Hej alle gæve håndbryggere
JEg har fået lovning på en indsatssi i stål til min gruekedel. Desværre kan jeg kun få den med perforeret plade med 3 mm huller i. Er der nogen der har en mening om det ?
Min tanke er at hvis det går helt galt kan jeg jo lægge noget net i bagefter.
Steen 6700
3 mm huller i stålindsatssi...... Er det vildt for meget?
3 mm huller i stålindsatssi...... Er det vildt for meget?
Steen 6715
Wish U were beer ;-)
Wish U were beer ;-)
Hej,
Jeg har en falsk bund med hele 4 mm huller i min gruekedel, og det fungerer perfekt. Der ryger da lidt igennem under mæskningen, men ikke det store. Når jeg sparger ryger de første 10-20 liter op i gryden igen.( brygger op til 60 liter)
Øllet bliver klart.
Det er mit indtryk at det er maskens "eget" sikar, der er det vigtigste.
Skulle man få lidt malt med i gærtanken ligger det sig ret hurtiugt på bunden.
Jeg holder også en si under, når det kommer over i gærtanken. Det er meget lidt snask, der bliver siet fra, men det med sien er lige så meget for at ilte urten inden gæring. Dvs. jeg køler af i gruekedlen.
Alt i alt ville jeg bare sige, at 4 mm fungerer fint for mig.
Jacob
Jeg har en falsk bund med hele 4 mm huller i min gruekedel, og det fungerer perfekt. Der ryger da lidt igennem under mæskningen, men ikke det store. Når jeg sparger ryger de første 10-20 liter op i gryden igen.( brygger op til 60 liter)
Øllet bliver klart.
Det er mit indtryk at det er maskens "eget" sikar, der er det vigtigste.
Skulle man få lidt malt med i gærtanken ligger det sig ret hurtiugt på bunden.
Jeg holder også en si under, når det kommer over i gærtanken. Det er meget lidt snask, der bliver siet fra, men det med sien er lige så meget for at ilte urten inden gæring. Dvs. jeg køler af i gruekedlen.
Alt i alt ville jeg bare sige, at 4 mm fungerer fint for mig.
Jacob