Hejsa
Er grøntsags landmand så har lige en måned endnu med lidt tid på hånden, så drømmer om at få sat nogle bryg over nu jeg har tid, som kan nydes over sommeren. Har cider og mjød på fade men de er jo tidligst klar til efteråret :)
Men kan jeg brygge alle øl allerede nu, og som holder sig næste 6 mrd?
Har en drøm om variation men laver minimum 25L pr bryg.
Tjekkisk pils, IPA, og en NEIPA (til gæsterne) i første omgang- kan vel med fordel starte med den tjekkiske da den vel skal gære i længst tid(?!)
Alle gode råd modtages...
Har ikke brygget i en del år, så markedet ser også ret anderledes ud nu - er all grain kits ved Hjemmebryggeren ok value?
Dbh Jansen
Tid vs lagerholdbarhed
Re: Tid vs lagerholdbarhed
Hej Jansen,
Jeg har brygget flere all grain kits fra Hjemmebryggeren, og det har været ganske fint... Og 6 måneders holbarhed er intet problem - jeg har i hvert fald ikke oplevet nogle problemer.
Jeg har brygget flere all grain kits fra Hjemmebryggeren, og det har været ganske fint... Og 6 måneders holbarhed er intet problem - jeg har i hvert fald ikke oplevet nogle problemer.
Re: Tid vs lagerholdbarhed
Det kommer i høj grad an på din proces og dit udstyr.
Med IPA og NEIPA bliver ilt den store udfordring så hvis du brygger dem nu må du sørge for at undgå iltning af urten så snart du er sidst i fermenteringen og fremefter. Derudover vil disse stilarter også miste humle aroma så jeg ville vente med disse til så sent som muligt.
Og hellere brygge nogen pilsnere, lagerøl og ales nu som bedre kan holde sig længe og hvor nogen af dem endda bliver bedre over tid.
Med IPA og NEIPA bliver ilt den store udfordring så hvis du brygger dem nu må du sørge for at undgå iltning af urten så snart du er sidst i fermenteringen og fremefter. Derudover vil disse stilarter også miste humle aroma så jeg ville vente med disse til så sent som muligt.
Og hellere brygge nogen pilsnere, lagerøl og ales nu som bedre kan holde sig længe og hvor nogen af dem endda bliver bedre over tid.