Fadøl, regulator. Hvordan gør man?

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
Brugeravatar
toffermand
Geografisk sted: Rødovre
Kontakt:

Fadøl, regulator. Hvordan gør man?

Indlæg af toffermand »

Hej.

Efter en del års brygning har jeg nu endelig nosset mig sammen til at tappe på corneliusfade. Jeg købte udstyr fra Lund for et par år siden, men skal først til at bruge det nu.

Men inden jeg tapper mit bryg på det første fad, ville jeg lige prøve hvordan det virker med CO2, regulator osv, og så blev jeg lidt bange for det...

Altså, jeg har en 6 kg CO2-flaske og en regulator. Men jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg betjener regulatoren (selvom jeg egentlig er ingeniør, og der kun er én ting man kan dreje på).

Jeg har drejet regulatoren helt til lukket (altså drejet den så meget som muligt med uret). Men når jeg åbner for hovedhanen på CO2-flasken går det lynhurigt, så der i løbet af et halvt sekund er 2 bar i fadet. Er det normalt?? Regulatoren burde jo være lukket.
Vedhæftede filer
IMG_20170525_233531.jpg
Håndbrygning - den intelligente mands hobby ;)
Brugeravatar
Runenaldo
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Fadøl, regulator. Hvordan gør man?

Indlæg af Runenaldo »

Du skal skrue mod uret for at regulere ned for trykket, helt indtil skruen er løs.
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Brugeravatar
toffermand
Kontakt:

Indlæg af toffermand »

Runenaldo skrev:Du skal skrue mod uret for at regulere ned for trykket, helt indtil skruen er løs.
Tak. Det virkede. Var bare lidt nervøs for det der med tryk osv. :-)
Brugeravatar
toffermand
Kontakt:

Indlæg af toffermand »

Tillægsspørgsmål:

Jeg har læst lidt rundt omkring vedrørende karboneringstryk og serveringstryk, men jeg forstår det ikke helt, og det ser ud som om at nogen kæmper med at finde det rigtige tryk gennem hele deres lykkelige bryggerliv ;-)

Nogle steder siger de, at karboneringstrykket skal være højere end serveringstrykket. Andre steder er det omvendt.

Min hane har en lille kompensator-ting.
Brugeravatar
Runenaldo
Geografisk sted: Skødstrup

Indlæg af Runenaldo »

Her er en karbonerings tabel http://www.kegerators.com/carbonation-table.php

Der er to måder at gøre det på
1) Du indstiller trykket efter skemaet og venter en uges tid.
2) Du indstiller trykket til 30 psi (2 bar) og sætter gassen på "out" koblingen og ryster fadet i 1-4 minuter. Pas på med at der kan skyde øl tilbage igennem gasslangen.
herefter skal fadet lige falde til ro inden du kan tage trykket af og koble co2 flasken til igen på "in", nu indstillet til det serverings tryk du vil have. (der er mange variationer af denne metode)

Kan ikke hjælpe dig med kompensator hanen. Har en selv, men har endnu til gode at se den virke når jeg skruer på den.
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Truntebryg

Indlæg af Truntebryg »

Et rigtigt godt råd - lad være med at karbonere til max !!

Jeg giver fustagen 2 Bar - tøm ud igen, 2 Bar igen og ud med CO2en - så skulle ilt niveau være lavt.

Derefter får den 3 BAR - af med connectoren og LUK for flasken.
Dag 2 op på 3 Bar igen - af med connectoren og LUK for flasken.

Derefter sætter jeg trykket til det ønskede niveau - af med connectoren og LUK for flasken. Indtil det passer.

Hvorfor skriver jeg LUK for flasken, tjaa jeg vil tro at jeg har haft 20-30 flasker/ regulatorventiler i gang her og stort set ALLE er mere eller mindre utætte.

Tjek - sæt tryk på regulator ventilen og tilslut ikke connectoren - aflæs trykket. Lad flasken stå et par dage og se om trykket er konstant. Holder den en uge - så er du heldig

Det kan så være connectoren, og den kan du tjekke ved at have en tom fustage med tryk på.

Problemet er at utætheden ofte er så svag, at du ikke kan høre det. Men tro mig - jeg er bekendt med op til 10 flasker der er tømt på 14 dage, og kun har karboneret 2 fustager !!!
Brugeravatar
toffermand
Kontakt:

Indlæg af toffermand »

Tak for de gode svar. Hvor højt sætter I serveringstrykket?
Brugeravatar
RT BRYG
Geografisk sted: 4070 Kr.Hyllinge

Indlæg af RT BRYG »

toffermand skrev:Tak for de gode svar. Hvor højt sætter I serveringstrykket?
Serverings tryk sætter jeg efter omgivende temp. 20 grader =2 bar 14 grader =1,4 bar osv. men har haft en gang hvor temp. var 16-18 grader og tryk på 2 bar og gik fint.

Karboneret med 2 bar ved 18 grader.
Brugeravatar
Nimbus39
Geografisk sted: Greve (Mosede Strand)
Kontakt:

Indlæg af Nimbus39 »

toffermand skrev:Hvor højt sætter I serveringstrykket?
Serveringstrykket afhænger af hvordan du serverer dit øl.
Sat meget på spidsen kan man groft sagt sige:
Bruger du en Pygmy skal man sætte trykket op indtil det ikke skummer.
Bruger du en picnictap skal du sætte trykket ned til det ikke skummer.
Har du et køleskab med haner skal du prøve at ramme et karboneringstryk der passer som serveringstryk.
Dertil kommer valget om man skal bruge haner med kompensator eller uden. Bruger du haner uden skal du ud i en del beregninger/justeringer af dine bremseslanger, derfor bruger jeg udelukkende kompensatorhaner, da de er lettere at justere men ikke løser problemerne 100%, men nogen gange er 90% også godt nok.
Ovenstående er selvfølgelig MEGET groft sagt men der er ikke noget enkelt svar på dit spørgsmål det afhænger meget af de forhold du skænker øllet under.
Helt generelt skal man styre hvor øllet udsættes for tryktab og hvor stort et tryktab det udsættes for - får man styr på det kan du skænke øl uden problemer.
Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime.
http://bryggeri.landly.dk
http://www.facebook.com/bryggerilandly
http://beersmithrecipes.com/listrecipes/2810/nimbus39
Thage
Geografisk sted: Allerød

Indlæg af Thage »

Har købt de længste picnic fra Lund og har fustager i køleskab inkl. Haner. Servere ved karboneringstryk - og har ikke skum problemer...
Sætter tryk på hver gang med Lunds Quick til CO2...

Sent from my iPhone using Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Udstyr"