Ja, helt ny i dette og derfor dette spørgsmål.
Har målt en Og som er 1060 og efter ca 4 dags gæring en Fg der er 1125.
Spørgsmål 1: Skulle det ikke gerne omvendt så Og er højere end Fg ?
Præmisser : brewolution, amarillo smash ipa. ( 6.4 %) på et brewter beacon 40. Udmæsking tog længere tid og det tog længere tid at komme op på.100gr for at koge.
Gæring startede efter ca 24 timer og var i gang ca 4 dage derefter tog jeg, (hvad jeg kalder fg, men det måske for tidligt..?)
Pt har jeg tilsat tørhumle og afventer en ca 5 dage, før jeg vil komme det på flasker.
Håber det giver mening :)
Gravity spørgsmål. Fg højere end Og
Re: Gravity spørgsmål. Fg højere end Og
Det er en MEGET høj FG, og det lyder som om der er byttet rundt.
Hvad har du brugt til at måle med? Hvis du bruger refraktometer skal du huske at korrigere for alkoholprocenten.
Hvad har du brugt til at måle med? Hvis du bruger refraktometer skal du huske at korrigere for alkoholprocenten.
Målt med hydrometer. Er der en hvor meget væske men bruger ? Det kan jeg nemlig ikke finde svar på.
Det er "desværre' ikke byttet om..
Det er "desværre' ikke byttet om..
Kan hydrometeret have stået på bunden af måleglasset, da du målte FG?
Ja, det tror jeg faktisk.. ?
Er det på grund af for lidt væske?
Tak :)
Er det på grund af for lidt væske?
Tak :)
Jep, det vil være på grund af for lidt væske. Hydrometeret skal flyde frit for at give en brugbar måling. Selv overfladespændingen kan påvirke resultatet, hvis hydrometeret f.eks. "klistrer" til måleglasset. Bobledannelser på hydrometeret kan også forstyrre målingen. Jeg plejer at snurre hydrometeret for at løsne bobler og holde det fri af måleglassets sider.
Tak, den er nu på 1040 og startede på 1060.
Så jeg har vel fået lavet en tynd øl,,?
Er den "normal" basis Og / Fg eller afhænger det helt efter hvad men brygger?
Er der noget lavthængende ting jeg kan gøre i næste bryg, for at få den ned? Se evt først i ndlæg med de fejl jeg lavede.
Så jeg har vel fået lavet en tynd øl,,?
Er den "normal" basis Og / Fg eller afhænger det helt efter hvad men brygger?
Er der noget lavthængende ting jeg kan gøre i næste bryg, for at få den ned? Se evt først i ndlæg med de fejl jeg lavede.
Så må du endelig lade den stå. Den skal ned under 1020. Normalt vil gæren omdanne 75% af din OG, populært sagt. En 1060 urt kommer normalt ned på 1015. Det kan svinge lidt med gærtypen og mæsketemperaturen, men 1040 er for højt. Giv den et par uger, og test så igen.