spørgsmål til processen

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Jansen

spørgsmål til processen

Indlæg af Jansen »

Hejsa

Så kom jeg igang med første bryg. All grain (NEipa) fra HB.
Brygget på et Nimbus sæt fundet billigt i en genbrug. Var i tvivl om volume på sættet så jeg skar i malten så den passer på 20L færdig bryg i stedet for 25L som opskriften forlyder. Div. AI programmer bekræftede mine udregninger, så tror de er ok.

Derudover har jeg bare fulgt "vejledningen" som er sparsom kan jeg på bagkant konstatere - min udmæskning tog måske 2 min og ikke de 10 min som den måske burde (læst herinde at 1L/min er godt). Er i hvertfald endt på OE 1048 - og ikke de 1061 som opskriften bebudede. - Men regnede ikke med høj effektivitet på mit grej (og min sparsomme erfaring)

ANYWAY jeg får stadig øl for OE 1048 tænker jeg.

Nu fulgte der en "modstrømskøler" med sættet (ingen pumpe dog) og den så ikke helt ubrugt/ren ud, så jeg turde ikke give mig i kast med den, manglede også nogle koblinger til den.

SÅ jeg endte med at lave "no-chill" og smide varme urt ned i gærtanken og sætte låg på og smide det ud i den kolde aften på terassen hele aftenen.
først kl 02 var vi under 28c, haha, hældte gær i og ca 15timer senere var der stormgæring igang.

Nu kommer mit spørgsmål - hvor langt plejer en øl som denne at gære ned? Skal jeg bare holde mig til opskriften og omstikke dag 8, og flaske på dag 14, eller bør jeg kigge på aktiviteten istedet?

Tænker at tilsætte sukker direkte i flasken og undgå mere omstikning/omrøring.

Jeg har ikke travlt, vil bare gerne ende ud med en så god øl som muligt omstændighederne taget i betragtning :)

/Jansen
clucking

Re: spørgsmål til processen

Indlæg af clucking »

De færreste kører med omstikning nu om dage. Det giver blot unødvendig risiko for iltning og/eller infektion.
Er det en lagerøl/pilsner eller lign. med undergær så lad den stå i 3 uger før du tapper. Hvis det er en ale med overgær vil den som oftest være klar på 2 uger. Vil du være mere sikker end det så mål SG 3 gange med 2 dages mellemrum og har du helt samme værdi ved de tre målinger så er den klar til tapning.
Jansen

Indlæg af Jansen »

Tak for svar

Så slet ingen omstikning?
Mht målinger er der vel også en iltning/risiko hvergang jeg lukker op og slipper co2'en ud?

Har kun erfaring med cider & Mjød og der har min vej til succes været at lade skidtet være i fred og ikke lukke op før det er flasketid.
clucking

Indlæg af clucking »

Nej. Ingen omstikning.
Det er korrekt at du ilter når du måler. Det vil være væsentlig mindre såfremt du har adgang til et refraktometer - så kan du blot hente en dråbe op gennem hullet til gærlåsen. Og ellers kan du blot vente til der er gået de 3-4 uger så er den færdig.
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."