Pilsner ligende begynder bryg
Pilsner ligende begynder bryg
Hej,
Jeg er nybegynder og har brygget et par gange.
Jeg kunne godt tænke mig at brygge en pilsner med den skal gærer ved 15 grader og det kan jeg ikke klare lige nu.
så jeg leder efter en god opskrift på noget pilsner ligende der kan gærer ved stuetemperatur.
mvh
Daniel
Jeg er nybegynder og har brygget et par gange.
Jeg kunne godt tænke mig at brygge en pilsner med den skal gærer ved 15 grader og det kan jeg ikke klare lige nu.
så jeg leder efter en god opskrift på noget pilsner ligende der kan gærer ved stuetemperatur.
mvh
Daniel
-
- Geografisk sted: 7451 Sunds
Re: Pilsner ligende begynder bryg
De første to jeg bryggede er nemme at gå til og hvis du kan holde gærings temperaturen omkring de 20 grader bliver de gode uden for mange estere, det bliver selvfølgelig ikke en pilsner, men en lys og velsmagende øl..
keep it simple !
Mange tak, dem vil jeg prøve.
Jeg har dog brug for lidt hjælp til at læse det skema fra BeerCalc.
Er der en vejledning i at læse sådan et skema?
Mæskning processen: Er det inklusiv urt kogning? Eller?
Gæring: Hvor når tapper man på flaske er det efter 21 dage?
mvh
Daniel
mvh
Daniel
Du tapper på flaske når den er helt færdig med at gære og du har givet den et par dage mere end det. Nogle vælger at coldcrashe inden.irvold skrev:Mange tak, dem vil jeg prøve.
mvh
Daniel
-
- Geografisk sted: 7451 Sunds
mæsketiden og kogetiden er to forskellige arbejdsgange.
Du mæsker for at konvertere byggens stivelse til sukker og du koger urten hvor du tilsætter humlen.
Du mæsker for at konvertere byggens stivelse til sukker og du koger urten hvor du tilsætter humlen.
keep it simple !
-
Køb en Steam gær, den kommer tæt på pilsner ved 17-18 C - bor du i nærheden af Midtsjælland, så har jeg normalt en god en på lager ☺
Malt = 90% pilsner + 10% Cara
http://www.winemanager.com/slarsen/Beer ... m#BeerCalc" onclick="window.open(this.href);return false;
Malt = 90% pilsner + 10% Cara
http://www.winemanager.com/slarsen/Beer ... m#BeerCalc" onclick="window.open(this.href);return false;
De to bryg har også den fordel, at de ikke skal lagre længe. De skal drikkes friske. Man er jo lidt utålmodig, når det er første bryg.fjorgensen skrev:De første to jeg bryggede er nemme at gå til og hvis du kan holde gærings temperaturen omkring de 20 grader bliver de gode uden for mange estere, det bliver selvfølgelig ikke en pilsner, men en lys og velsmagende øl..
/ Claus