K: Pumpe til recirkulering, pladekøler og CrankAndStain 3D
Re: K: Pumpe til recirkulering, pladekøler og CrankAndStain
http://no.varme.danfoss.com/PCMPDF/VD54A801.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Husk den kun sidder som en sikkerhed for at der ikke kommer større partikler ind i køleren (safety strainer) og ikke som et egentligt filter til fra sortering af humle, trub etc. Hvis køleren f.eks har 1/2" tilslutninger, så monter et par ekstra stykker fittings og vælg en et nummer eller to større for at få så meget overflade som muligt på selve "filterkurven"
Jeg kørte med humlen direkte i kogepotten - den gik altså ikke, har efterfølgende kørt med humlesokker, og det virker fint
Husk den kun sidder som en sikkerhed for at der ikke kommer større partikler ind i køleren (safety strainer) og ikke som et egentligt filter til fra sortering af humle, trub etc. Hvis køleren f.eks har 1/2" tilslutninger, så monter et par ekstra stykker fittings og vælg en et nummer eller to større for at få så meget overflade som muligt på selve "filterkurven"
Jeg kørte med humlen direkte i kogepotten - den gik altså ikke, har efterfølgende kørt med humlesokker, og det virker fint
-
Hmm – hvis både Lund og Kølster er lidt imod pladekøleren, så er min bekymring/ skepsis nok ikke helt ubegrundet. Har faktisk en pladekøler liggende, men har aldrig turde bruge den…
-
- Geografisk sted: Hirtshals(Nordjylland)
Lund frarådede den fordi den har stor sandsynlighed for at stoppe til. Men det kan du jo netop undgå hvis du gør som overstående OG kører med humle sokker. Så fanger den jo alle de større partikler. Desuden er min den gamle uddannet VVS mand og har meget erfaring med mejeri branchen og han kan sagtens skille sådan en af uden problemer og evt skifte pakninger i den. Vi får desuden også fat i det rengøring mejerierne bruger. Så jeg er rimelig fortrøstningsfuld.
http://www.pronetic.dk - Værdiskabende IT-infrastruktur til det danske erhvervsliv!
-
Jamen - hvis man ved hvad man går ind til, så bliver man jo heller ikke overrasket. Jeg prøver blot pt. at køre efter princippet:
Keep it simple !!
Keep it simple !!
-
Du har helt ret! Det er nok nogen gange fordi man ønsker det bedste af det bedste og ilder efter at opnå perfektion og det ruller nogen gange skyklapperne ned når man er så ivrig efter det perfekte. Man vil gerne have at dem i sin omgangskreds foretrækker ens bryg kontra de store kommcielle bryggerier. Et slag for håndbryggeriet.Truntebryg skrev:Jamen - hvis man ved hvad man går ind til, så bliver man jo heller ikke overrasket. Jeg prøver blot pt. at køre efter princippet:
Keep it simple !!
http://www.pronetic.dk - Værdiskabende IT-infrastruktur til det danske erhvervsliv!
-
Lige der - tror jeg ikke at der er mange der får problemer, selv de tyndeste bryg jeg har lavet, smager bare af meget mere.... Iøvrigt nogle meget lækre øl, som jeg stærkt kan anbefale her i sommervarmen. (nu er de selvfølgelig drukket....øv)DanGJensen skrev:
Man vil gerne have at dem i sin omgangskreds foretrækker ens bryg kontra de store kommcielle bryggerier. Et slag for håndbryggeriet.
-
Hej igen,
Vi er så småt igang med at få det sidste på plads.
Vi er dog stadig på jagt efter en pumpe, jeg har kigget på dem I linket til i denne post, men vi har snakket om det ikke var bedre med en med et rustfrit hus istedet for mæssing/bronze?
Vi vil bruge 1 pumpe til det hele. Dvs. til recirkulering i mæskning, til køling igennem pladekøler og til at pumpe til gærspand(vores gruekedel står meget langt nede) Skulle jo ikke være noget problem da vi jo køre kogende urt igennem pumpen inden den bruges til at køre over til gærspanden.
Planen er så at lave et fast rørsystem med haner.
Vi har hørt på nogle pumper ved et lokalt firma der kan skaffe mejeripumper men her er vi helt oppe på 3500,- for en enkelt pumpe også pumper de 120-130L i min og det er liiige voldsomt nok. Så kan man neddrosle den men det er stadig for voldsomt.
Vi er så småt igang med at få det sidste på plads.
Vi er dog stadig på jagt efter en pumpe, jeg har kigget på dem I linket til i denne post, men vi har snakket om det ikke var bedre med en med et rustfrit hus istedet for mæssing/bronze?
Vi vil bruge 1 pumpe til det hele. Dvs. til recirkulering i mæskning, til køling igennem pladekøler og til at pumpe til gærspand(vores gruekedel står meget langt nede) Skulle jo ikke være noget problem da vi jo køre kogende urt igennem pumpen inden den bruges til at køre over til gærspanden.
Planen er så at lave et fast rørsystem med haner.
Vi har hørt på nogle pumper ved et lokalt firma der kan skaffe mejeripumper men her er vi helt oppe på 3500,- for en enkelt pumpe også pumper de 120-130L i min og det er liiige voldsomt nok. Så kan man neddrosle den men det er stadig for voldsomt.
-
http://www.vinmager.dk/product.php?id_product=269" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Tak for linket :) Ved du hvor meget flow der er i den?Truntebryg skrev:http://www.vinmager.dk/product.php?id_product=269
-
Nej - jeg har godt nok bestilt en. Men den er "droslet" ned fordi denne type pumpe (sikkert med en 2800 RPM motor) giver rigtig meget væske.
Du kan få den ned droslede pumpe, men du kan sikkert også bestille den med "fuld skrue". Tror blot han holder ferie for tiden, så det nytter nok ikke at sende en mail.
Fandt nogle gamle tal, (kan have ændret sig)
1400 RPM - max 6 meter - 11 L/m ved 1 meter
2800 RPM - max 24 meter - 28 L/m ved 1 meter
som jeg husker den, så er det en rimelig tung og solid sag - altså ikke en du skal sparke til, for så er det nok dig der får en øm fod.
Du kan få den ned droslede pumpe, men du kan sikkert også bestille den med "fuld skrue". Tror blot han holder ferie for tiden, så det nytter nok ikke at sende en mail.
Fandt nogle gamle tal, (kan have ændret sig)
1400 RPM - max 6 meter - 11 L/m ved 1 meter
2800 RPM - max 24 meter - 28 L/m ved 1 meter
som jeg husker den, så er det en rimelig tung og solid sag - altså ikke en du skal sparke til, for så er det nok dig der får en øm fod.
-
Bare lige for at vise folk hvad det er vi har gang i får i lige en skitse over det vi har tænkt os :)
2x 8,5kw gasblus
2x 75L Gruekedeller - 1x mæske/urt kedel 1x Varmtvand kedel
1x Omrøre ca. 30omdrejninger i min - fastmonteret på låget
1x Pladeveksler
1x Pumpe med rustfritstål hus til 110c
1x indsatssi
1x Løftetræk med et spil, til indsatssien, så vi kan løfte indsatssien stille og roligt når vi køre sparingvand over og så vi kan løfte den helt over til vasken for at dryppe helt af og for at rense si'en.
1x Justerbar kobber ring til sparingvand samt recirkulering både ved urtkøling og recirkulering.
Håber det giver lidt mening :)
2x 8,5kw gasblus
2x 75L Gruekedeller - 1x mæske/urt kedel 1x Varmtvand kedel
1x Omrøre ca. 30omdrejninger i min - fastmonteret på låget
1x Pladeveksler
1x Pumpe med rustfritstål hus til 110c
1x indsatssi
1x Løftetræk med et spil, til indsatssien, så vi kan løfte indsatssien stille og roligt når vi køre sparingvand over og så vi kan løfte den helt over til vasken for at dryppe helt af og for at rense si'en.
1x Justerbar kobber ring til sparingvand samt recirkulering både ved urtkøling og recirkulering.
Håber det giver lidt mening :)
- Vedhæftede filer
-
- brygsystem.JPG (50.85 KiB) Vist 8891 gange