Tja, gæren er jo nøglen til at fremskaffe godt øl! Gærens sundhed og kvalitet betyder meget for processen, så jeg har anskaffet mig et microskop da jeg nemt kunne se det sjove i at kunne være selvforsynende angående gær!
Så er spørgsmålet bare, hvordan kan man tælle gær celler, personeligt mener jeg at have set et filter så man kunne tælle antallet af gær celler pr 1x1 mm, har dog aldrig fundet et sted at købe det, eller for den sags skyld hørt om dette var den bedste måde at gøre det.
Gær Tælling
Gær Tælling
Højt Skum
NMV
NMV
Re: Gær Tælling
Jep, det hedder et hæmocytometer. Du skal nok finde en leverandør til laboratorier, fx Bie & Berntsen.
-
Alternativt kan en mængde af kulturen der ønskes undersøgt fortyndes og udstryges på et passende dyrkningsmedie. Denne metode er både anvendt og billig. Har fortyndingen været passende, kan antallet af kolonier optælles, hvorefter man via fortyndingsfaktoren ganger op til aktuel koncentration. Samtidig kan enkeltkolonier udvælges til opformering.
Hmm... Måske lidt nørdet, men det virker!
-
Den sidste metode, er nok den bedste. Her er det nemlig de levende celler du tæller.
Hvis du bruger mikroskop – så bør du tilsætte en farveopløsning som farver de døde celler røde og de levende grønne.
Hvis du bruger mikroskop – så bør du tilsætte en farveopløsning som farver de døde celler røde og de levende grønne.
-
- Geografisk sted: København (2200)
Aj, hvor bliver det dejligt nørdet. Men det er så brugbart, men alligevel utroligt simpelt! Det er det der kendetegner mikrobiologien:-)!J.K.Jensen skrev:Alternativt kan en mængde af kulturen der ønskes undersøgt fortyndes og udstryges på et passende dyrkningsmedie. Denne metode er både anvendt og billig. Har fortyndingen været passende, kan antallet af kolonier optælles, hvorefter man via fortyndingsfaktoren ganger op til aktuel koncentration. Samtidig kan enkeltkolonier udvælges til opformering.