Havregryn

jakobø
Geografisk sted: 7000 fredericia
Kontakt:

Re: Havregryn

Indlæg af jakobø »

det kan da ikke være reklame når han henviser til et jævnt tilgængeligt produkt der netop påviser hvad han taler om.
Brygger lejlighedsvist.
Brugeravatar
genbo
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af genbo »

jojo må han gerne hehe(kom lige med navnet på porteren)elsker porter.
den bedste jeg har fået er den fra humleland (morgenfætteren)
laver den også selv bare med mere cacao i mums siger jeg bare.
kommer også lige lidt exstra vodka i :-)
Malmberg
Geografisk sted: Gudumholm

Indlæg af Malmberg »

En god ting ved dampede havregryn er netop at de er "gelatiniseret" (ikke at forveksle med galatine).

Denne process gør stivelsen lettere tilgængeligt i en almindelig mæsk.

Hvis nu vi bare tog noget hel og umaltet hvede (eller ris for den sags skyld), og valsede i maltmølle, ville vi være nød til at koge det først for at frigive stivelsen (der er pænt pakket ind i små cellulose pakker)

*MVh
Malmberg
Brugeravatar
admin
Site Admin
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

Malmberg har svaret, og sådan er det :-)

Og jo jeg må godt reklamere lidt, hjemme siden her - har snart kostet mig en formue - I de 5 år jeg har hostet og drevet skidtet
Og sidst og ikke mindst, Husk jeg er "GUD" her :-)

Jens
PS. Faktisk tror jeg, at jeg giver en snes øl til dem der kommer lørdag den 30 april natten til første maj, og brygger en øl med mig på Randersbryghus lige som sidste år......... nok reklame for nu
Brugeravatar
Boje
Geografisk sted: 6310 Broager

Indlæg af Boje »

admin skrev:
Faktisk tror jeg, at jeg giver en snes øl til dem der kommer lørdag den 30 april natten til første maj, og brygger en øl med mig på Randersbryghus lige som sidste år......... nok reklame for nu

UUUU I LOVE IT Lagertank crawl.
Tror nok jeg er med igen i år, det var s... hyggeligt sidset år, ( der er dog lige noget med en fødselsdag (min) der skal på plads)

Hilsen Bo
.
Der er altid en måde, hvorpå tingene kan gøres bedre... - Gør det !
Thomas Edison
.
Brugeravatar
Borg
Geografisk sted: Herning

Indlæg af Borg »

admin skrev:Faktisk tror jeg, at jeg giver en snes øl til dem der kommer lørdag den 30 april natten til første maj, og brygger en øl med mig på Randersbryghus lige som sidste år.
Det er i den grad noteret i kalenderen, Jens. Det var fa'me hyggeligt sidste år, så jeg er helt afgjort med igen. Med en tæt luftmadras denne gang...

Bo, vi fejrer da bare din fødselsdags også, så kom du bare...
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Boje
Geografisk sted: 6310 Broager

Indlæg af Boje »

Borg skrev: så jeg er helt afgjort med igen. Med en tæt luftmadras denne gang...
Ja tag en tæt luftmadras med så du ikke igen vækker os andre af vores lille rus. c",) hæ hæ

Hilsen Bo
.
Der er altid en måde, hvorpå tingene kan gøres bedre... - Gør det !
Thomas Edison
.
Brugeravatar
Borg
Geografisk sted: Herning

Indlæg af Borg »

Jeg kan næsten stadig smage den fantastiske spanske skinke. Og naturligvis alle de gode øl...
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Indlæg af Morten L »

Man skulle da være et skarn....der var fandme hyggeligt sidste år!!!
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Brugeravatar
Christian Ernstsen
Geografisk sted: Vejle
Kontakt:

Indlæg af Christian Ernstsen »

Det er noteret i min kalender - håber der er plads, selvom jeg måtte melde afbud sidste år på grund af noget så ligegyldigt som en konfirmation! :-)
Med venlig hilsen
Christian

Brygsetup: 25 liter elgryde, pumpe og modstrømskøler. 23 bryg i alt.
Brugeravatar
admin
Site Admin

Indlæg af admin »

Jeg ville ikke ødelægge tråden, jeg laver en ny i løbet af meget kort tid. :-)

Jens
Brugeravatar
admin
Site Admin

Indlæg af admin »

Brugeravatar
kimognicklas
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Indlæg af kimognicklas »

admin skrev:I kan jo købe den nye porter jeg har sendt til COOP, der er havre flager i.
Gelatine eller Glucanase/ byggummi et barn med mange navne.... det nedbrydes ved ca. 45 grader
Men det er ikke nødvendigt, da det også kan give en flot skumkrone, faktisk skriver han på howtobrew at der skal være enzymer til, men det er nu ikke helt korrekt - det kan som så mange andre ting nedbrydes med varme hvis man koger det, men det er jo som sagt "pre boilet" på havre fabrikken.

Jens
Undskyld jeg hiver fat i den igen men gælder det for alle typer havregryn (at de er "pre boiled"?) Og vil det det sige at man ikke behøver at koge det inden man mæsker?
Brugeravatar
martin_pedersen

Indlæg af martin_pedersen »

Nemlig, jeg har aldrig kogt mine havregryn, og jeg elsker dem i bryg. Jeg har prøvet forskellige eksemplarer men har ikke fundet nogen forskel som sådan.. Dog er Solgryn dampet af flere omgange.. Eller noget i den stil
All right, brain, I don't like you and you don't like me - so let's just do this and I'll get back to killing you with beer.

Martin

Ps. Det skal nok blive til øl!
Brugeravatar
Stensgaard
Geografisk sted: Nustrup, Vojens

Indlæg af Stensgaard »

hennse321 skrev:Det fortalte de mig i maltbazaren,han frarådet mig og bruge købte...
Med al respekt for maltbazaren, så ER de måske ikke helt upartiske i den sag.

Når jeg bruger umaltet korn, bruger jeg aldrig det fra maltpusherne (undtaget roasted barley). Jeg bruger finvalsede havregryn (de grovvalsede smager til gengæld bedst til morgenmad), knækkede rug- og hvedekerner fra supermarkederne (Kvickly har ofte tilbud på det), og valset byg fra Land og Fritid - som er perfekt valset til hjemmebryg, med store skaller. Alt har fungeret fint. Hvis jeg skal bruge hvidt kandis, bruger jeg også bare almindeligt hvidt sukker - ifølge "Brew Like A Monk" er der ingen forskel. Mørkt sukker er der til gengæld meget forskel på, men dyrere er ikke nødvendigvis bedre.
Ølsmagning i hele Danmark efter dine ønsker: https://Humlesmagning.dk
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"