Porter eller stout eller begge dele ??
- beerbuster
- Geografisk sted: Odense
Porter eller stout eller begge dele ??
Er der ikke nogen der liiige vil hjælpe mig med lidt stilforklaring her....??
Hvis man kigger på både Wiibro Imp Stout og Carls porter, står der både og på flasken ?? bag på Carls porter står der ovenikøbet... "Carls porter er en imperial stout" ???? er det ikke to vidt forskellige ting ?
Peter.
Hvis man kigger på både Wiibro Imp Stout og Carls porter, står der både og på flasken ?? bag på Carls porter står der ovenikøbet... "Carls porter er en imperial stout" ???? er det ikke to vidt forskellige ting ?
Peter.
Med venlig hilsen.
Peter
Omstikning...just say no !..
"He was a wise man who invented beer.
Plato "
Peter
Plato "
Re: Porter eller stout eller begge dele ??
Som jeg har kunne finde frem til er en stout bare en porter der er lidt mere mørk og smagsfuld men jeg ved ikke om det er den rigtige forklaring. Muligvis vælger Carlsberg at bruge begge betegnelser for at folk selv kan vælge den de syntes passer bedst. I mine øjne er denne fantastiske øl en stout.
Duff beer for me Duff beer for you, Ill have a duff you have one too.
her er en lille tankevækker,Istedet for "bare" at kigge på forskellene i BJCP eller FADØL stilartsbeskrivelserne
http://barclayperkins.blogspot.com/2007 ... stout.html
/Malmberg
http://barclayperkins.blogspot.com/2007 ... stout.html
/Malmberg
- vejgaardzoo
- Geografisk sted: Nøvling (9260)
Gad vide hvor lang tid der går imellem, at dette emne tages op? Det skyldes måske, at det er en 'moderne' fetich at dele skarpt op mellem porter og stout?
Mener at have læst lidt om historien bag typerne et sted. Muligvis i Designing Great Beers. Her kommer hvad jeg husker, frit fra leveren. Ret meget gerne på mig.
Porter kom først - ca sammen med industrialiseringen i England. Der var forskellige styrker og den kraftigste kaldtes stout(=kraftig) porter. Denne blev så med tiden så populær, at fra grader af porter, hvor den stærkeste var stout, gik man til grader af stout, hvor den letteste var porter. Det passer også ret godt med linket fra Malmberg.
Det er (måske) en god forklaring for England - men det forklarer jo derfor ikke nødvendigvis brugen af betegnelserne herhjemme. På Thisteds Limfjordsporter står der f.eks. også Double Brown Stout.
Det gør der egentlig på mange, især ældre, danske etiketter:
http://www.netetiket.dk/staerk_porter.htm
I Glamanns "Bryggeriets historie i Danmark indtil slutningen af det 19. århundrede" er der en del omtale af porter i afsnittene om hhv. betegnelser for øl og udenlandsk indflydelse på de danske bryggerier, men slet ingen nævnelse af stout. Så måske det skal ses som et tillægsord på klassiske etiketter?
Jacob
Mener at have læst lidt om historien bag typerne et sted. Muligvis i Designing Great Beers. Her kommer hvad jeg husker, frit fra leveren. Ret meget gerne på mig.
Porter kom først - ca sammen med industrialiseringen i England. Der var forskellige styrker og den kraftigste kaldtes stout(=kraftig) porter. Denne blev så med tiden så populær, at fra grader af porter, hvor den stærkeste var stout, gik man til grader af stout, hvor den letteste var porter. Det passer også ret godt med linket fra Malmberg.
Det er (måske) en god forklaring for England - men det forklarer jo derfor ikke nødvendigvis brugen af betegnelserne herhjemme. På Thisteds Limfjordsporter står der f.eks. også Double Brown Stout.
Det gør der egentlig på mange, især ældre, danske etiketter:
http://www.netetiket.dk/staerk_porter.htm
I Glamanns "Bryggeriets historie i Danmark indtil slutningen af det 19. århundrede" er der en del omtale af porter i afsnittene om hhv. betegnelser for øl og udenlandsk indflydelse på de danske bryggerier, men slet ingen nævnelse af stout. Så måske det skal ses som et tillægsord på klassiske etiketter?
Jacob
- beerbuster
- Geografisk sted: Odense
Jamen det var da slet ikke min mening at"punke" nogen med et gennemfortærsket emne, hvis dette da er et sådan, jeg undrede mig bare over skriften på flaskerne og at begge mærker konsekvent skiftede fra stout til porter og omvendt i undertitlerne på deres etiketter..men den historiske engelse vinkel, lyder da som en mægtig plausibel forklaring - grader af porter, der bliver til stout.
Tak
Peter.
Tak
Peter.
Med venlig hilsen.
Peter
Plato "
Peter
Plato "
Betegnelserne Imperial Stout og den engelske tekst på danske porter etiketter har sin oprindelse helt tilbage til den engelske eksport i 1700-tallet af porter og stout til østersøområdet. Særligt det russiske zar-hof skulle have været storaftager at sort engelsk øl. Heraf betegnelsen "Imperial". I starten af 1800 tallet forsøgte Napoleon økonomisk krigsførelse, ved at holde engelske varer ud af kontinentet. Dette gav danske bryggerier muligheden for at gå englænderne i bedene, og brygge porter. Mon ikke rodet i stil-betegnelserne kan dateres helt tilbage til napoleons-krigene!
Havde Napoleon vundet over englænderne, havde vi sandsynligvis alle talt fransk i dag. En af årsagerne til at Napoleon ikke vandt var at russerne nægtede at stoppe handlen med England. Måske kunne Zaren ikke undvære sin porter!?
Santè
Thomas
Havde Napoleon vundet over englænderne, havde vi sandsynligvis alle talt fransk i dag. En af årsagerne til at Napoleon ikke vandt var at russerne nægtede at stoppe handlen med England. Måske kunne Zaren ikke undvære sin porter!?
Santè
Thomas
var det så ,en porter, zaren fik .eller var det arbejderen,i london ,der fik den "rigtige Porter" ?
Jeg ville gerne smage dem . Jesper
Jeg ville gerne smage dem . Jesper
Der er meget at læse, omkring Porter og stout . eks.http://books.google.dk/books?id=PyU9AAA ... ng&f=false men ikke meget om hvordan det smagte. så det skal vi huske når vores tip olle børn skal lave vores bryg .
- vejgaardzoo
- Geografisk sted: Nøvling (9260)
Det er skam et godt emne at diskutere. Man lærer noget hver gang: udfaldet af Napoleonskrigene skyldtes porter-glæde hos den russisk zar!beerbuster skrev:Jamen det var da slet ikke min mening at"punke" nogen med et gennemfortærsket emne, hvis dette da er et sådan, jeg undrede mig bare over skriften på flaskerne og at begge mærker konsekvent skiftede fra stout til porter og omvendt i undertitlerne på deres etiketter..men den historiske engelse vinkel, lyder da som en mægtig plausibel forklaring - grader af porter, der bliver til stout.
Tak
Peter.
Er Napoleon ikk også skyld i at vi har barley wine?
Jeg synes at have læst at den britiske overklasse ikke kunne/ville købe fransk vin og den alkoholstærke "bygvin" blev opfundet.
Jeg synes at have læst at den britiske overklasse ikke kunne/ville købe fransk vin og den alkoholstærke "bygvin" blev opfundet.
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Den historie har jeg også hørt! Det blev betragtet som "fransk" at drikke vin i den engelske overklasse. Eftersom de var i næsten konstant krig med Frankrig gennem 20 år kan man godt se hvorfra opfattelsen skulle komme! Rigtig patriotiske englændere begyndte derfor at drikke byg-vin.Morten L skrev:Er Napoleon ikk også skyld i at vi har barley wine?
Jo vi har meget at takke Napoleon for!
Mvh
Thomas
Hejsa,
mener at have læst i en af brygbøgerne, måske den af Zainacheff og Palmer, at det var de engelske jernbane arbejdere (Portere) der især var glade for en blanding af den stærke (stout) og alm øl. Denne blanding var så populær at den efterfølgende blev brygget som den mest eftertragtede øl.
/
Martin
mener at have læst i en af brygbøgerne, måske den af Zainacheff og Palmer, at det var de engelske jernbane arbejdere (Portere) der især var glade for en blanding af den stærke (stout) og alm øl. Denne blanding var så populær at den efterfølgende blev brygget som den mest eftertragtede øl.
/
Martin