Input til opskrift - andel af specialmalt
- Christian Ernstsen
- Geografisk sted: Vejle
- Kontakt:
Input til opskrift - andel af specialmalt
Hej bryggere,
Jeg vil brygge mig en tung sag, inspireret af mørk belgisk ale, og har leget lidt på beercalc med malt og sukker:
Pale Malt 7 EBC 5000 grammes
Cara Aroma 350 EBC 750 grammes
Cara Munich 100 EBC 750 grammes
Flaked Oats 350 grammes
Dextrose 500 grammes
Cane Sugar (light) 500 grammes
Målet er 23-25 liter urt, og gæren bliver en WLP530 eller lignende, men jeg kunne godt tænke mig lidt input til ovenstående - er det helt tosset? Målet er en mørk og tung øl med halvhøj procent...
På forhånd tak for input! :-)
Jeg vil brygge mig en tung sag, inspireret af mørk belgisk ale, og har leget lidt på beercalc med malt og sukker:
Pale Malt 7 EBC 5000 grammes
Cara Aroma 350 EBC 750 grammes
Cara Munich 100 EBC 750 grammes
Flaked Oats 350 grammes
Dextrose 500 grammes
Cane Sugar (light) 500 grammes
Målet er 23-25 liter urt, og gæren bliver en WLP530 eller lignende, men jeg kunne godt tænke mig lidt input til ovenstående - er det helt tosset? Målet er en mørk og tung øl med halvhøj procent...
På forhånd tak for input! :-)
Med venlig hilsen
Christian
Brygsetup: 25 liter elgryde, pumpe og modstrømskøler. 23 bryg i alt.
Christian
Re: Input til opskrift - andel af specialmalt
20% cara i en opskrift er meget, men jeg turde godt brygge den.
Weyermann's oplysninger er:
Cara Aroma op til 15%
Cara Munich 5-10%
Weyermann's oplysninger er:
Cara Aroma op til 15%
Cara Munich 5-10%
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Som jeg læser opskriften er der under 10 % cara-malt i den.Morten L skrev:20% cara i en opskrift er meget, men jeg turde godt brygge den.
mvh Poul
www.ohbl.dk
www.ohbl.dk
Njaeh - der er vel ca. 20%, hvis du tager Cara Aroma og Care Munich for Cara. Nu skal jeg ikke kloge i om det så rent "sukkertype-mæssigt" holder. Jeg vil tro at du kan få det til at spille. Du kan evt. bruge det trick, at du mæsker ved forholdsvis lav temperatur under forsukring, fx. 62-64 grader, så burde du opnå en urt som nok skal gære ned (vil jeg tro)
- Christian Ernstsen
- Geografisk sted: Vejle
- Kontakt:
Tak for svarene, I er inde på det, jeg også har overvejet, nemlig om der er for meget CARA malt i (de to typer tilsammen).
God ide at mæske ved lav temperatur, om ikke andet så vil min "almindelige" pale ale malt så ikke bidrage med ret megen sødme i slutresultatet.
Spørgsmål: Skulle jeg evt. drosle lidt ned på CARA og i stedet hælde lidt mere flaked oats i?
Spørgsmål 2: Er de havregryn, man spiser til morgenmad, velegnede til brygning, eller skal man have noget specialgryn, så at sige?
God ide at mæske ved lav temperatur, om ikke andet så vil min "almindelige" pale ale malt så ikke bidrage med ret megen sødme i slutresultatet.
Spørgsmål: Skulle jeg evt. drosle lidt ned på CARA og i stedet hælde lidt mere flaked oats i?
Spørgsmål 2: Er de havregryn, man spiser til morgenmad, velegnede til brygning, eller skal man have noget specialgryn, så at sige?
Med venlig hilsen
Christian
Christian
Ups- min fejl! Jeg læste lidt for hurtigt så 350 EBC og 100 EBC blev til 350 g og 100 g oppe i mit hoved!jkjen skrev:Njaeh - der er vel ca. 20%, hvis du tager Cara Aroma og Care Munich for Cara.
mvh Poul
www.ohbl.dk
www.ohbl.dk
Jeg har lige brygget en imperial stout med ~15% forskellig cara, mæsket ved 64 grader.
Den er blevet meget fyldig, FG=1025
Den er lige som jeg gerne ville have den. Men med 20% ville jeg nok mæske lidt lavere for ikke at få en vammelsød øl.
Jeg ville ikke komme mere havregryn i, jeg har dårlige erfaringer med stuck mash....og jeg bruger bare almindelige havregryn fra supermarkedet.
Den er blevet meget fyldig, FG=1025
Den er lige som jeg gerne ville have den. Men med 20% ville jeg nok mæske lidt lavere for ikke at få en vammelsød øl.
Jeg ville ikke komme mere havregryn i, jeg har dårlige erfaringer med stuck mash....og jeg bruger bare almindelige havregryn fra supermarkedet.
MVH
Morten
Morten