Jeg er forholdsvis ny i at bruge indsatssi med pumpe, og det går indtil videre ikke særligt godt.
Da jeg bryggede i weekenden fik jeg en helt stuck mash.
Jeg startede med at varme 18 L vand og derefter tilsatte jeg 6,25 kg bygmalt (5 kg Vienna, 1 kg amber og en sjat aroma) valset på en corona mølle. Jeg ved godt at det ikke er verdens bedste, og derfor synes jeg selv jeg valser forholdsvist groft.
Det var planen at trinmæske med en syrepause (49 grader), proteinpause (58 grader), stivelsesomdannelse (70 grader) og til sidst mash out på 78 grader.
På et tidspunkt i proteinpause eller stivelsespause begynder min pumpe at suge luft, hvilket vil sige at jeg har fået stuck mash. Når først at det begynder at klumpe vil pumpen jo kun yderligere forværre situationen, da den jo laver undertryk i bunden og øger trykket ovenpå, så jeg ved ikke helt hvornår det begyndte at gå galt.
Pumpen er en Totton 14/2 som skulle pumpe cirka 15 liter i minuttet.
Brygger jeg for store bryg, til min opsætning?
Kan det afhjælpes ved at køre pumpen ned i hastighed?
Eller er det simpelthen proteinpausen der driller mig?
Nogen som har et bud?
Med venlig hilsen,
Kim
30 L elgryde med indsatssi = stuck mash?
Re: 30 L elgryde med indsatssi = stuck mash?
Hej Kim
Jeg har mæsket med 8 kg malt, som er ca maks for en 30 L elgryde med indsatssi. Der hvor jeg har oplevet stuck mash, er hvis jeg ikke har rørt ordentligt i bund inden pumpen blev sat til. Hvis du har valset malten meget fint kræver det en god omrøring, så man kan høre skeen skrabe mod bunden af sien.
Jeg har mæsket med 8 kg malt, som er ca maks for en 30 L elgryde med indsatssi. Der hvor jeg har oplevet stuck mash, er hvis jeg ikke har rørt ordentligt i bund inden pumpen blev sat til. Hvis du har valset malten meget fint kræver det en god omrøring, så man kan høre skeen skrabe mod bunden af sien.
Venlig "Pilsen"
Jan Riis Sørensen
http://bryghuset-riis.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
facebook.com/riisbryg
Twitter: @bryghusetRiis
Jan Riis Sørensen
http://bryghuset-riis.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
facebook.com/riisbryg
Twitter: @bryghusetRiis
Hej Kim !
Jeg syntes godt nok at 15 L pr minut lyder af meget !
Jeg har droslet min pumpe ( ikke en totton ) til ca 4 Liter pr min og har alligevel oplevet stuk mash, men jeg har som som janris skriver også fundet ud af, det kan være en fordel at røre helt i bund også under mæskning men ikke i de sidste ca 15 min ( Så det har tid til at løbe klart)
Håber det hjælper lidt.
Hilsen Bo
Jeg syntes godt nok at 15 L pr minut lyder af meget !
Jeg har droslet min pumpe ( ikke en totton ) til ca 4 Liter pr min og har alligevel oplevet stuk mash, men jeg har som som janris skriver også fundet ud af, det kan være en fordel at røre helt i bund også under mæskning men ikke i de sidste ca 15 min ( Så det har tid til at løbe klart)
Håber det hjælper lidt.
Hilsen Bo
.
Der er altid en måde, hvorpå tingene kan gøres bedre... - Gør det !
Thomas Edison
.
Der er altid en måde, hvorpå tingene kan gøres bedre... - Gør det !
Thomas Edison
.
-
Dumme mig tænkte bare at pumpen sælges mange steder til håndbryg, og derfor har jeg bare sat den direkte til.
Jeg rørte min mæsk grundigt i starten, og derefter begyndte jeg først at røre i den, da det for alvor var stoppet helt til.
Så det vil jeg være meget opmærksom på under min næste bryg.
Jeg rørte min mæsk grundigt i starten, og derefter begyndte jeg først at røre i den, da det for alvor var stoppet helt til.
Så det vil jeg være meget opmærksom på under min næste bryg.