Hej
Vi har nu fået lavet to bryg, som er drikkeklare, og de smager jo rigtig fint, så alt er jo bare dejligt...
Nu sidder vi dog og snakker lidt om, at det vigtigste er jo selvfølgelig at VI synes de smager godt, hvilket det gør, men... Smager de nu også "rigtigt"?! Altså det jeg fisker efter er, som der står i titlen, hvordan ved jeg at vores ESB smager som en ESB skal, eller vores Pale Ale smager som en Pale Ale skal?!
Da det er en færdig pakket, valset og leveret opskrift (All grain) vi har benyttet, er det jo principielt kun processen der kan have indflydelse på smagen (groft sagt jo)...
Jeg er sådan semi inde i hvordan de forskellige øl type bør smage, men så alligevel ikke helt... Venner og familie som har smagt vores bryg synes de er gode, men de tør nok heller ikke sige andet... :)
Er der evt. nogle kommercielle øl man kan købe som smager typisk for en given øltype?! Så kunne man jo købe nogle og sammenligne med... :)
På forhånd tak...
Mvh
Bo Urskov
PS. Vores ESB er, til vores forventning/smag en anelse underkarboneret, på trods af at vi har fulgt vejledningen for karbonering slavisk. Er det typisk for en sådan øl?! I ørvigt er de noget ujævnt karboneret, forstået på den måde, at det svinger meget fra flaske til flaske, hvor meget kulsyre der er i dem...
Hvordan ved man at det smager rigtigt?!
-
- Co-Admin
- Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)
Re: Hvordan ved man at det smager rigtigt?!
I er selv inde på at man skulle selv kunne lide det man brygger, så gider man jo godt prøve igen. Når jeg giver hjemme brygget øl til venner og fam. Jeg sige fra starten at de skal ikke kunne lide den øl Jeg byder dem bare fordi jeg har lavet den( da smage er forskellig). derimod vil jeg gerne høre hvad de kan smage, om de så kan lide den eller ik. Det får dem til at tænke over det de tager i munden.
Det men om den smager som den skal, der kan man se på "style guidelines" og se om ens øl ligger i den en eller anden gruppe.
http://www.bjcp.org/styles04/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er et hådt job og smage på alle disse øl for at blive god til at smage, men der er jo nogen der skal gør det.... ;-)
Her er Style Guidelins på jeres øl http://www.bjcp.org/styles04/Category8.php#style8C" onclick="window.open(this.href);return false;
Det men om den smager som den skal, der kan man se på "style guidelines" og se om ens øl ligger i den en eller anden gruppe.
http://www.bjcp.org/styles04/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er et hådt job og smage på alle disse øl for at blive god til at smage, men der er jo nogen der skal gør det.... ;-)
Her er Style Guidelins på jeres øl http://www.bjcp.org/styles04/Category8.php#style8C" onclick="window.open(this.href);return false;
Brew Strong
Nikolaj
Nikolaj
-
Tja – jeg plejer at vurdere min øl således: Hvis jeg lige napper et ½ glas mere er den god. Hvis jeg tager 1 helt glas mere (små 25 cl glas) ja så er den rigtig interessant. Om den så smager rigtigt i forhold til stilen, ja det går jeg umiddel ikke så meget op i. Til gengæld, så går jeg meget op i om den er blevet nogenlunde som jeg har forestillet mig, i forhold til opskriften og min ellers begrænsede erfaring.
Jeg har da et par gange, købt nogle tyske flasker (mest pga. flaskens patentprop…) og formodet at de skulle smage lidt af det jeg har brygget. Men jeg er alle gange blevet fælt skuffet, heldigvis over de købte flasker… De smager alle meget ens, og har ikke rigtig den fylde og krop som min egen øl har. Selv den sidste ”Dansk Pilsner” som jeg har brygget på under 3 kg malt / 20 L er med væsentlig mere smag. OK kroppen er ved at være væk, og den er ikke så maltet mere – men den smager bare stadigvæk af mere end en købe øl. (heldigvis…)
Hvis du virkelig vil have vurderet din øl, så skal du indlevere nogle flasker til smagning. Det årlige DM eller Maltbazaren’s kvartals konkurrence er et sted hvor du kan få rigtige øldommere til at vurdere din ølstil.
Jeg har efterhånden fået opdelt omgangskredsen (øl test smagerene her) i 3 grupper. Dem der bare IKKE kan lide Porter og derover, samt dem der rigtig godt kan lide en god Brown Ale og så dem der kan lide begge dele.
Nu er Porter gruppen, sådan set den nemmeste gruppe, for når de får en lager light – så får man da bare at vide, at den her øl bestemt ikke fornærmer nogen og så drikker de videre…..
Men hvis Pilsner gruppen får en Porter agtig sag, så se de helt forkerte ud i ansigtet, og de får bare ikke den der klump øl ned…..
Begge grupper er heldigvis ”eksperter” på hver deres felt – og jeg arbejder gerne videre med de indtryk som de giver.
Så her brygges der mere imod grupper, end imod stilarten som helhed.
Jeg har da et par gange, købt nogle tyske flasker (mest pga. flaskens patentprop…) og formodet at de skulle smage lidt af det jeg har brygget. Men jeg er alle gange blevet fælt skuffet, heldigvis over de købte flasker… De smager alle meget ens, og har ikke rigtig den fylde og krop som min egen øl har. Selv den sidste ”Dansk Pilsner” som jeg har brygget på under 3 kg malt / 20 L er med væsentlig mere smag. OK kroppen er ved at være væk, og den er ikke så maltet mere – men den smager bare stadigvæk af mere end en købe øl. (heldigvis…)
Hvis du virkelig vil have vurderet din øl, så skal du indlevere nogle flasker til smagning. Det årlige DM eller Maltbazaren’s kvartals konkurrence er et sted hvor du kan få rigtige øldommere til at vurdere din ølstil.
Jeg har efterhånden fået opdelt omgangskredsen (øl test smagerene her) i 3 grupper. Dem der bare IKKE kan lide Porter og derover, samt dem der rigtig godt kan lide en god Brown Ale og så dem der kan lide begge dele.
Nu er Porter gruppen, sådan set den nemmeste gruppe, for når de får en lager light – så får man da bare at vide, at den her øl bestemt ikke fornærmer nogen og så drikker de videre…..
Men hvis Pilsner gruppen får en Porter agtig sag, så se de helt forkerte ud i ansigtet, og de får bare ikke den der klump øl ned…..
Begge grupper er heldigvis ”eksperter” på hver deres felt – og jeg arbejder gerne videre med de indtryk som de giver.
Så her brygges der mere imod grupper, end imod stilarten som helhed.
- Christian Ernstsen
- Geografisk sted: Vejle
- Kontakt:
Du rammer hovedet lige på sømmet her!Truntebryg skrev:Nu er Porter gruppen, sådan set den nemmeste gruppe, for når de får en lager light – så får man da bare at vide, at den her øl bestemt ikke fornærmer nogen og så drikker de videre…..
Og her! Udtrykket "den der klump øl" er præcis hvad de oplever at have i munden - og da jeg har forsmag for tunge og mørke øl (og derfor brygger flest af dem) er pilsnergruppen ikke specielt imponerede over mit arbejde! :-9Truntebryg skrev:Men hvis Pilsner gruppen får en Porter agtig sag, så se de helt forkerte ud i ansigtet, og de får bare ikke den der klump øl ned…..
Min oplevelse er at håndbrygget øl og de bredt orienterede købeøl ikke er specielt sammenlignelige, da selv en købeporter er droslet ned i de kommercielle udgaver. Et bryggeri har kun lavet en god øl, hvis målgruppen straks tænker "uhm, én til til mig!". Man kan sammenligne det lidt med de høns, vi holder her på matriklen, og som vi slagter nogle stykker af engang imellem. Vi er for længst holdt op med at servere "hjemmebrygget kylling" for andet end specielt udvalgte gæster, for de færreste kan lide smagen - de fleste har vænnet sig til smagen og konsistensen af industrikylling, og kan ikke rumme oplevelsen man får ved at spise en "rigtig" kylling. Tilsvarende er det kun udvalgte gæster, der får lov til at smage min "gode" øl, for jeg vil ikke spilde de dyrebare dråber på folk, der hellere vil have en hof - eller slå flikflak i Randers fjord! :-)
Med venlig hilsen
Christian
Brygsetup: 25 liter elgryde, pumpe og modstrømskøler. 23 bryg i alt.
Christian
Brygsetup: 25 liter elgryde, pumpe og modstrømskøler. 23 bryg i alt.