Bryganlæg ~30L købes.
Bryganlæg ~30L købes.
Igennem længere tid har jeg tænkt at et bryganlæg vil udgøre det rigtige setup for mig.
Jeg har kigget lidt efter hvad folk har af erfaringer med de forskellige setups og det lader til at der kommer øl ud af dem alle, uagtet de forskelle der er mellem dem.
Derfor søger jeg nu et bryganlæg på ca. 20-30L. Prisen kommer an på stand. Hvilket mærke er mindre vigtigt, bare det dog virker.
Jeg bor ved Aarhus, men har familie/kommer jævnligt i nærheden af Københavns området og Nordsjælland. Men selv hvis anlægget befinder sig et andet sted, kan det være vi kan finde ud af noget alligevel, så lad endelig ikke det være en begrænsning.
Mvh
Kraftcorp
Jeg har kigget lidt efter hvad folk har af erfaringer med de forskellige setups og det lader til at der kommer øl ud af dem alle, uagtet de forskelle der er mellem dem.
Derfor søger jeg nu et bryganlæg på ca. 20-30L. Prisen kommer an på stand. Hvilket mærke er mindre vigtigt, bare det dog virker.
Jeg bor ved Aarhus, men har familie/kommer jævnligt i nærheden af Københavns området og Nordsjælland. Men selv hvis anlægget befinder sig et andet sted, kan det være vi kan finde ud af noget alligevel, så lad endelig ikke det være en begrænsning.
Mvh
Kraftcorp
Re: Bryganlæg ~30L købes.
Hvad er dit budget? Brygforretningen har komplet anlæg til 3000. Det er lidt kina udstyr men kender flere der bruge det med gode resultater. :-)
Sendt fra min Nexus 7 med Tapatalk
Grainfather
In your face! Brewery
Brewed in a kitchen near you
In your face! Brewery
Det er egentligt et godt spørgsmål!Dntb1985 skrev:Hvad er dit budget? Brygforretningen har komplet anlæg til 3000. Det er lidt kina udstyr men kender flere der bruge det med gode resultater. :-)
Der er ikke nogen rigtig nogen fast budgetramme, udover at jeg er væsentligt mere fristet til at købe brugt end nyt. Men omkring de 3000 er nok ikke helt ved siden af og Bulldog bryganlægget er nok heller ikke helt ved siden af. Lige i dag, er mavefornemmelsen dog, at et brugt Brewster- eller Grainfather-anlæg vil gøre mig bedre tilpas i det lange løb.
Men mange tak for at lige at nævne det - det er bestemt ikke et dårligt bud:-). Jeg tænker videre.
Mvh
Kraftcorp
altså en grainfather er et bedre køb ja, helt sikker. men hvis dit budget er 3000, så får nok ikke en bryggryden der er under 2 år, med bulldog får sprit nyt anlæg, plus 2 års reklamation, det er dit eget, og du ved hvor meget du har brygget på det. Ikke for at fordumme dig, men det er jo lidt ligesom brugte biler. Man ved aldrig hvordan den tidligere ejer har kørt bilen. Har en makker der har købt en bulldog gryde, og er meget tilfreds med den (ift. pris og kvalitet). :) men hvis du har råd til en grainfather, så koster den pt. 5300, og den kan jeg helt klart anbefale (den brygger jeg selv på), især med den nye boks (tilkøb på 800), men den nye brewster er også rigtig skarp. Det handler vel lidt om du er til audi, eller VW... :Pkraftcorp skrev:Det er egentligt et godt spørgsmål!Dntb1985 skrev:Hvad er dit budget? Brygforretningen har komplet anlæg til 3000. Det er lidt kina udstyr men kender flere der bruge det med gode resultater. :-)
Der er ikke nogen rigtig nogen fast budgetramme, udover at jeg er væsentligt mere fristet til at købe brugt end nyt. Men omkring de 3000 er nok ikke helt ved siden af og Bulldog bryganlægget er nok heller ikke helt ved siden af. Lige i dag, er mavefornemmelsen dog, at et brugt Brewster- eller Grainfather-anlæg vil gøre mig bedre tilpas i det lange løb.
Men mange tak for at lige at nævne det - det er bestemt ikke et dårligt bud:-). Jeg tænker videre.
Mvh
Kraftcorp
Grainfather
In your face! Brewery
In your face! Brewery
Der findes flere nye bryganlæg til det budget. Se f.eks. Lund Teknik http://lundteknik.dk/index.php?cPath=729&cPathTop=729" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu er temperamentet jo ikke ens hos alle bryggere, men personligt ville jeg føle mine muligheder for fleksibilitet stærkt begrænsede med et brygsystem á la Grainfather.
Nu er temperamentet jo ikke ens hos alle bryggere, men personligt ville jeg føle mine muligheder for fleksibilitet stærkt begrænsede med et brygsystem á la Grainfather.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vil du uddybe hvordan fleksibiliteten er større hos lunds bryggryde, end hos grainfather?Borg skrev:Der findes flere nye bryganlæg til det budget. Se f.eks. Lund Teknik http://lundteknik.dk/index.php?cPath=729&cPathTop=729" onclick="window.open(this.href);return false;
Grainfather
In your face! Brewery
In your face! Brewery
Det er lidt ligesom et musikanlæg, hvor man gerne vil kunne afspille radio, CD'ere, streame, afspille den gamle (og igen moderne) vinylplader, og have en forstærker med surround-Sound. Man kan købe et anlæg, hvor det er alt i samme system, og hvor man må leve med de komponentvalg producenten har lavet. Eller man kan bygge sit eget anlæg op med komponenter af egen præference.
Som jeg forstår f.eks. en Grainfather, så er det et system med alt inklusive. Mæskesystem, pumpe, opvarmning, køling, sparge, styring m.m. Det betyder, at man er "bundet" til de valg, producenten har lavet. Som med det komplette musikanlæg er det også helt fint, men det gør, at du ikke bare kan skifte en enhed ud. Og som med Grainfatheren, han du ikke bare skifte pumpe eller styresystem ud, hvis nu du gerne vil lave whirlpool som eksempel.
Bygger man sit system selv, kan man sammensætte det af netop de komponenter man selv foretrækker, og med tiden (måske) udskifte komponenter, som men gerne vil have i en anden kvalitet, kapacitet eller andet.
Køber man et system fra Lund, eller en Brewster fra Brewolution/Hjemmebryggeren, har man stadig mulighed for at justere på komponentsammensætningen selv. Man er f.eks. ikke bundet til en indbygget pumpe.
Det er helt fint, hvis du gerne vil have en fuld færdig pakkeløsning som en Grainfather. Jeg vil bare ikke kunne leve med de begrænsninger et sådant system sætter på mine udfoldelsesmuligheder på tekniksiden.
Præcis som sammensætningen af mit lydsystem i hjemmet.
Som jeg forstår f.eks. en Grainfather, så er det et system med alt inklusive. Mæskesystem, pumpe, opvarmning, køling, sparge, styring m.m. Det betyder, at man er "bundet" til de valg, producenten har lavet. Som med det komplette musikanlæg er det også helt fint, men det gør, at du ikke bare kan skifte en enhed ud. Og som med Grainfatheren, han du ikke bare skifte pumpe eller styresystem ud, hvis nu du gerne vil lave whirlpool som eksempel.
Bygger man sit system selv, kan man sammensætte det af netop de komponenter man selv foretrækker, og med tiden (måske) udskifte komponenter, som men gerne vil have i en anden kvalitet, kapacitet eller andet.
Køber man et system fra Lund, eller en Brewster fra Brewolution/Hjemmebryggeren, har man stadig mulighed for at justere på komponentsammensætningen selv. Man er f.eks. ikke bundet til en indbygget pumpe.
Det er helt fint, hvis du gerne vil have en fuld færdig pakkeløsning som en Grainfather. Jeg vil bare ikke kunne leve med de begrænsninger et sådant system sætter på mine udfoldelsesmuligheder på tekniksiden.
Hilsen Erik Borg
Uden at starte en diskussionstråd, stemmer jeg mod delvist uenig med dig borg. Jovist er grainfather et komplet anlæg, men de begrænsninger du snakker om holder ikke vand. Kontrolboksen kan du selv udskifte ( det er der flere der har gjort, med stc 100, og arduino upgrade), pumpen sidder på et udvendig pumpehus, og kan nemt pilles fra hinanden, og køling kan du jo gøre som du vil, men det giver vel mest mening, at anvende den modstrømskøler de rmedfølger sættet. Man betaler også det mere, så hvis man vil lave sit eget system, så giver det nok mest mening, at købe en severin gryde, og så starte fra bunden, men hvis valget stod mellem lunds komplette sæt til 5000kr, og så en grainfather til 5300, vil jeg klart anbefale grainfatheren. Hvis man altså er på markedet efter et komplet anlæg, lige til at sætte i. Hvis man som du siger selv, vil påvirke sin måde at brygge, ja så kan man både købe lunds gryde, og selv lave styrings enhed, finde pumpe, køler osv. Men at sige, man begrænser sig selv ved en grainfather, er vel kun fordi man vil begrænse sig. :)Borg skrev:Det er lidt ligesom et musikanlæg, hvor man gerne vil kunne afspille radio, CD'ere, streame, afspille den gamle (og igen moderne) vinylplader, og have en forstærker med surround-Sound. Man kan købe et anlæg, hvor det er alt i samme system, og hvor man må leve med de komponentvalg producenten har lavet. Eller man kan bygge sit eget anlæg op med komponenter af egen præference.
Grainfather
In your face! Brewery
In your face! Brewery
Bryganlæg ~30L købes.
Uden at have prøvet nogle af dem, mener jeg at det at kunne hæve malt og med det samme koge er en god funktion vedr. Tid. Personligt ville jeg gerne have en kogegryde på mit setup, og gider ikke bruge elgryden (sparge) til det....
Er grainfather ikke nemmest der?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Er grainfather ikke nemmest der?
Mine indlæg var ikke tænkt til at starte en diskussion om, hvilket setup der er bedst.
Det var skrevet for netop at pointere de mange forskellige holdninger til, hvad et godt setup er.
Trådstarter efterlyser erfaringer med forskellige setups med det formål, at finde det rette setup til sig selv.
Jeg fortæller så, at det rette setup for mig ikke kan være en Grainfather, og såmænd ikke noget setup der baserer sig på en form for indsatssi. Men hvis man gerne vil have noget med en form for indsatssi, så er der mange forskellige muligheder. (Husk dog at sammenligne det udstyr der følger med, når man sammenligner priser).
Det var såmænd bare mit budskab.
For mig vil det rette og mest fleksible setup altid have mindst tre brygkar: Varmtvandskar, mæske/sikar og whirlpool/kogekar.
Men det er jo netop det spændende ved vores hobby, at vi ser så forskelligt på det. Og derfor mit indlæg omkring Grainfather vs Lund/Brewster. Netop for at give spørgeren mit input og min holdning.
Det var skrevet for netop at pointere de mange forskellige holdninger til, hvad et godt setup er.
Trådstarter efterlyser erfaringer med forskellige setups med det formål, at finde det rette setup til sig selv.
Jeg fortæller så, at det rette setup for mig ikke kan være en Grainfather, og såmænd ikke noget setup der baserer sig på en form for indsatssi. Men hvis man gerne vil have noget med en form for indsatssi, så er der mange forskellige muligheder. (Husk dog at sammenligne det udstyr der følger med, når man sammenligner priser).
For mig vil det rette og mest fleksible setup altid have mindst tre brygkar: Varmtvandskar, mæske/sikar og whirlpool/kogekar.
Men det er jo netop det spændende ved vores hobby, at vi ser så forskelligt på det. Og derfor mit indlæg omkring Grainfather vs Lund/Brewster. Netop for at give spørgeren mit input og min holdning.
Hilsen Erik Borg
Tror tit der der risiko for at man føler for sit eget setup ;)
Skulle man tage de lange briller på mener jeg dog setup med 3 gryder er vejen frem, og gerne med en stor mæskegryde hvis der skal laves stærke øl... derfor kunne indkøb af 1 opsæt indtænkes her... også om det skal være gas eller el, samt mulighed for plads... men der er mange veje, og jo altid muligheden for at ændre over tid ;)
Skulle man tage de lange briller på mener jeg dog setup med 3 gryder er vejen frem, og gerne med en stor mæskegryde hvis der skal laves stærke øl... derfor kunne indkøb af 1 opsæt indtænkes her... også om det skal være gas eller el, samt mulighed for plads... men der er mange veje, og jo altid muligheden for at ændre over tid ;)
Mange tak for de gode overvejelser!
Der er ingen tvivl om at et fikst og færdigt bryganlæg kan opsætte nogle randbetingelser der til tider kan virke begrænsende. Men i løbet af de par år jeg har brygget, og med det udstyr jeg har skaffet til huse, har det vist sig at et bryganlæg, formentlig, er det rigtige setup for mig:-).
Der er dog ingen tvivl om at jeg har siddet en sen nattetime og drømt om at lave mit eget Brutus anlæg med hele baduljen af ekstra udstyr og styring. Men andre randbetingeler (børn, arbejde, plads, penge, andre hobbier) for min øl-brygning effektivt har været med til at definere mine behov.
Og lige en ekstra tak til Borg; Jeg har haft stor glæde af din "Husets Ale" opskrifter - som regel brygget med en lidt lavere IBU! Dem jeg har brygget af dem har alle været rigtig gode;-) (selvom de nok ikke har smagt helt ligesom dine...).
Mvh
/Kraftcorp
Der er ingen tvivl om at et fikst og færdigt bryganlæg kan opsætte nogle randbetingelser der til tider kan virke begrænsende. Men i løbet af de par år jeg har brygget, og med det udstyr jeg har skaffet til huse, har det vist sig at et bryganlæg, formentlig, er det rigtige setup for mig:-).
Der er dog ingen tvivl om at jeg har siddet en sen nattetime og drømt om at lave mit eget Brutus anlæg med hele baduljen af ekstra udstyr og styring. Men andre randbetingeler (børn, arbejde, plads, penge, andre hobbier) for min øl-brygning effektivt har været med til at definere mine behov.
Og lige en ekstra tak til Borg; Jeg har haft stor glæde af din "Husets Ale" opskrifter - som regel brygget med en lidt lavere IBU! Dem jeg har brygget af dem har alle været rigtig gode;-) (selvom de nok ikke har smagt helt ligesom dine...).
Mvh
/Kraftcorp
Velbekomme :-)kraftcorp skrev:Og lige en ekstra tak til Borg; Jeg har haft stor glæde af din "Husets Ale" opskrifter - som regel brygget med en lidt lavere IBU! Dem jeg har brygget af dem har alle været rigtig gode;-) (selvom de nok ikke har smagt helt ligesom dine...).
Det glæder mig, at du har fundet inspiration i mine opskrifter.
Hilsen Erik Borg
Hej Kraftcorp
Jeg tænker på at opgradere mit Braumeister 20 l anlæg til foråret...
Så måske hvis du kunne hæve budgettet lidt vi kunne finde en løsning.
(har også Fastfermenter til salg som du ved)
Jeg tænker på at opgradere mit Braumeister 20 l anlæg til foråret...
Så måske hvis du kunne hæve budgettet lidt vi kunne finde en løsning.
(har også Fastfermenter til salg som du ved)
Helt enig, og godt vi er forskellige. Det er jo også det fede ved at håndbryg, at der er mange veje til rom (eller øl i denne her sammenhæng), syntes bare ikke din holdning til grainfather var helt objektiv, og det opponere jeg lidt imod, især hvis han fravælger et ellers glimrende (og komplet ) anlæg, fordi en anden brygger mener det begrænser ham, i hans måde at brygge på. :)Borg skrev:Mine indlæg var ikke tænkt til at starte en diskussion om, hvilket setup der er bedst.
Grainfather
In your face! Brewery
In your face! Brewery