Begynder fejl?

Besvar
Brugeravatar
Brian_Ottens
Geografisk sted: 5500 Middelfart

Begynder fejl?

Indlæg af Brian_Ottens »

Hej
Jeg har vist lavet en begynder fejl. Opskriften lød på af der skulle mæskes i 60min og derefter skulle temp øges til 78gr og holdes der i ca. 10min. Herefter skulle der ud mæskes ved 78gr.
Jeg målte 1062 efter kogning hvor den så blev sat til gæring. Nu har den godt nok kun gæret siden søndag, men de sidste 2 dage har den stået på 1040. Kan jeg have haft en for høj temperatur i for lang tid og dermed have for meget uforgærbart sukker eller kan gæren bare være lidt sløv, US West Coast M44
) skal jeg prøve at motionere lidt med gærtanken? jeg kan jo også vente lidt.....
Højt skum :-)
morfmir
Geografisk sted: Mørkøv

Re: Begynder fejl?

Indlæg af morfmir »

Brian_Ottens skrev:Hej
Jeg har vist lavet en begynder fejl. Opskriften lød på af der skulle mæskes i 60min og derefter skulle temp øges til 78gr og holdes der i ca. 10min. Herefter skulle der ud mæskes ved 78gr.
Jeg målte 1062 efter kogning hvor den så blev sat til gæring. Nu har den godt nok kun gæret siden søndag, men de sidste 2 dage har den stået på 1040. Kan jeg have haft en for høj temperatur i for lang tid og dermed have for meget uforgærbart sukker eller kan gæren bare være lidt sløv, US West Coast M44
) skal jeg prøve at motionere lidt med gærtanken? jeg kan jo også vente lidt.....
Hvilken temperatur mæskede de ved i de 60 minutter? Det er den temperatur som har betydning, ikke hvor længe eller ved hvilken temperatur du har lavet udmæskning.
Ramte du den ønskede FG?

/Thomas
---
Imod tåber kæmper selv guder forgæves
Per
Geografisk sted: Rønnede

Indlæg af Per »

morfmir skrev:
Brian_Ottens skrev:Hej
Hvilken temperatur mæskede de ved i de 60 minutter? Det er den temperatur som har betydning, ikke hvor længe eller ved hvilken temperatur du har lavet udmæskning.
Ramte du den ønskede FG?

/Thomas
Hvordan har du målt FG (de 1040 du angiver)? Med 1040 på refraktometer er det 1024 korrigeret.

Gærens potentiale er 77 - 85% attenuation, så den skulle kunne gære længere ned, men afhænger af flere faktorer bl.a. af din mæsketemperatur.

Mvh. Per.
Dalmoseosebryg
Geografisk sted: Højelse 4623

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Kæft, man render tit ind i de refraktometer problemer.
Med hensyn til mæske temperaturer, så er det onde for de første 15-20 minutter det meste stivelse bliver omsat
Brugeravatar
Benjamin

Indlæg af Benjamin »

brygbaren.dk har en glimrende omregner for gæret urt:
https://brygbaren.dk/beregninger/refraktometer/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Brian_Ottens
Geografisk sted: 5500 Middelfart

Indlæg af Brian_Ottens »

Benjamin skrev:brygbaren.dk har en glimrende omregner for gæret urt:
https://brygbaren.dk/beregninger/refraktometer/" onclick="window.open(this.href);return false;
Faktisk blev det til en glimrende IPA, jeg sidder faktisk og nyder en lige nu. Det var en aflæsningsfejl fra min side. (Der er kommet alcohol )

Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"