Sukker i opskrifter

Besvar
Family Brewing

Sukker i opskrifter

Indlæg af Family Brewing »

Hvad ville konsekvenserne være ved at tilsætte en stor mængde sukker til en opskrift.
fx: til et 30 liters bryg at man brugte 6000g sukker og 6000g pilsner malt.
Og endnu mere sært: at man bare kogte sukker vand og tilsatte humle som normalt, hvad ville resultatet så blive?
grøntoft
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Sukker i opskrifter

Indlæg af grøntoft »

Tja. Du kunne jo prøve. Evt med kun et par liter sukkervand.

Sendt fra min ONEPLUS A5000 med Tapatalk
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
inzide

Indlæg af inzide »

Du vil nok opleve resultatet som værende ret sprittet i smagen. Men så kan du jo forsøge at gemme et par år, så kan karakteren være rundet ret meget af, så det måske endda bliver drikbart ;)
Brugeravatar
Thor
Geografisk sted: 5881 Skårup

Indlæg af Thor »

Konsekvenserne ved tilsætning af sukker = Det simple svar er højere OG..!!..
Det er vel ingen hemmelighed at belgierne bruger en del sukker i deres øl. Selv bruger jeg 10 - 12 % , men har læst at der kan bruges op til 40 % i et bryg. Så din "half and half" løsning er vel ikke urealistisk. Du skal så ha en gær der kan klare mosten. Og den skal nok tilsættes af 2 gange.
f.eks. halvdelen under urtkogningen og resten når gæren er i gang.
Dit andet sukker-project bliver der ikke meget øl ud af så der glider jeg lige så stille uden om. ;-)
Brugeravatar
Stensgaard
Geografisk sted: Nustrup, Vojens

Indlæg af Stensgaard »

Jeg har prøvet at brygge nogle øl med meget sukker - altså hvor omkring halvdelen af OG kom fra simpelt sukker i forskellig farve.

Med stærke øl er det fint, der er masser af smag, og sukkeret gør så, at øllet ikke bliver for tyktflydende. Med svagere øl resulterer sukkeret i meget kedeligt øl. Hvis du brygger på rent sukker bliver smagen meget syntetisk - og nærmest udrikkeligt.

Min egen regel er blevet, at de første 8% alkohol skal komme fra malt og andet korn. Resten skal være sukker, hvis øllet skal være over 8%. Det er sådan, jeg bedst kan lide det.
Ølsmagning i hele Danmark efter dine ønsker: https://Humlesmagning.dk
Family Brewing

Indlæg af Family Brewing »

Tak for de mange brugbare svar.

Jeg tror jeg vil forsøge mig med 25% (af samlet malt mængde) ren sukker nu her, og bliver resultatet tilfredsstillende vil jeg prøve at øge mængden ved næste forsøg osv.
Brugeravatar
Borg
Geografisk sted: Herning

Sukker i opskrifter

Indlæg af Borg »

Jeg har læst sit spørgsmål, men forstår ikke din intention.
Vil du have godt øl, eller vil du bare have sprittet alkohol?
Jeg opfatter dit spørgsmål som det sidste, og der kan og vil jeg ikke give dig råd.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"