Problem under gærring

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
jollese
Geografisk sted: Aalborg

Problem under gærring

Indlæg af jollese »

Hej folkens.

Her d 18-19 april lavede jeg en mjød med nogen venner. Mjøden består af 10 poser skovbær (bærsymfoni fra bilka) nogen hyllebær (fra fryseren) og selvfølgelig honning. Gæren var en portvinsgær fra activator (stod der hvertfald ud over hele posen)
Efter 2-3 dage gik gærringen amok hvilket gjorde der var snask ud over det hele. Derefter gik det stødt ned af bakke hvor den så næsten er død idag. Jeg har en mistanke om blandingen måske er for sur og der derfor har "stoppet" gærringen allerede nu. Men da jeg ikke er helt sikker ville jeg høre om nogen af jer har et bud??
Senest rettet af jollese 3. maj 2011, 23:11, rettet i alt 1 gang.
Truntebryg

Re: For lav PH-under gæring?

Indlæg af Truntebryg »

Alm. vingær, er bedøvende ligeglad med pH - så det er ikke der problemet ligger.

Kan den ikke bare være færdig ?
jollese

Indlæg af jollese »

Synes bare det virker meget underligt at den er færdig efter ½ måned da jeg har en anden til at stå som stadig gære.
Det er så godt nok en tørgær der blev brugt. Så 1½ måneds forskel på gæringens forløb alt efter om det er vådgær eller tørgær synes jeg måske er lige i overkanten??
Truntebryg

Indlæg af Truntebryg »

Er det samme opskrift ?
jollese

Indlæg af jollese »

Den ene er der alle mulige krydderier og 10 kg honning.

Den som problemerne er med er der 9 kg honning 4 kg bær (de blev kogt til saft med 500 g sukker).

Så der burde være nok sukker omend ikke endnu mere.
jakobø
Geografisk sted: 7000 fredericia
Kontakt:

Re: Problem under gærring

Indlæg af jakobø »

mit bud er at dere rflere nærrings stoffer til gæren i bær brygget. forskellene i brygget og gærene kan sagtens give den forskel du oplever.
Brygger lejlighedsvist.
jollese

Indlæg af jollese »

Så jeg behøves ikke være panikken alligevel??
Truntebryg

Indlæg af Truntebryg »

Altså, hvis jeg skulle vende den om, og jeg ville lave en ”frugtvin” som du har beskrevet – så ville jeg forvente en gæren over ca. 14 dage.

Gær er jo født til at leve på, og fortære bær så det er de optimale betingelser du har givet gæren. Specielt portvins gæren, den går jo ikke ned på lidt alkohol.

Har du i øvrigt smagt på resultatet ? Du kan meget nemt fornemme om der er mere sukker tilbage. Den skulle gerne virke alt for tør / sur.
jollese

Indlæg af jollese »

Den lugter af sur rævepis og da jeg stak den om var den også rimelig sur så det passer nok meget godt :)

Så må jeg vel bare lade tiden arbejde med den :)
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."