Raw Ale

Besvar
Brugeravatar
k.larsen
Geografisk sted: nr.snede

Raw Ale

Indlæg af k.larsen »

Jeg er interesseret i hvilke erfaringer der er med brygning - eller drikning - af Raw Ale, altså øl som er lavet uden kogning. Jeg har selv et batch til gæring og glæder mig meget til at smage...
Jeg har lavet en velhumlet ale med en god del mosaic med en meget moderat alkohol på ca 4 procent. Jeg forventer en lækker mundfylde med masser af smag, men måske også en væsentligt forkortet holdbarhed....

Jeg kunne godt tænke mig at vide lidt mere om jeres erfaringer på området...
HumlepraXis - håndbryg i praksis - http://www.humlepraxis.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/humlepraxis?ref=hl" onclick="window.open(this.href);return false;
nielspirator

Re: Raw Ale

Indlæg af nielspirator »

Jeg har eksperimenteret med metoden på forskellige niveauer. Overordnet set er jeg ret tilfreds - både med smag og holdbarhed.

Jeg har bl.a. kørt den helt ud i ekstremerne, hvor der ikke sparges, koges eller køles. Jeg sørger dog for at hæve temperaturen til 75 grader i 15 min inden urten fyldes på gærtank (fustage) for at opnå en pasteurisering af urten. Når jeg fylder urten på gærtanken, sørger jeg for at fylde CO2 på inden, så urten kommer over i et så iltfattigt miljø som muligt. Næste dag, når urten er kølet ned til rummets temperatur, kommer jeg så gær i tanken. I de bryg har jeg et malt-vand-forhold på 1:5 og opnår en effektivitet på 65-70%. Humle tilsættes under mæskning og/eller i gærtank, hvor den varme urt trækker bitterhed ud under den første kontakttid. Har også eksperimenteret med at koge humle i vand ved siden af for at blive klogere på teorien om at humle skal koges med en sukkerholdig væske for at opnå et tilfredsstillende udtræk. Det giver en anden bitterhed - ikke nødvendigvis ringere.

Jeg har oplevet tre måneders holdbarhed - ja, det var så typisk når fustagen er tom - på bryggene. Har en barley wine stående på køl på 5. måned. Den er ikke færdigudviklet, men kvaliteten er fin.

Det kunne også være interessant at gennemføre nogle sammenligningseksperimenter, hvor der blev justeret på enkelte dele af processen.

Mine motiver er at udfordre teorierne om den gængse proces for at lære mere om brygning i lille skala, men det er også med fokus på at spare på nogle af ressourcerne (vand, el, tid). Et bryg som beskrevet ovenfor kan gennenmføres på 2 timer - altså et muligt aftenbryg efter job.

Glæder mig til at læse dine oplevelser med dit raw bryg.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Dntb1985
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Dntb1985 »

Kan du evt. Gå igennem processen? Trin for trin?

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Grainfather
In your face! Brewery
Brewed in a kitchen near you
nielspirator

Indlæg af nielspirator »

Jo da :-) Mash hopping, No-sparge, No-boil og No-cooling...

Mæskning af fx 5 kg malt i 25 liter vand. Tilsat 40 g. humle fx Amarillo på 8%. Pellets er at foretrække, da blade bedst omsætter bitterstoffer ved kogning (ifølge Stan Hieronymus i bogen "For the love of hops"). Metoden hedder "Mash hopping" - megen info via Google.

Mæskning foregår fx ved 65 grader i 75 min. Herefter hæves temperaturen til 75 grader og holdes der i 15 min. Det sidste trin er for både at stoppe enzymomsætning men også for at pasteurisere urten.

Indsatssien (jeg bruger enten Lunds setup eller Grainfather) hæves og masken drypper af.

Fustagen er gjort klar - rengjort, desinficeret og fyldt med CO2 der udluftes over et par gange for at presse ilten ud.

I fustagen placerer jeg et rustfrit humlefilter eller en humlepose, hvori jeg lægger fx 40 g humle.

Den 75 grader varme urt pumpes over i fustagen og humletilsætningen svarer lidt til First Wort Hopping. Brülosophy har netop publiceret et eksperiment med FWH - interessant ift. bitterhed i dette setup. Min oplevelse er, at der udvikles tilstrækkelig bitterhed.

Fustagen stiller jeg udenfor og lader den køle ned. Dagen efter tilsætter jeg gær til fustagen - eller presser urten over i en anden ren og steril fustage uden humle. Dette af hensyn til at styre humleprofil, men også for at undgå for meget uklarhed som et resultat af tilstedeværelse af humle under primær gæring. Ilt tilføres i begge tilfælde inden gær tilsættes.

DMS? Udvikles ikke ved 75 grader. Mener det er ved 85 grader og derover.

Holdbarhed? Som sagt - har ikke været et problem.

Bitterhed? Anderledes - mere subtil, så måske ikke egnet til alle stilarter.

Klarhed? Ofte mere uklar end ved kogt urt. Eksperimenterer med at tilsætte klaringsmiddel (klar urt, irsk mos eller tabletter) - måske det kan hjælpe. Køler det færdiggærede øl ned til 0 grader nogle dage. Det hjælper også på det. Men jeg lever med ikke-krystalklart øl indtil videre :-)

Brugeravatar
Dntb1985
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Dntb1985 »

nielspirator skrev:Jo da :-) Mash hopping, No-sparge, No-boil og No-cooling...

Mæskning af fx 5 kg malt i 25 liter vand. Tilsat 40 g. humle fx Amarillo på 8%. Pellets er at foretrække, da blade bedst omsætter bitterstoffer ved kogning (ifølge Stan Hieronymus i bogen "For the love of hops"). Metoden hedder "Mash hopping" - megen info via Google.

Mæskning foregår fx ved 65 grader i 75 min. Herefter hæves temperaturen til 75 grader og holdes der i 15 min. Det sidste trin er for både at stoppe enzymomsætning men også for at pasteurisere urten.

Indsatssien (jeg bruger enten Lunds setup eller Grainfather) hæves og masken drypper af.

Fustagen er gjort klar - rengjort, desinficeret og fyldt med CO2 der udluftes over et par gange for at presse ilten ud.

I fustagen placerer jeg et rustfrit humlefilter eller en humlepose, hvori jeg lægger fx 40 g humle.

Den 75 grader varme urt pumpes over i fustagen og humletilsætningen svarer lidt til First Wort Hopping. Brülosophy har netop publiceret et eksperiment med FWH - interessant ift. bitterhed i dette setup. Min oplevelse er, at der udvikles tilstrækkelig bitterhed.

Fustagen stiller jeg udenfor og lader den køle ned. Dagen efter tilsætter jeg gær til fustagen - eller presser urten over i en anden ren og steril fustage uden humle. Dette af hensyn til at styre humleprofil, men også for at undgå for meget uklarhed som et resultat af tilstedeværelse af humle under primær gæring. Ilt tilføres i begge tilfælde inden gær tilsættes.

DMS? Udvikles ikke ved 75 grader. Mener det er ved 85 grader og derover.

Holdbarhed? Som sagt - har ikke været et problem.

Bitterhed? Anderledes - mere subtil, så måske ikke egnet til alle stilarter.

Klarhed? Ofte mere uklar end ved kogt urt. Eksperimenterer med at tilsætte klaringsmiddel (klar urt, irsk mos eller tabletter) - måske det kan hjælpe. Køler det færdiggærede øl ned til 0 grader nogle dage. Det hjælper også på det. Men jeg lever med ikke-krystalklart øl indtil videre :-)

spændende.. hvad er tanken med at smide det på fustage? kan ikke "bare" bruge alm tank? tror jeg vil prøve det på en cali common med en god pilsnergær.. der gør det ikke så meget at humleprofilen er lidt subtil. Den metode egner sig nok ikke lige til en ipa.. med mindre man tørhumler helt vildt, og så laver en NEIPA lol..
Grainfather
In your face! Brewery
Brewed in a kitchen near you
Truntebryg

Indlæg af Truntebryg »

Jo - man må da kunne gære almindeligt .. i en spand.

Jeg forstår dog ikke CO2 i fustagen inden den varme urt tilsættes - gæren vil jo gerne have lidt ilt.

Det måske HSA forebyggelse
nielspirator

Indlæg af nielspirator »

Truntebryg skrev:Jo - man må da kunne gære almindeligt .. i en spand.

Jeg forstår dog ikke CO2 i fustagen inden den varme urt tilsættes - gæren vil jo gerne have lidt ilt.

Det måske HSA forebyggelse [WHITE SMILING FACE]
Helt rigtigt med spand. Grunden til at jeg vælger fustage er bedre muligheder for at sterilisere samt muligheden for at urt/øl kan holdes væk fra luftbårne bakterier.

Jeps, CO2 i fustagen er for at minimere hot side aeration. Gæren må gerne få ilt, når urten er afkølet.

Brugeravatar
admin
Site Admin
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

Fik smagt K.larsens raw ale idag, det smager sgu super godt, jeg tror han starter en DK trend der :)

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....

http://www.fribryg.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.dk/fribryg" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
k.larsen
Geografisk sted: nr.snede

Indlæg af k.larsen »

admin skrev:Fik smagt K.larsens raw ale idag, det smager sgu super godt, jeg tror han starter en DK trend der :)

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Ha ha, ja potentialet er der - men jeg tager det nok stille og roligt.

Mht. Trin for trin....
Der er jo forskellige måder - jeg mæsker normalt, koger bitterhumle seperat i vand, tilsætter det, og tilsætter smags/aroma humle efter masken er separeret - varmer op til ca 80 gr. i få min. køler - gærer. Derefter kan det jo så flaskes eller komme på fustage. Og drikkes .....
HumlepraXis - håndbryg i praksis - http://www.humlepraxis.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/humlepraxis?ref=hl" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"