Erfaringer med Zapfmeister 2

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
torstenk

Erfaringer med Zapfmeister 2

Indlæg af torstenk »

Hey alle

Jeg investerede i en Zapfmeister 2 i sidste uge. Det er efterfølgeren til den berømte Zapfmeister.
Dette var mit første fadølsanlæg, og første gang jeg benyttede festfade. Anlægget er købt hos Westfalia. Jeg købte også en 300 g CO2 flaske. Nogle der ved om der skal en fitting på? Synes ikke den skrues helt ned.

Anlægget har plads til en 300g CO2 beholder på siden, og den sættes nemt på. Der er knapper til at skrue op og ned for temperatur, og du kan sætte lys på dit festfad. Grunden til jeg valgte lige netop dette er fordi jeg gerne ville have en fast CO2 kilde, da det ikke er altid jeg drikker 5 L øl på 2 uger. Nu er jeg spændt på hvor længe denne kan holde. Jeg gav omkring 1500 for CO2, forsendelse og Zapfmeister 2.

Efter at have taget det i brug i aften er mine erfaringer rimelig positive. Blæseren i anlægget larmer lidt, men det er også indtil videre det eneste ankepunkt. Måske også lige at det fylder lidt, men det er bare konen der brokker sig lidt :-)
Det formår indtil videre at holde mit øl koldt, og hælde øllet rigtig fint op. Jeg tror dog jeg mangler en fitting til CO2, da det ikke ser ud som om den er skruet helt på flasken, og måleren skriver aldrig den er over 0,5 bar. Øllet flyder dog fint ud.

Da jeg skulle rense anstikkeren havde jeg ikke noget idophor, og der var ingen åbne butikker til at sælge mig noget. Derfor tog jeg på apoteket efter isopropanol. Derfor købte jeg propylalkohol istedet for til at rense den med. Nu smager øllet lidt mærkeligt, og jeg tror måske det er fordi jeg ikke skyllede anstikkeren før jeg havde tørret den af i propylalkohollet. Men jeg ved det dog ikke. Øllet har også kun eftergæret i 12 dage, og jeg håber den bliver bedre efter et par dage :-)

Alt i alt er mine indtryk positive da mit dejlige øl flyder fint ud, og er rigtig nemt! Desuden har den fast CO2, uden at skulle ombygge, og man kan ændre på temperatur

Der kommer billeder de kommende dage
Mr. P
Geografisk sted: Odense

Re: Erfaringer med Zapfmeister 2

Indlæg af Mr. P »

Jeg synes ikke lige, at jeg kan finde Zapf-meister 2 på Westfalia's hjemmeside. Har du et link?
Kan CO2-patronerne ombyttes i DK?
Jeg hører gerne mere, når du har lidt mere erfaring med anlæget.
mvh Poul
www.ohbl.dk
Brugeravatar
maseol
Geografisk sted: Nivå - Nordsjælland

Indlæg af maseol »

Det ser sq meget fedt ud, glæder mig også til at høre lidt flere erfaringer.
Mr. P skrev:Jeg synes ikke lige, at jeg kan finde Zapf-meister 2 på Westfalia's hjemmeside. Har du et link?
http://www2.westfalia.de/shops/garten/g ... ug_2er.htm
Bryg hilsner
Thomas

Two beers or not two beers....that's the question
Mr. P
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Mr. P »

maseol skrev:
Mr. P skrev:Jeg synes ikke lige, at jeg kan finde Zapf-meister 2 på Westfalia's hjemmeside. Har du et link?
http://www2.westfalia.de/shops/garten/g ... ug_2er.htm
Ja, men er det 2'eren?
mvh Poul
www.ohbl.dk
torstenk

Indlæg af torstenk »

Ja det er 2'eren. Det er en standard 300 grams CO2 flaske man køber med. Der er en holder på siden til den
Brugeravatar
stouthouse
Geografisk sted: Køge

Indlæg af stouthouse »

Den ser rigtig fin ud. Er der tryk nok på flasken til at man kan tvangskarbonere helt frisk fra fad?
Jeg har rigtig dårlige erfaringer med festfade - de ender altid med at være utætte, og så står man med 5 liter dovent øl...

Hilsen Henrik
torstenk

Indlæg af torstenk »

Ja i princippet kan man vel tvangskarbonere. Der er jo 300 g CO2 Men da nogle siger at festfade nogle gange kan blive en smule utætte karbonerede jeg bare som på flasker.
Brugeravatar
maseol

Indlæg af maseol »

skal lige være helt med (mit tyske lader en del at ønske)
Er der 300 gr. CO2 med i købet til de 150 euro, eller skal den tilkøbes?
Bryg hilsner
Thomas

Søren
Geografisk sted: Holstebro

Indlæg af Søren »

Hej

Jeg vil lige høre lidt til zapfmeisteren; Køler den ligesom et køleskab, hvor hele festfadet køles, eller køler den som et "rigtigt" fadølsanlæg, hvor øllet køles, eftersom det løber gennem en køler?

Jeg synes det er svært at vurdere, ud fra hvad jeg kan finde på nettet. -Og kom gerne med erfaringer med din zapfmeister 2, er du tilfreds med den?

VH søren
torstenk

Indlæg af torstenk »

Hej igen

Jeg glemte vist at tilføje billederne så det gør jeg nu. Bedre sent end aldrig :-)

Der sket det at da jeg var til fest med fadølsanlægget gik det i stykker. CO2 blev utæt et eller andet sted, hvilket resulterede i at den brugte 300 G CO2 på under 1 time. Derfor henvendte jeg mig til Westfalia, og fortalte dem om situationen. De svarede tilbage at de sendte mig et nyt. Hold da op tænkte jeg. Kunne dette nu være rigtigt. Men ganske rigtigt så modtog jeg et nyt 2 uger efter med posten. Rigtig god kundeservice. De behøvede ikke engang at se et billede af den eller noget. De ville heller ikke have den gamle retur. Så nu har jeg et tilovers som jeg kan lege med. Dette har jeg brugt stortset hele aftenen på at skille ad, for at se hvordan det virker. Og jeg må sige det er noget tysk kram. Alt er limet eller skruet fast. Det var rigtig svært at skille ad. Men jeg fik det gjort og har også vedhæftet nogle billeder af dette. Der var blandt andet en, som spurgte hvordan den kølede. Dette kan ses på et af de sidste billeder.
Den bruger en køleplade (hedder vist et peltier element) som sidder på væggen ind mod fadet. På kølepladen sidder så en 12 V blæser som blæser luft ind gennem kølepladen, og ind på fadet. Rimelig simpelt.

Men nu har jeg brug for hjælp fra nogle der ved noget om elektronik. Er der nogen måde man kan begrænse hvor meget kølepladen bruger af strøm? Jeg ved at man kan sætte en converter på stikket til blæseren så den kun kører halv strøm, men kan man også dette med kølepladen. Jeg tror nemlig at det er den som bruger det meste af strømmen.
Blæseren har jeg også tænkt mig at den skal køre på ½ styrke for at mindske larmen fra den. Fordi det er klart den der larmer i den.

Billede Billede Billede Billede Billede Billede Billede Billede Billede
Brugeravatar
maseol

Indlæg af maseol »

Og så kan jeg se det er på tilbud lige nu....spar 20 euro
http://www2.westfalia.de/shops/garten/g ... anlage.htm

Men du er glad for det Torsten?
Bryg hilsner
Thomas

torstenk

Indlæg af torstenk »

Ja, det er som sagt det eneste anlæg jeg kan finde med fast CO2 samt et som holder det koldt. I denne uge får jeg også indkøbt en strømmåler for at se hvor meget den bruger over en dag. Et tysk forum skrev noget med 20 W ved idle.

Også har jeg oplevet at man skal skrue regulatoren hårdt fast på co2 beholderen for at den sidder fast, og den kan miste lidt tryk over tid, hvorefter man skal skrue den hårdt fast igen.
Men altså til prisen har jeg overhovedet ikke fundet noget bedre, og jeg er godt tilfreds med den. Der er ikke noget bedre end at sige til sine gæster at de bare kan tappe en fadøl :-)
Jeg skal dog lige have blæseren modificeret da den står lige ved siden af sofaen, og jeg ikke kan høre den
Brugeravatar
maseol

Indlæg af maseol »

Nu har jeg forsøgt at bestille et også, men det er vist åbenbart ikke sådan lige til.
Mit tyske er .....lad os sige begrænset, men så vidt jeg kan forstå sender de ikke bare lige til danmark, så de skal først godkende min ordre og finde forsendelses omkostninger.....tror jeg nok.

Hader den perioder der går fra jeg har bestemt mig til at købe noget til jeg har det imellem min hænder.
Bryg hilsner
Thomas

Brugeravatar
dosser
Geografisk sted: Løgumkloster
Kontakt:

Indlæg af dosser »

Passer festfade direkte i den eller skal de modificeres? jeg har ikke sat mig ind i aftapning på fade, kun på flasker, er det samme procedure, med at komme lidt "drops" i, lukke fadet og vente først i varmt rum dernæst køligere og så "bare" se at få hældt op ;-)

For hvis det er ligeså nemt som på flaske kunne jeg da godt finde på at investere i et ZAPF-MEISTER 2 de er jo sat ned til 129 Euro nu
BAGER BRYG
Brygges i det gamle bageri og nydes i "BAGERIET" i Øster Højst.
Det er opbygget på fuldstændigt egoistiske tanker, kun med øje for personlig nydelse
torstenk

Indlæg af torstenk »

Det er MEGET nemmere end flasker. Du bruger ca. 20 g sukker til et fad. Dvs hvis du har 20 L øl putter du 80 g sukker i din øl. Derefter hælder du det bare på et festfade, og sætter sikkerhedsbung på. Dem skal man bruge da de lukker trykket ud hvis det bliver for højt. Festfade kan nemlig ikke holde til mere end 2,5 bar (mener jeg)

Jeg plejer bare at stille mine fade i min kælder for at eftergære. Der er der ca. 10-15 grader. Så når de skal drikkes sætter man bare en "anstikker" ned i. Det er bare et rør man sætter i fadet hvor der er udgang til CO2 og øllet. Også er man faktisk kørende.
Og som sagt det eneste der generer mig lidt er larmen fra den, men larmen kommer fra en blæser og jeg skal have sat den lidt ned i volt for at den ikke larmer.
Jo også den anden lille ulempe er at de 300 g CO2 flasker man bruger skal skrues hårdt fast. Og derefter kan de godt miste lidt, hvorefter de skal skrues hårdt fat igen. Det har en anden bruger herinde fra også oplevet. Men udover det er de super fede. Jeg har ikke fortrudt det. Det er meget nemmere end flasker
Besvar

Tilbage til "Udstyr"