Demineraliseret vand

Kun for nørder :-)
Martin Molich
Geografisk sted: Brønshøj

Demineraliseret vand

Indlæg af Martin Molich »

Hej alle

Vandet her i København er rigtig hårdt - og det skulle vist give en mindre 'clean' smag ved lyse øl og undergærede pilsnere.

Jeg har gennem mit arbejde adgang til ubegrænsede mængder demineraliseret vand. Er det godt at brygge med - eller skal det evt. tilsættes lidt HCO3?

Smagte i øvrigt på det i dag og det smager faktisk præcis som kildevand på flaske.
Brugeravatar
admin
Site Admin
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

10 % alm. vand i, er fint.
Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....

http://www.fribryg.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.dk/fribryg" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Boje
Geografisk sted: 6310 Broager

Indlæg af Boje »

Demineraliseret vand er det det samme som omvendt osmose vand ???

Grunden til spørgsmål er at vi på mit job har / bruger omvendt osmose vand.

På det anlæg vi har er der monteret et blødgørings anlæg før osmose anlæget har det nogen betydning ?

Jens du skriver
10 % alm. vand i, er fint.

Betyder det at så ville mand kunne brygger med det ? og mand behøver ikke at regulere yderligere med mælkesyre eller andet for at kunne brygge lyse øl ?
( nu snakker vi ikke om PH )

Hilsen Bo
.
Der er altid en måde, hvorpå tingene kan gøres bedre... - Gør det !
Thomas Edison
.
Martin Molich
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af Martin Molich »

Prøv at måle pH-værdien. Den skulle kunne sige noget om brygvandets kvaliteter. Og hvad du evt kan gøre ved det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Reverse_osmosis
Brugeravatar
Boje

Indlæg af Boje »

PHèn på det omvendte osmose vand er 6.5 så der er vand.
Hvad kan jeg så lede ud af det ? ud over at jeg kan brygge af det.
Hvis jeg nu til sætter 10 % alm. vand har jeg så 10% af minneraler og hårdhed i vandet ? er det så simpelt ?

Hilsen Bo
.
Thomas Edison
.
Brugeravatar
Boje

Indlæg af Boje »

“ FAKTA OM VAND
Betegnelserne “hårdt” og “blødt” vand kender vi fra dagligdagen, ligeledes at vandkvaliteten kan variere uhyre meget fra sted til sted. Vandets hårdhed afhænger af indholdet af calcium og magnesiumforbindelser, medens indhold af sulfater og klorider vil påvirke vandkvaliteten i andre retninger.
Vandhårdheden opgives gerne totalt, men deles op i blivende eller permanent hårdhed og forbigående eller temporær hård hed, sidstnævnte omtales også som bikarbonathårdhed. Med forbigående mener man, at bikarbonaterne kan fjernes ved kogning.
Hvorledes vandkvaliteten er på det sted, hvor man bor eller arbejder, kan man som regel få oplyst fra det leverende vandværk i området eller i vandforsyningsstatistikken (udarbejdet af Dansk Vandteknisk Forening), men da oplysningerne måske kan være flere år gamle og derfor ikke passer helt på de nutidige forhold, er det muligt, at der skal foretages en vandanalyse for at klarlægge, hvilken vandbehandling der vil være relevant netop i Deres tilfælde.

Omvendt osmose
Omvendt osmose anvendes primært, hvor reduktion af vandets saltindhold har stor betydning. Permeatets renhed er afhængig af kvaliteten af råvandet, som ønskes behandlet. Hvis råvandet er normalt drikkevand, vil ledningsevnen i det behandlede vand typisk være omkring 10 - 20 μS/cm..

Omvendt osmose er en membranseparationsproces, som ved hjælp af et højt vandtryk er i stand til at separere (frastøde) de opløste salte (ioner), der er i råvandet, og lade de rene vandmolekyler passere igennem membranen.
I realiteten er det vandmolekylerne, som fjernes fra de opløste salte og ikke, som vi kender det fra ionbytning, ionerne, der fjernes fra vandet.
De opløste salte fjernes næsten 100 %, og membranens porer er så små, at selv mikroorganismer som bakterier og pyrogener ikke kan trænge igennem.

Når mand så står med det demineraliseret vand skal der jo lidt/nogle mineraler til bage i vandet,
hvis man så fylder 10 % alm. vand i det demineraliseret,
har man vand med 10 % indhold af mineraler og salte fra det oprindelige vand sådan ca.

Her er nogle billeder af hvad der sker med vand der bliver blød gjort og når det har været igennem omvendt osmose.
Det første er en oversigt af hårdhed i Danmark.
http://www.haandbrygforum.dk/gallery/di ... =9&pos=120

http://www.haandbrygforum.dk/gallery/di ... =9&pos=408

http://www.haandbrygforum.dk/gallery/di ... m=9&pos=27

http://www.haandbrygforum.dk/gallery/di ... =9&pos=397

Da jeg ikke kan finde ud af at sætte dem rigtigt ind ( et billede kommer ikke frem et bliver normalt resten bliver kun til små frimærker) er i nød til at klikke på link for at se dem.

Hilsen Bo
.
Thomas Edison
.
Olle
Geografisk sted: Kastrup
Kontakt:

Indlæg af Olle »

Hej alle

Vi har prøvet at brygge en del med omvendt osmosevand og kildvand, ved at tilsætte mineraler (kan købes i Matas og Maltbazaren) har vi med held efterlignet vandprofiler fra forskellige steder. Jeg har på vores hjemmeside samlet oplysninger og små edb programmer som har været en stor hjælp for os. Vores pilsner er i dag blevet meget velsmagende, så vandbehandling af Københavnervand kan varmt anbefales.

Kik på vores hjemmeside www.viberup-bryghus.dk under teknik

Hyg og bryg

Ole
Marcus Henglein

Re: Demineraliseret vand

Indlæg af Marcus Henglein »

Hvis man skal bruge demineraliseret vand - og ikke har adgang til det på anden vis - kan det købes i Matas, mener jeg :-)
Øl fra Bayern
Truntebryg

Indlæg af Truntebryg »

Jeg vil tro de fleste moderne Akvarie forretninger har et osmose anlæg stående (eller kender nogen), måske man kunne spørge om vandkøb der ?
EvilHunter
Geografisk sted: 6705 Esbjerg Ø.

Indlæg af EvilHunter »

Hej kære medbryggere.

Hvis der er nogen af jer som står og mangler osmosevand / demineraliseret vand så har jeg et stort og velfungerende anlæg.
Anlæget består af 5 trin:
Trin 1: Booster pumpe, øger trykket betragteligt så anlæget yder bedst muligt, med mindst muligt spild.
Trin 2: Forfilter, fjerner alt smuds i vandet der er større end 5μm.
Trin 3: Aktivkul filter, fjerner tungmetaller, pesticider, lugt, misfarve og andre skadelige stoffer.
Trin 4: 2x 190L Membraner som fjerner 99% af alt hvad der er i vandet, dog slipper der meget lidt igennem.
Trin 5: Silikat filter / total afsalter. er det filter som fjerner det sidste skidt som der er i vandet så det bliver til 99,99% rent demineraliseret vand.

Anlæget yder ca. 20L pr. ½ time. og hvis det her interesse så tager jeg kun 50 øre pr. Liter, som jo er meget billigt i forhold til at skulle købe det.
Prisen er ikke for at tjene på det men udelukket for at kunne dække nogle af mine udgifter på at skulle skifte diverse filtre og membraner med tiden som de skal udskiftes.

Hvis det her interesse så skriv en PM så finder vi ud af det.

Hvis du selv overvejer at købe et osmose anlæg så er her en rigtig god side med rigtig gode priser.
http://saltvandsbutikken.dk/index.php?c ... 15c51809d9
Det vigtigste er bare at du køber et med booster pumpe da det øger mængden af det brugbare vand og minimere spildevandet betragteligt.

Cheers
Mvh.
Thomas E. Gundersen
(6700)
Bryggeren
Geografisk sted: Skødstrup

Indlæg af Bryggeren »

Jeg hiver den lige frem igen..... Tråden

Vi skal prøve at brygge en tjekkisk pilsner for første gang, nu her mellem jul og nytår.

Vi har også adgang til store mængder demineraliseret vand, og så skulle jeg vide om alt brygvandet med fordel kan bestå af dette, eller om der som nævnt i denne tråd, skal blandes lidt alm. Hanevand i for at få lidt mineraler med i suppen.

Er de 10 % vandhanevand som Jens nævner et skud på tasken, eller lyder det meget rigtigt ?

Lasse
Brugeravatar
Kofoed
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Kofoed »

10 % er ikke helt hen i skoven. Jeg har en hårdhed på 18° dH og bruger 20 % tapvand og 80 % RS vand - tilsætter forskellige mineraler efterfølgende for at få en korrekt vandprofil til en pilser på ca 8 EBC - Hent Bru´n water program, det virker rigtigt fint.

Kofoed
Truntebryg

Indlæg af Truntebryg »

Inden jeg ville bruge demineraliseret vand, så ville jeg meget gerne vide hvad det er blødgjort til ?

Jeg går ud fra at det er vand fra en Ionbytter ?

Der findes mindst 4 forskellige typer Ionbyttere, og nogle er ikke velegnet til brygning !!!!!

Total afkalkning (Blandet kat og anion) OK

Blødgøring til opvaskemaskine - delvis afsaltning - kan ikke bruges !!! (salten fjernes ikke, byttes kun om til Na)

En speciel form for delvis afsaltning kan dog bruges eller afkarbonisering anlæg kan bruges, men du kender ikke slut profilen for vandet. (andvendes til kaffe, sodavand, istern )

Ionbytter der tilsætter Mg ville jeg heller ikke bruge
Bryggeren

Indlæg af Bryggeren »

OK, tak for svar. Jeg må vist hellere lige undersøge vandets oprindelse inden det ukritisk bruges til bryg.

Lasse
Brugeravatar
Runenaldo

Indlæg af Runenaldo »

Bryggeren skrev:OK, tak for svar. Jeg må vist hellere lige undersøge vandets oprindelse inden det ukritisk bruges til bryg.

Lasse
Har fundet vandrapporten for Skødstrup vandværk hvis det er det du leder efter :)
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Besvar

Tilbage til "Kemi"