Hjemmelavet ølsmag

julle

Hjemmelavet ølsmag

Indlæg af julle »

Hej Forum

Jeg har nu brygget All Grain øl i ca. 6 måneder og har vel efterhånden brygget en 6-8 bryg. Øllet er egentlig ganske udemærket og der er fin skum på øllet - det eneste problem jeg har er at jeg synes øllet har sådan en lidt "hjemmebrygget" smag. Smagen er stort set den samme der går igen og igen på de forskellige øltyper - uanset om det er Julebryg, trappist, abbey, Hefe weizen.

Jeg plejer som regel, at omstikke øllen efter 5-7 dage og derefter står den ca 14 dage. Jeg flasker og lader den gære videre i ca. 2-3 uger ved stuetemperatur og så kommer øllet på køl.

Er der nogen af Jer rare mennesker, der kan hjælpe mig med hvad jeg gør gal ?

På forhånd tak

Michael Juel Jørgensen
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Re: Hjemmelavet ølsmag

Indlæg af Morten L »

Hej og velkommen til.

Det er knagme svært at skulle bedømme noget uden at have smagt øllet.

Har du ikke et bryglaug i nærheden du kan få til at bedømme øllet, kig evt. på kortet
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Brugeravatar
maseol
Geografisk sted: Nivå - Nordsjælland

Indlæg af maseol »

tror du skal lade tiden arbejde for din øl, lad den stå minimum 4 uger på køl gerne længere.
Det har gavnet alle mine bryg, og det kan jo være det er smagen af umoden øl der går igen ^^

Og som man siger "øllet er først rigtig klar, når du åbner den sidste flaske".
Bryg hilsner
Thomas

Two beers or not two beers....that's the question
Lindholm
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af Lindholm »

Hmmm - ja uden at have smagt det, kan det være svært at sige noget om det. Men jeg prøver nu alligevel at komme med mine 50 øre.

Nu skriver du ikke noget om, hvilken gær, du bruger. Det er nok her, jeg vil kigge først. Mine første bryg var beerkits, og de havde også en hjemmebrygget smag. Den gær, der fulgte med har jeg haft mistænkt for at være for ringe til at give en ordentlig smag.

Jeg har hidtil brugt tørgær, da det er noget nemmere/billigere at have med at gøre. Men det er nok en holdning jeg vil til at revurdere, for mine stouts, som gæres med S-04 synes jeg stadig har en hjemmebrygget smag, også selv om de gærer og lagrer længe nok. Til gengæld er US-05 fin til mine IPA'ere.

Jeg brygger også all-grain og har 15-20 bryg på samvittigheden, så det er ikke den største erfaring, jeg kan bidrage med. :-)

Hvis ikke det er gæren, vil jeg overveje nogle af processerne, fx. om der sker oxydering af øllet. Men som sagt - det er svært at sige noget om det, når man ikke har smagt øllet. :-)
Mvh. Thomas
Brugeravatar
Erfurt
Geografisk sted: Juelsminde

Indlæg af Erfurt »

Jeg havde lidt samme problem med de første 5-6 all-grain bryg. Der var en snert af en ubestemmelig ens smag i mine bryg. Nu ved jeg jo ikke hvordan dit setup er og om du ligesom jeg bruger en elgryde ? Mit problem viste sig at være at elgryden kun lige holder urten i kog og fik simpelthen ikke kogt den længe nok ( DMS - giver en smag lidt som kogte grønsager ) Jeg har efterfølgende altid kogt urten min. 1 1/2 time istedet for den normale time og smagen er pist væk :-) Husk altid at koge UDEN låg
Det er jo ikke sikkert du har samme problem, men vi må jo komme med lidt forskelligt input når vi nu ikke kan smage dit bryg.

Mvh. Jan
Øl er beviset på at gud elsker os
morfmir
Geografisk sted: Mørkøv

Indlæg af morfmir »

julle skrev:Hej Forum

Jeg har nu brygget All Grain øl i ca. 6 måneder og har vel efterhånden brygget en 6-8 bryg. Øllet er egentlig ganske udemærket og der er fin skum på øllet - det eneste problem jeg har er at jeg synes øllet har sådan en lidt "hjemmebrygget" smag. Smagen er stort set den samme der går igen og igen på de forskellige øltyper - uanset om det er Julebryg, trappist, abbey, Hefe weizen.

Jeg plejer som regel, at omstikke øllen efter 5-7 dage og derefter står den ca 14 dage. Jeg flasker og lader den gære videre i ca. 2-3 uger ved stuetemperatur og så kommer øllet på køl.

Er der nogen af Jer rare mennesker, der kan hjælpe mig med hvad jeg gør gal ?

På forhånd tak

Michael Juel Jørgensen
Hej Michael

Det er som de andre er inde på svært at sige præcis hvad der er galt med din øl uden at smage den.
Hvis du sender en flaske til mig vil jeg godt forsøge at komme med et mere kvalificeret bud. Du kan også indlevere den til DM så bliver din øl bedømt af kvalificerede øldommere som kommer med et bud.

Min erfaring som øldommer siger at der er to store fejl som gå igen i rigtig mange øl.
Gæringen er gået galt på en eller anden måde, det kan være fenoler eller frugt ester pga. for høj gæringstemperatur. Eller autolyse lignende smag fra under pitching eller stresset gær, det vil sige smag af gummi eller magi-terning. De to gæringsfejl er de mest almindelige og mest ødelæggende.
En anden fejl som vi ser MEGET tit er oxideret øl, det giver en lidt flad smag af pap, jord eller kælder hen ad muggent brød. Det kan være mere eller mindre udtalt, også afhængig af hvilken ølstil der er tale om. Især i de lyse typer som lager, pale ale og hvedeøl kan det være meget udtalt.

/Thomas
---
Imod tåber kæmper selv guder forgæves
julle

Indlæg af julle »

Tusinde tak for alle jeres svar - det er rigtig spændende læsning :-)

alle bryggene er lavet på 29L elgryde, men der er netop indkøbt en 60L Gasgruekedel, så det er måske en start at se om det samme er udslagsgivende der.

Jeg synes nu ikke det er jord, våd kælder eller des lignende der kendetegner øllene, måske mér lidt gær smag...... jeg ved det sku ikke rigtigt, men jeg tænker lidt på gær, går jeg drikker øllene.
Så det er også muligt at jeg behandler gæren forkert - det er kun overgæret øl jeg har brygget og de står typisk og lager mellem 20-22 grader.
Nogen gange har jeg lavet gærstarter 2 dage før og andre gange har jeg lavet den samme dag - dette har umiddelbart ingen betydning for smagen. Det er tørgær og typisk S-04, som jeg lige husker det. Det alle været all grain kit, der er indkøbt hos Brygland. Kan malten være behandlet forkert, eller ???

Thomas: Det kunne være rigtig spændende at sende dig et eksemplar af de 2-3 øl, jeg i øjeblikket har stående - en trappist, en Amber Abbey og en Hoogarden klon - sidstnævnte er jeg netop i gang med at flaske, så jeg har endnu ikke konstateret om det er ditto.
Hvor gør vi lige det ??? :-)

Endnu engang tak for svarende og bliv endelig ved - jeg tror sku jeg kan lære noget her :-)

Michael
Brugeravatar
Erfurt
Geografisk sted: Juelsminde

Indlæg af Erfurt »

Prøv måske at skifte fra S-04 til US-05. Den gærer mere " rent " måske er det nogle estere fra S-04 der går igen i dine øl. Vi har jo alle nogle smagsnuancer vi smager bedre end andre. Hvad siger andre iøvrigt om dit øl ?? Synes de også de smager " ens " ?

Mvh. Jan
Øl er beviset på at gud elsker os
julle

Indlæg af julle »

Erfurt skrev:Prøv måske at skifte fra S-04 til US-05. Den gærer mere " rent " måske er det nogle estere fra S-04 der går igen i dine øl. Vi har jo alle nogle smagsnuancer vi smager bedre end andre. Hvad siger andre iøvrigt om dit øl ?? Synes de også de smager " ens " ?

Mvh. Jan
Hej Jan

Det er selvfølgelig også værd at prøve - jeg er også kommet dertil, hvor jeg måske vil prøve at følge en opskrift på beercalc, eller lave een selv, så kan det jo være billedet ser helt anderledes ud :-)

Vi er 3 i kredsen der brygger øl og de siger lidt det samme - og for det ikke skal være løgn, så oplever de faktisk det samme med deres øl og vi brygger stort set ens og på samme udstyr, da vi har købt det sammen.

Michael
Lindholm
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af Lindholm »

Enig med Erfurt. Prøv at skifte til US-05, hvis det skal være en tørgær. Det giver en mere sprød smag.

Alternativt, prøv en vådgær. Jeg ville ikke bruge hverken S-04 eller US-05 til belgiske øl, som jeg kan se, du har brygget nogle stykker af.

Og så må du meget gerne melde tilbage, hvad du har gjort og hvad der kom ud af det. :-)
Mvh. Thomas
Claus P

Indlæg af Claus P »

Hej

Jeg har ca samme mængde bryg bag mig som dig, så tag det med et gran salt:

Alt hvad jeg har læst om tørgær siger at der IKKE skal laves starter, men blot rehydreres i en kop vand kort før brug.
Desuden så siges det jo også at 75% af smagen kommer fra gæren, så hvis du ikke kan lide smagen af den gær du bruger er det vel ret ligegyldigt hvilken øl-variant du laver.

Mvh
Claus
Brugeravatar
Borg
Geografisk sted: Herning

Indlæg af Borg »

Følgende områder (hvor nogle allerede er nævnt) har indvirkning på smagen:

1: Urtkogning. Kogningen skal være kraftig, så der er meget aktivitet i urten. Det er ikke nok at bringe urten op til kogepunktet, og holde temperaturen så der bare lige er lidt uro på overfladen. En målestok kan være den mængde vand der fordamper i løbet af 60 minutter. 5-10% fordampning indikerer en tilpas kraftig kogning, og det svarer til 1,4-2,8 liter for et bryg der skal give 25 liter i gæringsbeholderen. Hold den gerne i den høje ende. Alternativt - som foreslået tidligere - en længere kogetid. Det er med til at afkoge DMS.

2: Gæring. Hvis du sætter 25 liter til gæring, med en OG på 1.055, skal du have ca. 14 gram tørgær for at opnå en optimal gæring. Brygland sælger gær i kun 10 grams pakninger (andre steder sælges i 11,5 gram), og det er ikke tilstrækkelig til en optimal gæring. Som et forsøg kunne du næste gang prøve med 1½ pakke (eller to for forsøgets skyld). Tørgær skal iøvrigt bare rehydreres, ikke laves som en starter. Se Mr Maltys Pitching Rate Calculator: http://www.mrmalty.com/calc/calc.html. Din trappist har sikkert haft en højere OG, så den skal have tilsvarende mere gær. Husk også iltning. Jo højere OG des mere iltning. Eller anvend olivenolie som debatteret i flere andre tråde herinde. Ellers ser dine tider omkring gæringen fine ud. Karboneringen er dog normalt færdig efter 8-10 dage. Husk at anvende en gær der passer til den øltype du laver. Der er flere valgmuligheder med vådgær end tørgær, men man kan dog komme langt med tørgær alene.

3: Temperatur. Gør hvad du kan for at holde gæringstemperaturen for ales mellem 20 og 22 grader. For høj gæringstemperatur kan også gøre, at der afsættes uønskede smagsstoffer fra gæren. Lagring af øllen efter karboneringen skal også være så koldt som du har mulighed for. Gerne helt ned til frysepunktet, men ellers helst ved køleskabstemperatur. Og lad den gerne lagre 4-6 uger. Øl med højere alkoholprocent og/eller større kompleksitet i smagen vinder ved længere tids lagring.

4: Vand. Dette område er en hel selvstændig videnskab. Vigtigst hér er den pH-værdi du har under mæskningen. Ales skal gerne have en pH mellem 5,2 og 5,5, og lagers mellem 4,8 og 5,2. En lavere pH er med til at give en "sprødhed" i smagen. Køb nogle pH-strips, så du kan kontrollere dette næste gang du brygger. Hvis I alle tre får vand fra samme vandværk, kan det også være forklaringen.

5: Malt. Det vigtigste hér (når vi taler om "forkert" smag) er, at kværnet malt anvendes indenfor nogle få dage.

Det var nogle bud herfra. Håber at du får styr på smagen...
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
hennse321
Geografisk sted: Amager

Indlæg af hennse321 »

Hej Michael

Det Lyder som om du har rimlig styr på det,men nu er det ikke sådan du hælder bundfaldet med i dit glas vel..?

Jeg selv er gået over til conelius fustager fordi jeg netop var blevet lidt træt af smagen når nogle øltyper havde erftergæret

på flaske,og nej jeg drak ikke bundfaldet,men håndbrygget øl på fustage er mums mums og alt tiden værd..

Henrik
hennse321
Brugeravatar
beerbuster
Geografisk sted: Odense

Indlæg af beerbuster »

Kommer til at tænke på...når i koger urt, topper i så af, dvs. hvis brygget er sat og humlet til 25 liter, men der efter urtkogning kun er 22 liter tilbage (men OG ligger lidt højt) smider i så 3 liter kogt vand i gærspanden....

Peter ( den ulykkelige brygger hvis øl forsvinder op i den blå luft i uhyggelige mængder når han koger urt)
;-)
Med venlig hilsen.
Peter

Omstikning...just say no !..

"He was a wise man who invented beer.
Plato "
Brugeravatar
Borg
Geografisk sted: Herning

Indlæg af Borg »

beerbuster skrev:Kommer til at tænke på...når i koger urt, topper i så af, dvs. hvis brygget er sat og humlet til 25 liter, men der efter urtkogning kun er 22 liter tilbage (men OG ligger lidt højt) smider i så 3 liter kogt vand i gærspanden....

Peter ( den ulykkelige brygger hvis øl forsvinder op i den blå luft i uhyggelige mængder når han koger urt)
;-)
Hvis din batchstørrelse er 25 liter betyder det, at du skal have 25 liter i gæringsbeholderen. Med en afdampning på 5-10% betyder det, at du skal have opsamlet 28 liter urt til kogning. Så passer det med at der er ca. 25 liter tilbage. Gør du det på denne måde, får du alt sukkeret med fra malten.
Du kan også toppe op med kogt vand, som du selv foreslår, men så du kan lige så godt hælde det oveni den kogte (kogende) urt, og køle det ned sammen med urten. Men på denne måde er der måske stadig noget godt sukker tilbage i masken.

P.S. Det er ikke din gode øl der forsvinder op i den blå luft når du koger. Det er heldigvis kun vand og DMS, og DMS'en vil du netop gerne slippe af med. Alle de gode sager er stadig tilbage.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"