Hej
Jeg har bestemt mig for at jeg til mit kommende hjemmebryggeri vil investere i et refractometer, og har besluttet mig for det skal være et af dem fra Vejers, men hvilket et skal man vælge. der er jo mange forskellige???
http://www.vinsæt.dk/shop/refractometer-176c1.html
Det skal kun bruges til hjemmebryg
Mvh
Morfar
Refractometer
Refractometer
Senest rettet af Morfar 16. feb 2010, 20:59, rettet i alt 5 gange.
Re: Refractometer
Jeg valgte et på 0-32 Brix ATC
Med ATC (Automatic Temperature Control) kompenserer den selv for temperaturer i mellem 10-30 grader.
Købte mit på eBay for lidt under $30
Med ATC (Automatic Temperature Control) kompenserer den selv for temperaturer i mellem 10-30 grader.
Købte mit på eBay for lidt under $30
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
-
Du skal købe den der måler 0-140°Oe.
Oe står for Oechsle hvor 55 Oe er det samme som OG = 1.055
MVH SL
PS - husk nu at omregne FG når du måler med Refraktoneter !!!
MVH SL
Jeg har en der måler Brix, men ville i dag nok vælge en den måler Öschle. Men under alle omstændigheder en der har ATC.
Principperne er de samme, og de kræver begge omregninger/korrektion.
Principperne er de samme, og de kræver begge omregninger/korrektion.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Går ud fra det er denne du mener:Truntebryg skrev:Du skal købe den der måler 0-140°Oe.
MVH SL
Refractometer 0-140°Oe/Brix: 0-32%/0-25°Babo + ATC
Du må rette mig hvis jeg tager fejl, men jeg mener i et andet indlæg og have læst at man skal holde sig fra de refractometre der kan aflæse flere enheder samtidig, da de skulle være meget upræcise, er det ikke rigtigt?
Mvh
Morfar
- Christian Ernstsen
- Geografisk sted: Vejle
- Kontakt:
Jeg har præcis dette refraktometer. Det kræver en del øvelse at aflæse præcist, synes jeg, da 0-140 er et stort interval på en lille "skærm" - der er kort mellem stregerne. Hvis jeg skulle købe et andet refraktometer i dag, ville jeg vælge et, hvor skalaen ikke går så højt, da det er de færreste af mine bryg, der har en OG på over 80. Mht de flere enheder, så er det bare skalaer placeret ved siden af hinanden i dette refraktometer, så jeg kan ikke se hvorfor det skulle blive mere upræcist, idet man selv vælger hvilken skala man kigger på.Morfar skrev:Går ud fra det er denne du mener:
Refractometer 0-140°Oe/Brix: 0-32%/0-25°Babo + ATC
Du må rette mig hvis jeg tager fejl, men jeg mener i et andet indlæg og have læst at man skal holde sig fra de refractometre der kan aflæse flere enheder samtidig, da de skulle være meget upræcise, er det ikke rigtigt?
Mvh
Morfar
Jeg har taget et digitalbillede ind igennem "søgeren" på refraktometeret ved at holde kameraet der hvor man normalt sætter sit øje. Mod al forventning blev det nogenlunde skarpt, go figure! Skalaen til højre er Brix, i midten Oechsle, til venstre Babo.
Med venlig hilsen
Christian
Brygsetup: 25 liter elgryde, pumpe og modstrømskøler. 23 bryg i alt.
Christian
Brygsetup: 25 liter elgryde, pumpe og modstrømskøler. 23 bryg i alt.
Det jeg tror der var ment med upræcist er nok som du også selv skriver at scalaen er meget bred og derfor nok lidt svær og aflæse, og det gør det jo nok ikke bedre at der er 3 forskellige enheder ved siden af hinanden...
Er der nogen der ved om man kan få et kun med Oechsle og måske med en smallere skala f.eks. 0 - 100
/Brian
Er der nogen der ved om man kan få et kun med Oechsle og måske med en smallere skala f.eks. 0 - 100
/Brian
Jeg kikkede på nogle af de tyske ebay modeller i går - foranlediget af en eller anden tråd herinde ;-)
Flere af dem har ligeså udmærkede billede gennem søgeren som det ovenfor, du kan prøve at danne dig et billede af forskellen der.
Der var også 18 brix udgaver, en skala som nok også ville passe mig bedre. Men prisen hos Vejers er ikke så ringe hvis kvaliteten er sammenlignelig.
mvh
Bjarne
Flere af dem har ligeså udmærkede billede gennem søgeren som det ovenfor, du kan prøve at danne dig et billede af forskellen der.
Der var også 18 brix udgaver, en skala som nok også ville passe mig bedre. Men prisen hos Vejers er ikke så ringe hvis kvaliteten er sammenlignelig.
mvh
Bjarne