiler osv. som skal hænge sammen med MLT'en - og jeg har da lært, at man slet ikke kan købe alt hos den samme forhandler - det skal stykkes sammen mange forskellige steder fra, og giver et potentielt problem, hvis gevindene ikke passer sammen. Lyder godt dog, hvis problemet kan overkommes med lidt pakketape ;-).

Det var egentlig meningen at bygge et meget enkelt anlæg, med de 3 traditionelle beholdere, hvor ideen bare var, at væske skulle kunne flyttes fra alle beholdere til alle beholdere, for at udnytte opvarmning/afkøling optimalt. Det viste sig dog hurtigt ikke at være så enkelt, så mit design blev lige så kompliceret som alle andre HERMS-systemer - og dermed med en masse fittings/slanger osv. - og en masse gevindender...
Brugeravatar
martin_pedersen
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af martin_pedersen »

Borg skrev:Jeg har fittings med BSP og NTP og må helt ærlig indrømme, at jeg ikke kontrollerer gevindtypen når jeg skruer dem sammen. Men de får også altid teflon pakketape. Begge gevindtypen er koniske.
Men der findes også BSPP som er parallel, og så kommer man i mere alvorlige problemer med sine NPT fittings.
Vil ikke helt give dig ret. Rustfrie fittings vvs fittings er konisk bspt, dog er gevindet en anden vinkel. Men.tager man fittings til væske/mejeri eller lignende er Bsps altså en lige skåret gevind.

Billede nå nok om det.. jeg ville tage bsp gevind da det passer med.alt andet vi bruger i dk.

Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk
All right, brain, I don't like you and you don't like me - so let's just do this and I'll get back to killing you with beer.

Martin

Ps. Det skal nok blive til øl!
Svanebryg

Indlæg af Svanebryg »

Update på NPT/BSP gevind:

SS Brewtech har svaret på min forespørgsel, og de synes ikke at problemet er så stort - og måske har de/I ret:

Yes, we only manufacture our gear in NPT, since BSP is virtually nonexistent in the U.S. and some other markets we operate in, whereas even in the EU, NPT can still be found. You guys are lucky to have both! ;-))

Cheers,
Michael

Som flere af jer også har nævnt hvad angår NPT/BSP, har jeg via lidt (en del) netsøgning fået bekræftet, at for 1/2" or 3/4" er stigning og diameter ens og kan altså skrues sammen, da forskellen i gevindvinkel på 5 grader ikke er større end at pakketape kan tætne det i lavtrykssystemer.

For alle andre størrelser går den ikke, da stigningerne er forskellige. Det mest informative jeg fandt, var et White Paper på Colder Products Companys hjemmeside http://www.cpcworldwide.com/.

Her er alle de oplysninger man kan ønske sig og endda detaljerede tegninger af, hvordan gevind passer/ikke passer sammen - ret overbevisende:

http://content.cpcworldwide.com/Portals ... oducts.pdf
Thage
Geografisk sted: Allerød

Indlæg af Thage »

Cool, har også gået og tænkt lidt over det, da jeg er på kig efter samme temp følere, efter Borg linkede i anden tråd. Og hvis den bare skal have lidt tape for at skrues i er det jo fedt.
Hvor i landet holder du til? Mere om der var lidt transport fordele...
Hvad vil du sætte til følerne? Ser 3 ledninger og i tvivl om en stc-1000 er ok, men er fedt de kan klikkes af.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Svanebryg

Indlæg af Svanebryg »

Thage skrev:Hvor i landet holder du til? Mere om der var lidt transport fordele...Hvad vil du sætte til følerne? Ser 3 ledninger og i tvivl om en stc-1000 er ok, men er fedt de kan klikkes af.
Jeg har gennem tiden samlet forskelligt udstyr sammen, hvor jeg nu kunne komme til det - netop med henblik på, når tid og lejlighed bød sig, at bygge mit eget HERMS anlæg - og det er så nu! (tegner på livet løs...)

Jeg har 5-6 ældre stc-1000-agtige temperaturregulatorer, som I sin har siddet i det nu hedengangne Thor bryggeri i Randers - og som bruger pt100 følere med tre ledninger. De virker, men udgangene er analoge: mekanisk relæ og 0-1V / 0-100 gr C. Prøver med dem i første omgang i hvert fald - kan faktisk bedre lide den røde analoge visning end moderne LCD...

Jeg bor i Odense, og fælleskøb er helt fint med mig, men Jeg ved endnu ikke hvor mange jeg skal bruge... skal lige tegne færdig - og gerne have lidt feedback herindefra ;-)
IMG_7471.JPG
Thage
Geografisk sted: Allerød

Indlæg af Thage »

Har heller ikke travlt, skal lige have gas dimser først, og er et løbende projekt. Men shop USA sagde 300kr, og oveni de 30$ plus fragt til shopusa, bestiller jeg helst en sjat mere.

Nå, skal ikke forstyrre tråden mere ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk
jesperth

Indlæg af jesperth »

Jeg er i gang med samme projekt og er også i gang med at samle udstyr, så jeg er også med på at dele indkøb og erfaringer når det kan lade sig gøre. Har foreløbig bestilt en masse gas og vand magnetventiler og gnisttændere i Borg's fælleskøb.
Brugeravatar
maseol
Geografisk sted: Nivå - Nordsjælland

Indlæg af maseol »

Svanebryg skrev: jeg har da lært, at man slet ikke kan købe alt hos den samme forhandler - det skal stykkes sammen mange forskellige steder fra, og giver et potentielt problem, hvis gevindene ikke passer sammen.
http://store.brewpi.com som der blev linket til i min HERMS tråd, har temmelig meget af det du skal bruge, til rimelige priser faktisk, også selvom der kommer hollandsk skat/moms liste priserne
Bryg hilsner
Thomas

Two beers or not two beers....that's the question
Besvar

Tilbage til "Udstyr"