Hvor lang tid inden gærstarter tilsættes

Besvar
MEOLSEN
Geografisk sted: Silkeborg

Hvor lang tid inden gærstarter tilsættes

Indlæg af MEOLSEN »

Hej!

For 5 dage siden bryggede jeg 50 liter hvede. Det blev delt i 2 x 25 liter hvor den ene så skal gære med en tørgær, og den anden med en vådgær i smackpack. Bare for at se hvilken forskel det giver. Det er første gang jeg skulle bruge en vådgær og havde ikke sat mig ordentligt ind i hvor lang tid det tog om at lave en gærstarter. Derfor lod jeg den ene tank stå med min urt i 4 dage uden gæren var tilsat. Til min store overraskelse boblede gærlåsen så lystigt da jeg igår aftes ville tilsætte min gærstarter. Og jeg lavede en SG måling der viste 1026 og min OG var 1051. Er det vildgær der har gæret den ned fra de 1051 til 1026? Brygget lugtede ganske forfærdeligt og det ender nok i kloaken.

Og så slog det mig; Hvor længe kan man lade sin urt stå inden gæren tilsættes. Jeg troede egentlitg at når alt var sterilt og der var gærlås på at så kunne det godt stå i længere tid. Men det kan det tilsyneladende ikke.
mvh
MEOLSEN
Brugeravatar
admin
Site Admin
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

Og så slog det mig; Hvor længe kan man lade sin urt stå inden gæren tilsættes
15 min. og gerne tættere på 0
Senest rettet af admin 19. feb 2009, 09:58, rettet i alt 1 gang.
Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....

http://www.fribryg.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.dk/fribryg" onclick="window.open(this.href);return false;
bang-staberg
Geografisk sted: Virum 2830
Kontakt:

Indlæg af bang-staberg »

Hvor længe kan man lade sin urt stå inden gæren tilsættes.
Ja, jeg hælder også mest til så kort tid som muligt. Men der findes imidlertid bryggere der lader deres urt køle ned natten over uden det tager skade, så det er bestemt muligt at lave øl uden nogen form for chiller. Fire dage er nok i overkanten.

Har du smagt på det? Det kan jo være det smager rigtig godt, selvom det lugter dårligt :o)
Mikkel Staberg
HP: http://www.furesoebryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
mas
Geografisk sted: 2640, Hedehusene

Re: Hvor lang tid inden gærstarter tilsættes

Indlæg af mas »

MEOLSEN skrev:Jeg troede egentlitg at når alt var sterilt og der var gærlås på at så kunne det godt stå i længere tid. Men det kan det tilsyneladende ikke.
En del af pointen i at lave en gærstarter, er at man giver gæren et forspring. Det kan som hjemmebrygger næppe undgås at der kommer en enkelt baktusse eller to ned i gærspanden. Hvis du hurtigt tilsætter flere milliarder gærceller, så vil gæren hurtigt ukonkurere alle andre microkulturer, der er smuttet med i spanden!

Mvh

Thomas
Mr. P
Geografisk sted: Odense

Re: Hvor lang tid inden gærstarter tilsættes

Indlæg af Mr. P »

MEOLSEN skrev:Jeg troede egentlitg at når alt var sterilt og der var gærlås på at så kunne det godt stå i længere tid.
Dit udstyr har næppe været sterilt, men blot desinficeret. Ved sterilicering slås ALT levende ihjel. Ved desinficering bringer man blot antallet af "kryb" ned under et acceptabelt niveau, men efter et stykke tid formerer krybet sig og kommer atter op på et uacceptabelt niveau - og det er nok det, der er sket i dit tilfælde.
mvh Poul
www.ohbl.dk
MEOLSEN
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af MEOLSEN »

Hej igen!

Sterilt har det naturligvis ikke været - jeg mente også desinficeret. Anyway - Er det en mon en gærringsprocess med vildgær der er igang eller er det en anden form for "biologisknedbrydelse"(læs:forrådnelse).
mvh
MEOLSEN
morfmir
Geografisk sted: Mørkøv

Indlæg af morfmir »

Forrådnelse er jo også en infektion med bakterier.

Inden jeg lavede min chiller, har jeg flere gange ladet den kogte urt stå til dagen efter for at køle af. Det har ikke givet nogle problemer overhovedet.
Men i de tilfælde har jeg også lavet en kraftig og livlig gærstarter.

/Thomas
Rantzau
Geografisk sted: Gjøl

Indlæg af Rantzau »

'Sterilt urt' har du jo fundet ud af, at du ikke kan lave - i lighed med alle håndbryggere og bryghuse/bryggerier verdenen over ;)

= der er altid mere el. mindre kim i urten, som bekæmpes med korrekt pitchmængde af viabel gær - hurtigst muligt efter nedsvaling.

Men, dit spørgsmål gik på - hvor længe kan du vente = hvor meget rider du på heldet :)

Et simpelt bud er WST = WortStabilityTest = Urt Stabilitets Test.

- Du koger et syltetøjsglas el. lign incl. (husk en rimelig åbning, der er
propotional med din åbne gæringsbeholder) i min. 10 min. for at
desinficere denne.

- Under nedsvalingen af din urt, fylder du dit 'syltetøjsglas' under nøjagtig
samme procedurer som du er ved at ovf. urt til din gærespand

- Lad 'syltetøjsglasset' være uden låg (halvt m/låg, delvist m/låg) under
resten af nedsvalingen (altså ovf. til din gærespand) - akkurat som din
gærespand/urt udsættes for!

- Straks du klapper låget el. andet på din gærespand, lukker du låget på
dit syltetøjsglas og stiller den samme sted (evt. på låget) som din gære-
spand

- Vent nu - straks du ser synlige tegn på ændring = gæring, bobler/skum
osv. i dit syltetøjsglas - har du et bud på - hvor meget du er 'foran' dit
bakteriologiske miljø i dit bryggeri = et bud på hvor hurtigt din gæring
skal i gang. (et fingerpeg er min. 24 timer før og det er faktisk BAD!)
Herlig hilsen..

Martin :)
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"