Temperaturstyring - interesse?
-
- Geografisk sted: Horsens
Re: Temperaturstyring - interesse?
Bare et kort spørgsmål.
Hvad koder du programmet i, altså hvilket programmeringssprog ?
Søren
Hvad koder du programmet i, altså hvilket programmeringssprog ?
Søren
Jeg synes projektet bliver mere og mere spændende - nu tænker jeg der brygger på 2 gruekedler (en til mæsken og en til spargevand), hvad kan jeg bruge det her til? I princippet kan en pladevarmeveksler vel bruges til andet end at køle med? Jeg tænker på at man kan vel recirkulere urten igennem varmeveksleren samt spargevandet modsat, således man bruger spargevandet som opvarming af mæsken. Dvs. mængden af spargevand der pumpes igennem veksleren er afgørende for temperaturen i brygkedlen - det er sprøgsmålet om dette ville kunne lade sig gøre, og kan i princippet erstatte alle de varmelegemer i snakker om (hvis man ikke brygger i gruekedel som jeg)- samt give en mere jævn temperatur i kedlen. Jeg kan se det fornuftige i kun pludselig at skulle holde varme i den ene af kedlerne, og lade temperaturstyringen styre pumperne. Præcis som en radiator funger.
- BalstedBryg
- Geografisk sted: 6100 Haderslev
Det tror jeg til en hvis grad du har ret i. Hvis det er til mæskningen burde det kunne lade sig gøre. Det kræver så 2 pumper, 1 til recirkulering af mæsken, og 1 til recirkulering af spargevandet.imsoe skrev:Jeg synes projektet bliver mere og mere spændende - nu tænker jeg der brygger på 2 gruekedler (en til mæsken og en til spargevand), hvad kan jeg bruge det her til? I princippet kan en pladevarmeveksler vel bruges til andet end at køle med? Jeg tænker på at man kan vel recirkulere urten igennem varmeveksleren samt spargevandet modsat, således man bruger spargevandet som opvarming af mæsken. Dvs. mængden af spargevand der pumpes igennem veksleren er afgørende for temperaturen i brygkedlen - det er sprøgsmålet om dette ville kunne lade sig gøre, og kan i princippet erstatte alle de varmelegemer i snakker om (hvis man ikke brygger i gruekedel som jeg)- samt give en mere jævn temperatur i kedlen. Jeg kan se det fornuftige i kun pludselig at skulle holde varme i den ene af kedlerne, og lade temperaturstyringen styre pumperne. Præcis som en radiator funger.
Men kræver det så ikke at du pumper den bitre urt over i spargevandskedlen når den skal koges da du reelt kun har ét sted du kan varme op? Tror ikke du vil kunne få urten op på kogepunket pga. varmetab, medmindre du lukker damp ind i den ene ende af varmeveksleren. Kan det så gøres med en tapetdamper måske. Spændende ;-)
Men det emne er vist ikke 'i tråd den oprindelige tråd' om temperaturstyring :-)
Mvh Brian
www.balstedbryg.dk
www.balstedbryg.dk
Det ved jeg godt, men hele denne her tråd satte mine tanker igang - men jeg tænkte al den her styring af varmeelementer, kunne vel ligeså vel være pumper eller en ventil, afhængig af den udgangstemperatur en væske har.
- BalstedBryg
- Geografisk sted: 6100 Haderslev
Det er selvfølgelig rigtig.imsoe skrev:Det ved jeg godt, men hele denne her tråd satte mine tanker igang - men jeg tænkte al den her styring af varmeelementer, kunne vel ligeså vel være pumper eller en ventil, afhængig af den udgangstemperatur en væske har.
Mvh Brian
www.balstedbryg.dk
www.balstedbryg.dk
-
- Geografisk sted: Bruxelles
- Kontakt:
Jeg skylder vist lige en update...
Søndag bryggede jeg en brown ale med hjælp fra min far og alt mit nye udstyr... Umiddelbart vil jeg sige at den første eksamen er bestået til 9 med pil op (efter 13 skalen ;o)
Der blev mæsket og brygget i 30 liters elgryde med Lund indsatssi, hvor temperaturen under mæskningen blev styret med min nyudviklede software. Screenshot'et ovenfor viser temperaturen igennem hele forløbet. Ignorer det store udsving omkring 10:25, da jeg havde temperatursensorene oppe af gryden og byttede rundt på deres placeringer.
Efter 10:25 var sensor 1 (rød line) placeret i deadspacet under indsatssien og sensor 2 (grøn linie) placeret i selve mæsken. Den blå linie er mit setpoint.
Som det ses, nåede temperaturen i mæsken aldrig mit setpoint, men det skyldes alene det anvendte setup. Uden omrøring eller anden cirkulation i gryden er det simpelthen umuligt at varme mæsken op, uden at koge væsken i deadspacet.
Jeg havde håbet at jeg kunne "simulere" en pumpe ved at tappe vandet fra deadspacet ud i et målebæger og hælde det oveni mæsken, men det hjalp ikke rigtigt - det havde også været konstant arbejde i 1½ time. En temperaturforskel på 2-3 grader er ikke meget, når man vil varme sådan en gang malt op.
Som det fremgår blev temperaturen i gryden holdt inden for 1,5°C af setpointet, hvilket vist er nogenlunde acceptabelt. PID rutinen skal vist lige ses efter i sømmene (måske jeg skifter til en helt ny) og variablerne skal helt sikkert tunes... Havde jeg droppet indsatssien som jeg plejer, havde den formentligt skudt mindre over målet da mæskens masse havde været betydeligt større. I praksis har jeg jo kun arbejdet med de 4-5 liter sukkervand der var i deadspacet.
Ignorer venligst detaljerne i brugerinterfacet indtil videre - halvdelen er bare kastet ind for at teste diverse ting.
Jeg prøver at arbejde lidt med PID rutinen og vender tilbage her i gruppen. Hvis folk vil begynde at bestille komponenter hjem, kan de roligt gå i gang - rent hardwaremæssigt bliver der ikke pillet ved løsningen.
Hvis folk er mere trygge ved at lade mig bestille, vil jeg også gerne gøre det - men det bliver selvfølgelig lidt dyrere på den måde.
Mvh. Kasper
Søndag bryggede jeg en brown ale med hjælp fra min far og alt mit nye udstyr... Umiddelbart vil jeg sige at den første eksamen er bestået til 9 med pil op (efter 13 skalen ;o)
Der blev mæsket og brygget i 30 liters elgryde med Lund indsatssi, hvor temperaturen under mæskningen blev styret med min nyudviklede software. Screenshot'et ovenfor viser temperaturen igennem hele forløbet. Ignorer det store udsving omkring 10:25, da jeg havde temperatursensorene oppe af gryden og byttede rundt på deres placeringer.
Efter 10:25 var sensor 1 (rød line) placeret i deadspacet under indsatssien og sensor 2 (grøn linie) placeret i selve mæsken. Den blå linie er mit setpoint.
Som det ses, nåede temperaturen i mæsken aldrig mit setpoint, men det skyldes alene det anvendte setup. Uden omrøring eller anden cirkulation i gryden er det simpelthen umuligt at varme mæsken op, uden at koge væsken i deadspacet.
Jeg havde håbet at jeg kunne "simulere" en pumpe ved at tappe vandet fra deadspacet ud i et målebæger og hælde det oveni mæsken, men det hjalp ikke rigtigt - det havde også været konstant arbejde i 1½ time. En temperaturforskel på 2-3 grader er ikke meget, når man vil varme sådan en gang malt op.
Som det fremgår blev temperaturen i gryden holdt inden for 1,5°C af setpointet, hvilket vist er nogenlunde acceptabelt. PID rutinen skal vist lige ses efter i sømmene (måske jeg skifter til en helt ny) og variablerne skal helt sikkert tunes... Havde jeg droppet indsatssien som jeg plejer, havde den formentligt skudt mindre over målet da mæskens masse havde været betydeligt større. I praksis har jeg jo kun arbejdet med de 4-5 liter sukkervand der var i deadspacet.
Ignorer venligst detaljerne i brugerinterfacet indtil videre - halvdelen er bare kastet ind for at teste diverse ting.
Jeg prøver at arbejde lidt med PID rutinen og vender tilbage her i gruppen. Hvis folk vil begynde at bestille komponenter hjem, kan de roligt gå i gang - rent hardwaremæssigt bliver der ikke pillet ved løsningen.
Hvis folk er mere trygge ved at lade mig bestille, vil jeg også gerne gøre det - men det bliver selvfølgelig lidt dyrere på den måde.
Mvh. Kasper
Foreningen til Fremmelse af Stegt Flæsk Med Persillesovs
-
Hej Kasper,
Har du en mail adresse du gerne vil have bestillingen af hardware setup'et på?
Hvis det er okay her, så vil jeg gerne bestille et sæt og du kan bare skrive på den privat besked (PB) med konto nr og pris, så smider jeg en adresse tur og nogle penge
Hilsen
Søren
Har du en mail adresse du gerne vil have bestillingen af hardware setup'et på?
Hvis det er okay her, så vil jeg gerne bestille et sæt og du kan bare skrive på den privat besked (PB) med konto nr og pris, så smider jeg en adresse tur og nogle penge
Hilsen
Søren
-
- Kontakt:
Jeps - folk kan bare skrive til kasper (snabel-a) h-hansen.dk ... eller sende en PB herinde.
Jeg skal lige finde en samlet pris og skrive den her i forum'et.
Der bliver nok i virkeligheden tale om to priser - en for folk der samler selv, og en for folk der vil have en færdigsamlet pakke.
Har jeg ret i at folk gerne vil have to termometre med i pakken? Personligt synes jeg i hvert fald at det er rart at have to forskellige målepunkter.
Relæ bliver 25A - jeg antager at de fleste kører med en ~2KW elgryde.
Det skal dog siges at der bliver mindst 3-4 ugers levering - det tager en krig at få ting fra Kina hertil...
/Kasper Hansen
Jeg skal lige finde en samlet pris og skrive den her i forum'et.
Der bliver nok i virkeligheden tale om to priser - en for folk der samler selv, og en for folk der vil have en færdigsamlet pakke.
Har jeg ret i at folk gerne vil have to termometre med i pakken? Personligt synes jeg i hvert fald at det er rart at have to forskellige målepunkter.
Relæ bliver 25A - jeg antager at de fleste kører med en ~2KW elgryde.
Det skal dog siges at der bliver mindst 3-4 ugers levering - det tager en krig at få ting fra Kina hertil...
/Kasper Hansen
Jeg har også fulgt denne tråd med stor interesse.
Jeg mæsker i køletaske med et simpelt HERMS system (en pumpe og en lille kobberspole nedsænket i en 2 kw kogekande). Jeg vil bruge temperaturstyringen til at styre kogekanden med temperatur input fra slangen tilbage til køletasken.
Jeg vil også bruge 2 følere så jeg samtidig kan holde øje med mæsken.
Spændende projekt og flot resultat !
Jeg mæsker i køletaske med et simpelt HERMS system (en pumpe og en lille kobberspole nedsænket i en 2 kw kogekande). Jeg vil bruge temperaturstyringen til at styre kogekanden med temperatur input fra slangen tilbage til køletasken.
Jeg vil også bruge 2 følere så jeg samtidig kan holde øje med mæsken.
Spændende projekt og flot resultat !
Super spændende projekt, ku være sejt hvis programmet kunne importere mæskeprogramer fra beesmith ol...
Et slag på tasken hvad er størrelsesordenen af investeringen her? -også hvis DU bestiller komponenter?Listende-elg skrev:.... Hvis folk vil begynde at bestille komponenter hjem, kan de roligt gå i gang - rent hardwaremæssigt bliver der ikke pillet ved løsningen.
Mvh. Kasper
Vh. Christian Tiedt
- Christian Ernstsen
- Geografisk sted: Vejle
- Kontakt:
Jeg melder mig i koret af imponerede bryggere! Og i koret af interesserede bryggere også, jeg må finde min gamle windowsmaskine frem igen, er ellers skiftet til Mac, men man må jo hyle med ulvene, ikke sandt! :-)
Med venlig hilsen
Christian
Brygsetup: 25 liter elgryde, pumpe og modstrømskøler. 23 bryg i alt.
Christian
Brygsetup: 25 liter elgryde, pumpe og modstrømskøler. 23 bryg i alt.
-
- Kontakt:
Priserne bliver som følger...
Samlet kit bestående af:
- 2 x Termometer
- USB-RS232 adapter
- "Projektkasse" til elektronikken
- ½ null-modem (går fra RS232 adapteren til relæet)
Pris på ebay - ca. 44 USD inkl. porto hvis man selv bestiller
Jeg kan godt købe det hjem - så ender vi på 300,-
Skal jeg samle det også, bliver det 375 kr
Det er værd at bemærke at der ikke kommer told på nogen af delene hvis man selv bestiller - stykpriserne er så lave at de ryger under bagatelgrænsen.
Der skal ikke loddes, men blot afisoleres to ledere i to kabler, som sættes på relæet.
Jeg vil næsten hellere hjælpe med vejledninger end jeg vil til at bestille dele hjem for at tjene 100 kr :) Men hvis i absolut vil betale jer fra det, er det selvfølgelig OK.
Måske det var mere oplagt hvis f.eks. BalstedBryg stod for at lave de færdige kits (hvis han har lyst). Han bor trods alt i DK, og portoen er derfor billigere. Desuden har han også en mere relevant uddannelse end jeg har :)
/Kasper Hansen
/Kasper Hansen
Samlet kit bestående af:
- 2 x Termometer
- USB-RS232 adapter
- "Projektkasse" til elektronikken
- ½ null-modem (går fra RS232 adapteren til relæet)
Pris på ebay - ca. 44 USD inkl. porto hvis man selv bestiller
Jeg kan godt købe det hjem - så ender vi på 300,-
Skal jeg samle det også, bliver det 375 kr
Det er værd at bemærke at der ikke kommer told på nogen af delene hvis man selv bestiller - stykpriserne er så lave at de ryger under bagatelgrænsen.
Der skal ikke loddes, men blot afisoleres to ledere i to kabler, som sættes på relæet.
Jeg vil næsten hellere hjælpe med vejledninger end jeg vil til at bestille dele hjem for at tjene 100 kr :) Men hvis i absolut vil betale jer fra det, er det selvfølgelig OK.
Måske det var mere oplagt hvis f.eks. BalstedBryg stod for at lave de færdige kits (hvis han har lyst). Han bor trods alt i DK, og portoen er derfor billigere. Desuden har han også en mere relevant uddannelse end jeg har :)
/Kasper Hansen
/Kasper Hansen
-
Hej Kasper,
Jeg ville nok gerne have at det var en færdig pakke, men kunne du ikke poste links til de dele som du/vi skal bruge og med lidt hjælpende beskrivelse, kan det da ikke være så svært at samle selv.
Jeg er klar på at tage chancen. :-)
Søren
Jeg ville nok gerne have at det var en færdig pakke, men kunne du ikke poste links til de dele som du/vi skal bruge og med lidt hjælpende beskrivelse, kan det da ikke være så svært at samle selv.
Jeg er klar på at tage chancen. :-)
Søren
-
USB-RS232 adapteren er som tidligere nævnt ikke nødvendig, hvis du har en RS232 udgang på din bærebar !
Et ½ null-modem kabel, kan velsagtens erstattes af en slagtet gammeldaws mus med D-sub stik - hvis der ellers findes flere ...
Du skal bruge et stik der ser sådan ud:

Det er nok en god ide at låne et multimeter, så du kan måle hvilke pinne / ledninger du skal bruge !
MVH SL
Et ½ null-modem kabel, kan velsagtens erstattes af en slagtet gammeldaws mus med D-sub stik - hvis der ellers findes flere ...
Du skal bruge et stik der ser sådan ud:

Det er nok en god ide at låne et multimeter, så du kan måle hvilke pinne / ledninger du skal bruge !
MVH SL
-
- Kontakt:
Korrekt -den koster bare kun 20 kr, og så kan det måske være en fordel at den leverer 0/5V i stedet for -10/10V (så man slipper for at tage højde for det ift. relæet).Truntebryg skrev:USB-RS232 adapteren er som tidligere nævnt ikke nødvendig, hvis du har en RS232 udgang på din bærebar !
I teorien ja - jeg har bare observeret at mange af de enheder jeg havde med seriel kabel på ikke havde et komplet antal ledere -der var kun lige de nødvendige. Men DTR signalet er muligvis så vitalt at det er på dem allesammen -jeg har ikke tjekket.Truntebryg skrev:Et ½ null-modem kabel, kan velsagtens erstattes af en slagtet gammeldaws mus med D-sub stik - hvis der ellers findes flere ...
Links til delene kommer her:
Relæ: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... K:MEWAX:IT
Termometer (husk 2 stk.): http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... K:MEWNX:IT
Kasse (bare et forslag): http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... K:MEWAX:IT
USB-RS232 (fra UK): http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... K:MEWNX:IT
Null-modem: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... K:MEWAX:IT
Jeg skal nok lige prøve at tage et par billeder af hvordan det skal sættes sammen - men det er meget nemt. Et multimeter er dog godt at have ved hånden.
/Kasper Hansen