Fadøl hvordan?
Jeg købte dele hver for sig.
For en slik kan du sikkert få lund til at montere den tynde bremseslange i picnic hanen for dig. Så bliver den limet fast med et stykke flexgummi til at holde sammen på det hele.
Mvh
Jakob
... Der aldrig har haft skumproblemer med picnichanen. (selv fra kraftig karboneret ipa eller hefew.)
For en slik kan du sikkert få lund til at montere den tynde bremseslange i picnic hanen for dig. Så bliver den limet fast med et stykke flexgummi til at holde sammen på det hele.
Mvh
Jakob
... Der aldrig har haft skumproblemer med picnichanen. (selv fra kraftig karboneret ipa eller hefew.)
hvis du køber det komplette sæt fra lund er du klar til at starte med din første fustage, jeg tappede i fustage samme dag som jeg hentede pakken på posthuset, og det var klar til at tage i brug.skidemajet-inc skrev:I sættet fra lund følger der så bremseslange med til picnichanen?
Brygger lejlighedsvist.
Hvad adskiller en kompensator i en tappehane fra en hvilken som helst andet indstillelig gennemstrømningsreduktion? (fx en hane)
Jeg har prøvet at sætte forskellige kuglehaner og slangeforsnævringer på en (for) kort 3/8" ølslange. Det vedbliver at skumme, uanset hvor langt ned jeg skruer for flowet.
Er det rigtigt opfattet at bremseslange og kompensator kun til en vis grad kan erstatte hinanden? (hvis du vil tappe ordenligt ved flere forskellige karboneringsgrader, har du så brug for begge dele?)
Hvad er løsningen hvis jeg gerne vil bruge picnic-hane, og gerne vil have så kort bremseslange som muligt. Kan jeg bruge en endnu tyndere slange end de gængse 3mm?
Jeg har prøvet at sætte forskellige kuglehaner og slangeforsnævringer på en (for) kort 3/8" ølslange. Det vedbliver at skumme, uanset hvor langt ned jeg skruer for flowet.
Er det rigtigt opfattet at bremseslange og kompensator kun til en vis grad kan erstatte hinanden? (hvis du vil tappe ordenligt ved flere forskellige karboneringsgrader, har du så brug for begge dele?)
Hvad er løsningen hvis jeg gerne vil bruge picnic-hane, og gerne vil have så kort bremseslange som muligt. Kan jeg bruge en endnu tyndere slange end de gængse 3mm?
Kort slange er bare ift. praktik i køleskabet, når man ikke har fundet plads til det dedikerede kegerator-skab endnu :-)
Der er også tendens til at den 3mm slange der typisk sidder på picninchanerne er i hård pvc, og har en tendens til at knække.
Jeg vil prøve at rulle 1½ m bremseslange op på en eller anden elegant måde, og så lave en quick-disconnect så den let kan afmonteres.
Det kan så forhåbentligvis sammen med en simpel stilleskrue på slangen nær hanen give flex nok til de forskellige karboneringsgrader
Der er også tendens til at den 3mm slange der typisk sidder på picninchanerne er i hård pvc, og har en tendens til at knække.
Jeg vil prøve at rulle 1½ m bremseslange op på en eller anden elegant måde, og så lave en quick-disconnect så den let kan afmonteres.
Det kan så forhåbentligvis sammen med en simpel stilleskrue på slangen nær hanen give flex nok til de forskellige karboneringsgrader
-
- Geografisk sted: KBH
Hej Jakob !jakobø skrev:du kommer ikke uden om mindst en meter bremseslange til en picnic hane! det er min erfaring!
gerne mere! hvorfor vil du gerne have så lidt slange?
Nu da jeg skal til at starte på det med fade så mangler jeg sgu lidt info.
I snakker så meget om bremseslange ??? hvor er det henne ?
Har du mulighed for at tage et billede eller vise en tegning af hvor det er henne i fadølsanlægget dette sidder ?
Jeg vil også gerne høre om hvordan jeg griber det an med at hælde mit øl på sådan et fad ?
Jeg har som sagt 25 liter stout jeg skal have på de fade jeg får snart, men er i tvivl om hvrodan jeg skal gøre det rent praktisk ?
Altså udover at gøre alt rent, hvordan gør man så rent praktisk mht. co2 osv. ?
I med øllet på fadet også stikke røret som sidder i låget ned i øllet og sætte co2 på ?
Hvad med sådan en sten til at lave små co2 bobler ?
Og sådan noget ?
Lad høre fra jer fadlærde.
Mvh Thomas
Kingglostrup skrev:Hej Jakob !jakobø skrev:du kommer ikke uden om mindst en meter bremseslange til en picnic hane! det er min erfaring!
Nu da jeg skal til at starte på det med fade så mangler jeg sgu lidt info.
I snakker så meget om bremseslange ??? hvor er det henne ?
Har du mulighed for at tage et billede eller vise en tegning af hvor det er henne i fadølsanlægget dette sidder ?
Bremseslanger skal være mellem fadkoblingen og picnichanen
Jeg vil også gerne høre om hvordan jeg griber det an med at hælde mit øl på sådan et fad ?
Jeg har som sagt 25 liter stout jeg skal have på de fade jeg får snart, men er i tvivl om hvrodan jeg skal gøre det rent praktisk ?
Altså udover at gøre alt rent, hvordan gør man så rent praktisk mht. co2 osv. ?
I med øllet på fadet også stikke røret som sidder i låget ned i øllet og sætte co2 på ?
Stik øllet på det rengjordte fad, gerne via slange så du undgår iltning.
Herefter lukker du faddet til. Karboneringsdelen er der delte meninger om, men det går kun ud på hvor hurtigt øllet karboneres.
Jeg gør følgende: Når faddet er lukket sætter jeg tryk på fra min CO2 flaske. Trykket jeg bruger ligger den første dag noget over det egentlige karboneringstryk. 3 bar eller lign., da karboneringen så går hurtigere. Øllet køler jeg også ned til 0 grader for hastighedens skyld. Når jeg har tryk på, lufter jeg faddet ud via ventilen, da man så får de sidste rester ilt ud af faddet. Dagen efter påbegyndelse af karbonering er trykket typisk faldet til 0,8-1 bar. Nu justerer jeg så trykket til det ønskede karboneringstryk og overvåger trykket de næste dage. Når trykket er stabilt over et par dage, er dit øl færdig karboneret.
Hvad med sådan en sten til at lave små co2 bobler ?
Det skal du ikke bruge til noget her, det er kun sammen med ilt under gæringsprocessen det kan være en ide. Under karbonering optager væsken CO2'en ved hjælp af trykket og ikke størrelsen på boblerne.
Og sådan noget ?
Lad høre fra jer fadlærde.
PS. Det ovenstående er baseret på Cornelius fustager !!!
Mvh Thomas
Mvh.
Søren Ladegaard
"A woman drove me to drink and I didn't even have the decency to thank her"
W. C. Fields
Søren Ladegaard
W. C. Fields
-
Kingglostrup skrev: Hvad med sådan en sten til at lave små co2 bobler ?
chevydk skrev:
Det skal du ikke bruge til noget her, det er kun sammen med ilt under gæringsprocessen det kan være en ide. Under karbonering optager væsken CO2'en ved hjælp af trykket og ikke størrelsen på boblerne.
Prøv at se side 9 her i dette link omhandlende " sten " til bobler, det var derfor jeg spurgte.
http://morebeer.com/themes/morewinepro//kegging.pdf
Mvh Thomas
Som din rigtig fine vejledning fortæller os, så er det negative ved at bruge en sten, om det så er til karbonering eller gærformering, det faktum at den giver super grobund for alt det utøj vi gerne vil være fri for. Jeg mener ikke det er bøvlet værd at bruge en sten i den her sammenhæng.
Hvis du vil have karboneret din øl hurtigt skal du køle din øl til 0-2 grader og så kan du ryste fadene med et tryk højere end det tilsigtede karboneringstryk. På den måde har jeg lavet færdig karboneret øl på få timer, og ved også at admin herinde har brugt samme model.
Jeg kan ikke se nogen grund til stenen, og vil fraråde den, men det er bare min holding til denne del af vores "religions" fyldte hobby ;o)
PS. Det er den bedste Cornelius vejledning jeg har set, tak for linket.
Hvis du vil have karboneret din øl hurtigt skal du køle din øl til 0-2 grader og så kan du ryste fadene med et tryk højere end det tilsigtede karboneringstryk. På den måde har jeg lavet færdig karboneret øl på få timer, og ved også at admin herinde har brugt samme model.
Jeg kan ikke se nogen grund til stenen, og vil fraråde den, men det er bare min holding til denne del af vores "religions" fyldte hobby ;o)
Mvh.
Søren Ladegaard
W. C. Fields
Søren Ladegaard
W. C. Fields
-
Hej Chevy !chevydk skrev:Som din rigtig fine vejledning fortæller os, så er det negative ved at bruge en sten, om det så er til karbonering eller gærformering, det faktum at den giver super grobund for alt det utøj vi gerne vil være fri for. Jeg mener ikke det er bøvlet værd at bruge en sten i den her sammenhæng.
Jeg er helt med på problemet ifht. utøj ;-)
Men som der oså står, så handler det vel blot om 15 minutters kog af stenen ?
Det lyder blot iflg. vejledningen som om at det med stenen var ypperligt, og da jeg er total uerfaren og syntes at vejledningen er " fin " spurgte jeg til det.
Og ja det er sgu en rigtig fin vejledning, omend tingene måske lyder sværere end de er ?
Det er nu ikke fordi jeg vil have færdgt øl inden for timer, for som du også kan læse i vejledningen skulle øllet have bedre af at karbonere over " rum tid " ;-)
Om man så kan smage det blir jo spændende at teste.
Har I iøvrigt vejledninger eller beskrivelser af alt dette her med fade ?
Gerne " fade for begyndere " , " fade for neebs " , " fadøl for amatører "
;-)
Bliver smadder spændende at starte på.
Mvh Thomas
Det med stenen ser jeg ikke som ypperligt.
Min holdning er helt klart at det er spild af kræfter og penge at lege med sten (hmmm...). Du skal også tweake alle fustagerne. Mont. slange, spændebånd og sten i hver fustage, igen med støre fare for utøj osv.
Tiden du sparer er ud fra min vurdering minimal, og som du også skriver bliver øllet bedre af at karbonere over længere tid.
Der er ikke noget hokus pokus med fade.
Rengør og desinficer dem, hæld nedkølet øl på, luk fustagerne og sæt tryk på (luft evt. ud), tilpas tryk til ølstil og vent til der er stabilt tryk, juster gerne over en uges tid.
Min holdning er helt klart at det er spild af kræfter og penge at lege med sten (hmmm...). Du skal også tweake alle fustagerne. Mont. slange, spændebånd og sten i hver fustage, igen med støre fare for utøj osv.
Tiden du sparer er ud fra min vurdering minimal, og som du også skriver bliver øllet bedre af at karbonere over længere tid.
Der er ikke noget hokus pokus med fade.
Rengør og desinficer dem, hæld nedkølet øl på, luk fustagerne og sæt tryk på (luft evt. ud), tilpas tryk til ølstil og vent til der er stabilt tryk, juster gerne over en uges tid.
Mvh.
Søren Ladegaard
W. C. Fields
Søren Ladegaard
W. C. Fields
-
skumproblemer.
Hej Jakob !jakobø skrev:du kommer ikke uden om mindst en meter bremseslange til en picnic hane! det er min erfaring!
Jeg har brug for input vedr. det her bremseslange og picnichane.
Min picnichane kan IKKE skænke andet en skum, dette som jeg har købt den fra Vejers, men jeg gider ikke at rode med den da jeg jo har en rigtig fadhane, så der skal nok bremseslange til her, jeg forstår ikek at nogen som helst skulle kunne skænke med den ? iøvrigt bliver øllet totalt fladt med den.
Min rigtige fadhane med kompensator virker nogenlunde, men den har jeg sgu også lidt problemer med.
Pt. har jeg ca 60 cm bremseslange på den, det gør at øllet kan skænkes uden problemer, dog er der ikke noget skum i øllet ? bruger jeg picnichanen er det ikke andet end skum ?
Hvordan får jeg begge dele ?
Selv hvis jeg lader øllet plaske ned i glasset eller noget er der ingen skum ?
Den eneste udvej jeg ser er at kombinere den tynde slange med den tykkere jeg har, så burde øllet vel få et trykfald i den tykke slange ? men så fiser CO2'en vel også af i den tykke slange ?
Hvad filen stiller jeg op ? Du skriver du har mindst 1 meter bremseslange, det burde vel være nogenlunde ens hos de forskellige håndbryggere ?? jeg tænker her på at min slange er det kortere ?
Jeg startede med 1,3 meter, men det løb al for langsomt syntes jeg, derfor kortede jeg den ned.
Er der nogen som har ideer ?
Mvh Thomas
Ps. min kompensator er helt åben
Pps. der er måske også den mulighed at mit øl IKKE er karboneret nok endnu ? jeg syntes dog efterhånden det burde være det, det har stået et par dage ved 2 bar og 5 grader, samt et par dage ved 1 bar og 5 grader
HI HI, hvis du ikke ved det :-) så er der på de fleste fadølshaner en skum funktion, pres hanen bagover og du laver skum.Pt. har jeg ca 60 cm bremseslange på den, det gør at øllet kan skænkes uden problemer, dog er der ikke noget skum i øllet ? bruger jeg picnichanen er det ikke andet end skum ?
Hvordan får jeg begge dele ?
sådan ser mit system ud.
Jens
-
hmmmm
:-(
Det vidste jeg ikke :-))) .....
Jeg fandt denne side og læste lidt http://kegman.net/tap_info.htm#balanceit
Som jeg forstå dette så handler det om at mit flow skal være 16 ounces på 8 sekunder, det mener jeg svarer til ca 1/2 liter øl på 8 sekunder.
Så jeg har nu taget min store fadølslange i anvendelse og har 60 cm 7 mm slange først, altså fra fadet og frem imod tappehanen, og slutter af med ca 10 cm 3 mmm slange.
Da jeg kan forstå at man justerer ved hanen og IKKE ved fadet.
Kan det være årsagen til manglende karbonering i øllet når bremseslangen bliver for kort ? altså selvom jeg nu er nået frem til at øllet løber med den rette hastighed ?
Det ligner dog slet ikke det du her viser, jeg skal lige se om jeg kan finde ud af at lægge et billede ind.
Jeg syntes det er bedre nu.
Og måske handler det om at mit øl stadigvæk ikke er korrekt karboneret, jeg syntes ihvertfald stadigvæk det virker lidt fladt :-(
Mvh Thomas
Ps. har lige testet skumfunktionen på min hane :-)
Pps. her er min tappehane, kom gerne med kommentarer om fejl !

Forstår ikke rigtig det her med billeder åbenbart, jeg har lagt det på Picasa som offentligt tilgængeligt , men det virker ikke ifht. det her med IMAGES her på forum ? og jeg kan ikke få lov at gemme billedet på forummet.
Det vidste jeg ikke :-))) .....
Jeg fandt denne side og læste lidt http://kegman.net/tap_info.htm#balanceit
Som jeg forstå dette så handler det om at mit flow skal være 16 ounces på 8 sekunder, det mener jeg svarer til ca 1/2 liter øl på 8 sekunder.
Så jeg har nu taget min store fadølslange i anvendelse og har 60 cm 7 mm slange først, altså fra fadet og frem imod tappehanen, og slutter af med ca 10 cm 3 mmm slange.
Da jeg kan forstå at man justerer ved hanen og IKKE ved fadet.
Kan det være årsagen til manglende karbonering i øllet når bremseslangen bliver for kort ? altså selvom jeg nu er nået frem til at øllet løber med den rette hastighed ?
Det ligner dog slet ikke det du her viser, jeg skal lige se om jeg kan finde ud af at lægge et billede ind.
Jeg syntes det er bedre nu.
Og måske handler det om at mit øl stadigvæk ikke er korrekt karboneret, jeg syntes ihvertfald stadigvæk det virker lidt fladt :-(
Mvh Thomas
Ps. har lige testet skumfunktionen på min hane :-)
Pps. her er min tappehane, kom gerne med kommentarer om fejl !
Forstår ikke rigtig det her med billeder åbenbart, jeg har lagt det på Picasa som offentligt tilgængeligt , men det virker ikke ifht. det her med IMAGES her på forum ? og jeg kan ikke få lov at gemme billedet på forummet.
Senest rettet af Kingglostrup 1. mar 2009, 09:29, rettet i alt 1 gang.