Mæske Tid?

Besvar
Morduc
Geografisk sted: Roskilde

Mæske Tid?

Indlæg af Morduc »

hvornår skal man hæve temperaturen?
Er det når tiden fra foregående temperatur er gået, eller skal temperaturen have nået næste trin idet når det trin starter.

håber i forstår :-D
Meløse Bryghus
Geografisk sted: Meløse

Re: Mæske Tid?

Indlæg af Meløse Bryghus »

Morduc skrev:hvornår skal man hæve temperaturen?
Er det når tiden fra foregående temperatur er gået, eller skal temperaturen have nået næste trin idet når det trin starter.

håber i forstår :-D
Jep, jeg forstår godt hvad du mener.

Hvis man tager Simon Wriesbergs udlægning, så fremstiller han det grafisk på en måde hvor der indregnes tid til at hæve temperaturen.

Jeg bryggede for eksempel en Altbier sidste år efter Wriesbergs anvisninger:

Vand varmet op til striketemperatur og malt tilsat for en mæsketemperatur på ca. 50 grader, mæskning i 20 minutter, temperaturen hævet til 65 grader i løbet af 15 minutter, mæskning ved 65 i 50 minutter, opvarmning til en udmæskningstemperatur på 78 grader i løbet af 15 minutter, og temperaturen holdt der i 10 minutter.

Det blev i øvrigt en rigtig fin og velbalanceret øl, som jeg har tænkt mig at brygge igen snarest.
Truntebryg

Re: Mæske Tid?

Indlæg af Truntebryg »

Det vigtigste i denne del, er din opvarmnings hastighed. Har du en langsom opvarmning, så når der at ske en hel del Beta enzym aktivitet, inden du når Alfa området. Det som kan snyde mange, det er omsætningshastigheden. Har din malt mange enzymer og din pH lige i øjet, så er stivelsen omsat på mindre end 30 minutter.

Det skal under alle omstændigheder nok blive godt øl, det er bare ikke sikkert at det der sker i gryden – er det samme som det du tror.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"