Hejsa
På fredag skal jeg og mine brygvenner brygge lidt godt øl og i morgen skal jeg tappe 50 l birkesaft!
Og så var det jeg tænkte på at kombinere de to ting. Er der nogen der har erfaring med at erstatte mæske- og spargevand med birkesaft?
Mvh Martin
Ale på Birkesaft?
Redaktør: Co-Admin
- Christian Ernstsen
- Geografisk sted: Vejle
- Kontakt:
Re: Ale på Birkesaft?
Jeg har ikke erfaring med at blande som du foreslår, men til gengæld har det været en STOR succes at lave birkevin (dybest set bare birkesaft, sukker, citronsaft/syre og en hvidvinsgær).
Det sværeste er at gemme den længe nok; den første fustage med 19 liter forsvandt længe inden brygget var optimalt, den anden fustage fik jeg gemt af vejen, så mine gæster ikke vidste at jeg havde mere! :-) Så nu er den snart 1 år gammel og ved at være drikkeklar (dvs. knap så sød og uden gærsmag)...
Det sværeste er at gemme den længe nok; den første fustage med 19 liter forsvandt længe inden brygget var optimalt, den anden fustage fik jeg gemt af vejen, så mine gæster ikke vidste at jeg havde mere! :-) Så nu er den snart 1 år gammel og ved at være drikkeklar (dvs. knap så sød og uden gærsmag)...
Med venlig hilsen
Christian
Brygsetup: 25 liter elgryde, pumpe og modstrømskøler. 23 bryg i alt.
Christian
Brygsetup: 25 liter elgryde, pumpe og modstrømskøler. 23 bryg i alt.
Øl er beviset på at gud elsker os
jeg brygge en sidste år ,det var en klosch som jeg brugte birkesat i stedet for vand , det blev en dejlig øl , og den smagte helt anderledes end når jeg brygger den med vand , OG var lidt højer men ikke meget , jeg tror at det ,der gav en anden øl ,var at var blødt vand, vi har hårt vand, men jeg har hørt at der er nogen der laver birkesaft sirup , hvis det skal give sukker til mæsken. jeg laver nok en når safterne stiger, det bliver en lys, uden formeget humle, for at det har mening .måsk en hvede .
jesper
jesper