Kommentarer til pale ale

Redaktør: Co-Admin

Besvar
kapser

Kommentarer til pale ale

Indlæg af kapser »

Hej Bryggere
Så fik jeg en smuk el-gryde ind af døren, så nu tror jeg snart jeg kan komme igang med all-grain (har brygget med beerkits før)
Jeg kunne godt tænke mig at brygge en frisk Ale med amarillo smag (er vild med amarillo)
Jeg har fundet denne opskrift http://beerdujour.com/Recipes/ChrisFrey ... e_Ale.html men det hele står i US mål og det passer heller ikke med min gryde.
Jeg har prøvet at lave en version med de ting jeg kan finde i dk og min grydestørrelse, ser http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercal ... wersearch= fornuftigt ud, eller er jeg helt afmarcheret?

/Kaspar
søreno
Geografisk sted: Thisted

Re: Kommentarer til pale ale

Indlæg af søreno »

Det skal nok blive en fin øl, men jeg har et par kommentarer:

130 ibu er rigtigt meget for en øl med så forholdsvis lav alkoholprocent. Jeg ville overveje at skære ned på bitterhumlen. Du kan så beholde den sent tilsatte humle. Det er mest den, som giver den gode amarillo-smag.

Du behøver nok ikke så mange forskellige malte i en øl, hvor det først og fremmest er humlen, det drejer sig om. Pilsner- og pale ale-malt ligger ret tæt på hinanden smagsmæssigt, så der kan du lige så godt bare bruge pale ale. Du kan også overveje at droppe en eller to af de andre malttyper. Sandsynligvis kan de ikke smages ret meget alligevel i en så bitter øl.

Men det er bare forslag. Du kan sagtens få en fin øl med den opskrift, du har lavet.

VH
Søren
mas
Geografisk sted: 2640, Hedehusene

Indlæg af mas »

Hej,

hvorfor de mange forskellige typer basismalt? Er det en oprydningsøl?

Jeg ville ikke koge humlen i 30 minutter. Tilsæt humle ved 10-15 min og ved 5 min og 1 min (og selvfølgelig 60 min og som dry).

Med de mængder humler du ligger op til at bruge, så er det nok nærmere en IPA (US style) og ikke "kun" en pale ale, men på den anden side er det jo bare et navn!!

Mvh

Thomas
Brugeravatar
beerbuster
Geografisk sted: Odense

Indlæg af beerbuster »

ja hold da op, der er tryk på -

du behøver ikke andet end Pale ca 80-85 %
munich ca. 5-6 %
bisquit noget der minder om det samme
og en god sjat wheat malt

100 gr Amarillo er alt for meget, alt for meget....det halve og det er stadig en bombe er rigeligt
tage resten eller al den humle du har råd til og spred den ud fra 20 minutter og nedefter + dry og flameout
Med venlig hilsen.
Peter

Omstikning...just say no !..

"He was a wise man who invented beer.
Plato "
kapser

Indlæg af kapser »

Tak for kommentarerne.
Det er ikke en oprydningsøl, det var bare det der var i den originale opskrift som jeg har prøvet at kopierer.
Jeg skærer ned på humle, og malt typerne, det bliver den jo også billigere af :)
Besvar

Tilbage til "Opskrifter"