Bundfald i gærspand

Besvar
Jakeman

Bundfald i gærspand

Indlæg af Jakeman »

Hej alle.

Jeg har for første gang prøvet selv at valse malt i en trevalset. Det var ikke noget ubetingen succes, da vi havde meget svært ved at få malten igennem (formentlig var der et eller andet i klemme imellem valserne), men det lykkedes til sidst, dog først efter at have prøvet lidt af hvert og skruet en del op og ned for valsestørrelsen. Vi endte desværre også med stuck mash og meget lidt gennemtrængning ved eftergydning og da vi skulle tappe på gærspande efter urtkogning kom der simpelthen ingenting ud igennem tappehanen, der er monteret med et bazookafilter. Vi endte derfor med at overføre al urt over i gærspandende ved simpelt hen at hælde fra toppen af gryden. Desværre er jeg nu endt med en masse bundfald i mine gærspande, se billede, men øllen smager her efter en uges gæring ganske fint.

Jeg ender derfor med to spørgsmål:

1. Hvordan slipper jeg af med alt dette bundfald, skal jeg filtrere når jeg overfører flaskning eller skal jeg omstikke øllet (hvis det sidste er tilfælde, hænger jeg vel på at købe en hævert eller er der andre meteroder?)?
2. Når I normalt valser (Brewvolution 3-valset maltmølle fra hjemmebryggeren https://www.hjemmebryggeren.dk/maltmoel ... d-3-ruller" onclick="window.open(this.href);return false;), hvad står indstillingen så på?

Tak for hjælpen

Jakob
Vedhæftede filer
Bundfald i gærspand
Bundfald i gærspand
Senest rettet af Jakeman 23. sep 2019, 21:42, rettet i alt 1 gang.
mhn

Re: Bundfadl i gærspand

Indlæg af mhn »

Hej Jakob.

Du kan sætte en klods under spanden, så den hælder væk fra taphanen. Hvis du lader den stå sådan et stykke tid, falder det til ro i den modsatte side. Selv ville jeg nok vælge hæverten. :-)

Vi har kun to valser. Vi har en afstand målt med et kreditkort tykkelse.

Mvh
Morten
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Dalmoseosebryg
Geografisk sted: Højelse 4623

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Du skal prøve dig lidt frem, stil den på største afstand først og arbejd dig nedaf, det du skal ramme er at kærner e er delt i 3 og skallerne ligger fint for sig
Jakeman

Indlæg af Jakeman »

Jeg har også hørt det med kreditkort, jeg synes bare det er umuligt at måle på 3 valser, selvom jeg prøvede fra bunden, nogle gode tips til hvordan det gøres?
Per
Geografisk sted: Rønnede

Indlæg af Per »

Jakeman skrev:Jeg har også hørt det med kreditkort, jeg synes bare det er umuligt at måle på 3 valser, selvom jeg prøvede fra bunden, nogle gode tips til hvordan det gøres?
Jeg har også møllen med 3 valser, og er rigtig godt tilfreds. Du kan ikke bruge tricket med kreditkortet, da man ikke stiller på de 2 øverste valser. De er beregnet til at afskalle, og den nederste til at knække kernen. Du er nødt til at prøve dig frem, som Dalmose beskriver. Det er sådan jeg har gjort. Jeg har både prøvet stuck-mash og for hurtigt gennemløb, men rammer fornuftigt efterhånden.

Mvh. Per.
Jakeman

Indlæg af Jakeman »

Per skrev:
Jakeman skrev:Jeg har også hørt det med kreditkort, jeg synes bare det er umuligt at måle på 3 valser, selvom jeg prøvede fra bunden, nogle gode tips til hvordan det gøres?
Jeg har også møllen med 3 valser, og er rigtig godt tilfreds. Du kan ikke bruge tricket med kreditkortet, da man ikke stiller på de 2 øverste valser. De er beregnet til at afskalle, og den nederste til at knække kernen. Du er nødt til at prøve dig frem, som Dalmose beskriver. Det er sådan jeg har gjort. Jeg har både prøvet stuck-mash og for hurtigt gennemløb, men rammer fornuftigt efterhånden.

Mvh. Per.
Tak for det, så er det ikke mig der ikke kan finde ud af noget. Jeg prøver mig frem, nu har jeg i hvert fald også prøvet stuck mash...... Har du nogen erfaringer med, hvilken indstilling du har på dine valser?

Mvh

Jakob
Per
Geografisk sted: Rønnede

Indlæg af Per »

Jakeman skrev:
Per skrev:

Mvh. Per.
Tak for det, så er det ikke mig der ikke kan finde ud af noget. Jeg prøver mig frem, nu har jeg i hvert fald også prøvet stuck mash...... Har du nogen erfaringer med, hvilken indstilling du har på dine valser?

Mvh

Jakob
Nej, ikke rigtig. Skalaen på min valse er lidt spøjs. - 0,032 - 0,062 - 0,032 (drejeknappen fra venstre mod højre). Jeg kører ofte med en sted i mellem 0,032 (fra venstre) til ca. 0,040 - 0,045. Men se efter om der er skaller, at kernen er knækket i 3 - 4 dele og at der ikke er særlig meget mel. Er der meget mel giver det stuck-mash.
Kør lidt malt igennem, - se på resultatet - justér om nødvendigt. Jeg kan ikke give dig en præcis indstilling. Det afhænger også af størrelsen på kernerne. F.eks. er kernerne i Maris Otter malten lidt mindre og lidt hårdere end i pilsnermalt, så her skal der justeres lidt.

Mvh. Per.
peos

Re: Bundfald i gærspand

Indlæg af peos »

Jeg indstillede min 3 valsede C&S, da jeg fik den, ved at prøve mig lidt frem, indtil jeg var tilfreds med resultatet. Siden har jeg ikke rørt ved indstillingen, og har aldrig haft stuck mash. Det er 60-70 bryg siden.

Der er en del mel i resultatet, når jeg valser, men så længe det ikke giver stuck mash, så må det bare lette arbejdet for enzymerne under mæskningen og øge effektivieten. Til gengæld er skallerne altid hele, og det vigtigste.

Når din valse er indstillet rigtigt, så er der lidt større mellemrum mellem de to første valser end mellem de to sidste. Mellem de to første valser trykkes kernerne kun så meget, at skallerne løsner sig uden at gå i stykker. Dermed kommer de nemmere hele gennem de sidste valser, samtidig med at kernerne knuses.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"