Hvornår må/skal man plaske med urten?
Hvornår må/skal man plaske med urten?
Hejsa,
Det hele ”gik galt” da jeg fandt en gas grukedel i rustfrit stål, hjemme på loftet ved mine svigerforældre. Den stod praktisk talt og skreg: ”BRYG ØL” til mig!
Det tog kun 15 sekunder at overtale en kammerat om at starte op som bryggere.
Ny er kedlen rengjort og klar, vi har derudover fået leveret det grej vi skal bruge til bryggen.
Vi starter med et par ekstrakt-kits indtil vi har styr på basistingene
Vi har dog ét spørgsmål inden vi går i gang.
Hvornår må/skal man plaske med urten for at få iltet den. Opskriften foreskriver at man skal plaske med urten inden man hælder den på gærtanken.
Skal man gøre det med den kølede urt eller den varme urt? Eller er det lige meget hvornår man gør det?
Vi har lavet en kølespiral der passer i grukedlen og hvis man må/skal plaske med den kølede urt, var min plan egentligt bare at lade det løbe fra taphanen ned i gærspanden og derved vil faldet fra hanen og ned i spanden jo lave en masse ”plask”. Er det en god eller en dårlig ide?
MVH Jens
Det hele ”gik galt” da jeg fandt en gas grukedel i rustfrit stål, hjemme på loftet ved mine svigerforældre. Den stod praktisk talt og skreg: ”BRYG ØL” til mig!
Det tog kun 15 sekunder at overtale en kammerat om at starte op som bryggere.
Ny er kedlen rengjort og klar, vi har derudover fået leveret det grej vi skal bruge til bryggen.
Vi starter med et par ekstrakt-kits indtil vi har styr på basistingene
Vi har dog ét spørgsmål inden vi går i gang.
Hvornår må/skal man plaske med urten for at få iltet den. Opskriften foreskriver at man skal plaske med urten inden man hælder den på gærtanken.
Skal man gøre det med den kølede urt eller den varme urt? Eller er det lige meget hvornår man gør det?
Vi har lavet en kølespiral der passer i grukedlen og hvis man må/skal plaske med den kølede urt, var min plan egentligt bare at lade det løbe fra taphanen ned i gærspanden og derved vil faldet fra hanen og ned i spanden jo lave en masse ”plask”. Er det en god eller en dårlig ide?
MVH Jens
-
- Geografisk sted: Højelse 4623
Re: Hvornår må/skal man plaske med urten?
Det virker fint for mig
At plaske med den kølede urt ?Dalmoseosebryg skrev:Det virker fint for mig
Læs John Palmer, HOW TO BREW.
Urt skal ikke plaske før den er under 27,5 gr. da det går ud over holdbarheden på det færdige øl.
Urt skal ikke plaske før den er under 27,5 gr. da det går ud over holdbarheden på det færdige øl.
Iltning af urten skal ske, når den er afkølet.
Det er mange måder:
Plaske den ned i gæringstanken
Ryste gæringstanken ihærdigt
Bruge en akvariepumpe med iltsten og micron-filter
Og sikkert flere.
Det er mange måder:
Plaske den ned i gæringstanken
Ryste gæringstanken ihærdigt
Bruge en akvariepumpe med iltsten og micron-filter
Og sikkert flere.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hejsa,
Sikke et dejligt forum :-)
Hurtige og brugbare svar!
Det bliver plasket i tønden når det er kølet.
Sikke et dejligt forum :-)
Hurtige og brugbare svar!
Det bliver plasket i tønden når det er kølet.
Et af myterne går på, at man under ingen omstændigheder må plaske med varm urt, da det ilter urten og det vil vi ikke have før vi har kølet ned og er klar til gæring.
Dog har jeg ladet mig fortælle, at den varme urt, der bliver plasket med inden urtkogning, ikke påvirkes da evt. ilt koges ud under kogning.
Jeg har dog ikke noget belæg for ovenstående påstand.
Dog har jeg ladet mig fortælle, at den varme urt, der bliver plasket med inden urtkogning, ikke påvirkes da evt. ilt koges ud under kogning.
Venlig "Pilsen"
Jan Riis Sørensen
http://bryghuset-riis.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
facebook.com/riisbryg
Twitter: @bryghusetRiis
Jan Riis Sørensen
http://bryghuset-riis.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
facebook.com/riisbryg
Twitter: @bryghusetRiis
Det giver tit nogle ret ophedede diskussioner - Brulosophy fyren har testet det i et af sine mange eksperimenter: http://brulosophy.com/2014/11/18/is-hot ... t-results/" onclick="window.open(this.href);return false;janriis skrev:Et af myterne går på, at man under ingen omstændigheder må plaske med varm urt, da det ilter urten og det vil vi ikke have før vi har kølet ned og er klar til gæring.
Og hans primære konklusion: "I’ve never perceived a lick of difference between the no HSA and HSA beers, everything about them is exactly the same to me"
-
Jo den er god nok - kogt urt kan ikke indeholde ilt... det derfor vi skal tilsætte den efter kogningen.
Det er dog et af de spændende punkter i brygningen, hvor troldom og nymåne ikke kan udelukkes ;-)
Jeg er en af de slemme drenge, der ofte glemmer det (og altid glemmer olivenolien) men ind imellem laver jeg overraskende gode øl.... Kan så desværre ikke huske om de super gode øl, er dem som jeg har iltet ;-)
Det er dog et af de spændende punkter i brygningen, hvor troldom og nymåne ikke kan udelukkes ;-)
Jeg er en af de slemme drenge, der ofte glemmer det (og altid glemmer olivenolien) men ind imellem laver jeg overraskende gode øl.... Kan så desværre ikke huske om de super gode øl, er dem som jeg har iltet ;-)
-
Lallemand gær - spørgsmål:
I always aerate my wort when using liquid yeast. Do I need to aerate the wort before pitching dry yeast?
No, there is no need to aerate the wort but it does not harm the yeast either.
Så hvis du bruger tørgær - så er det hip som hap ;-)
I always aerate my wort when using liquid yeast. Do I need to aerate the wort before pitching dry yeast?
No, there is no need to aerate the wort but it does not harm the yeast either.
Så hvis du bruger tørgær - så er det hip som hap ;-)
-
Gennem pladekøleren og ned i gærdspanden, plaske, plaskeDalmoseosebryg skrev:Det virker fint for mig
+1Dalmoseosebryg skrev:Gennem pladekøleren og ned i gærdspanden, plaske, plaskeDalmoseosebryg skrev:Det virker fint for mig
Bruger hård slange, og spids stikker lige ned i midten (låget) og så plaske daske... Overvejer dog en mere tæt løsning til bananflue sæson, og så en måler på mht temp...
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Plaske uden omrøring 0,7 til 2,5 ppm
Plaske med omrøring 1,5 til 3,4 ppm
Ryste i 60 sek 4,5 til 6,4 ppm
Ryste i 2 min 6,0 til 7,2 ppm
Akvariepumpe med YCKC difuser i 25 min 2,6 til 3,9 ppm
Så plaske og akvariepumpe er dømt lidt ud i denne test... (morebeer.com)
-
Ryste den i 2 minutter,det jo legTruntebryg skrev:Plaske uden omrøring 0,7 til 2,5 ppm
Nå men jeg ryster nu også og det bliver da til øl, tror jeg
-
Hmm ja - et ½ min måske nole gange 1 helt ;-)
... og det bliver også til øl.
... og det bliver også til øl.