Hvad brygger i for tiden ?

Lunabryg
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Lunabryg »

Sjovt Jeg havde ikke drømt om at mit lille "hvad brygger i for tiden" indlæg skulle blive så populært.
I den seneste tid er der begået 3 belgiere.
belgisk pale ale
Dubbel
wit ( blev til en wit-bock)

Jeg brugte 3942 belgian wheat. den smager godt men har meget smag af bubblegum
Steen 6715

Wish U were beer ;-)
Truntebryg

Indlæg af Truntebryg »

Tror indlægget er blevet en slags fælles BLOG for os alle. SUK stadig ikke noget på vej her ...
Hindsgavl
Geografisk sted: Middelfart

Indlæg af Hindsgavl »

Klon #2 af Brewdog Punk IPA. Flaskes denne uge.

Har stadig ikke smagt #1, den står på flasker i Helsingør...
Jens W
Geografisk sted: Odense

Hvad brygger i for tiden ?

Indlæg af Jens W »

For nyligt flasket en weissbier med appelsinskal. En sierra Nevada klon og en badger Golden champion klon står og gærer...

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=55.367401,10.358796" onclick="window.open(this.href);return false;
To plus to er fire
søreno
Geografisk sted: Thisted

Indlæg af søreno »

Så blev der flasket en Russian Stout med røgmalt og engelsk lakrids. Et forsøg på at nærme mig en limfjordsporter. Spændt på, hvordan det lykkes. Den endte med lidt lavere fg end forventet, så jeg er lidt over procentmæssigt.

VH
Søren
Lunabryg
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Indlæg af Lunabryg »

Nu er du vel ikke en alkoholfornægter.

Fredag står den på SCHWARZBIER.....german style to the bone.
Steen 6715

Wish U were beer ;-)
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Indlæg af Morten L »

Skal brygge en IPA der både kan blive en dreng og en pige.

På lørdag holder vi julefrokost, 10 gutter har valgt 100 gram humle hver så vi har 1000 gram humle til ~50 liter øl.....
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
pipefiter
Geografisk sted: 6200 Aabenraa
Kontakt:

Indlæg af pipefiter »

Hej: hvordan går det skal i snart i gang med at brygge til årets Ølmesse. jeg har lavet en staut. mangler bare at få den på fad
mvh Flemming

PS har store planer om at bruge 2 dage på det i år efter den fede oplevelse jeg havde sidste år
thomas75
Geografisk sted: Trige, Aarhus

Indlæg af thomas75 »

25 L Klassisk amerikansk pilsner er det blevet til i år.

Næste bryg bliver her i den kommende weekend, en Bock tror jeg.....

/Thomas
Kwo

Indlæg af Kwo »

I går blev det til ca 40l imperial ipa som dufter helt fantastisk. Næste bryg tror jeg bliver en kölsch..
Mvh
Kasper
Brugeravatar
Tryfuss
Geografisk sted: 9870 Sindal
Kontakt:

Indlæg af Tryfuss »

40 L Min egen Abbey Ale.
20 L Æble vin, der bliver til 30 L sød cider og 5 Liter vin
Rene "Den Glade Brygger" Sørensen
olekje
Geografisk sted: Randers

Indlæg af olekje »

Har en Kølsch på fad, men drikker for tiden af fade med imperial stout (med cascade !), en IPA og en pale ale.
Næste lørdag er det meningen der skal brygges en bock og en pale ale.

Jeg har fået en forspørgsel på en øl der godt må smage i retning af mjød, nogen der har et bud på en opskrift?
Er det nok at give en svagt humlet pale ale et kg honning?
Brugeravatar
fusse
Geografisk sted: Hadsten
Kontakt:

Indlæg af fusse »

en pilsner blev det til i dag - samt omstikning af IIpa fra sidst med lidt ekstra humle ;-)
alias : Fusse

Sofus
http://www.detbettebryggeri.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Spar på vandet -- drik håndbryg.
Brugeravatar
Tichols

Indlæg af Tichols »

Mjød!
Da de sidste tre brown ales, ikke har været særlig gode :S
Thomas Nichols
http://www.facebook.com/nicholsbrewing" onclick="window.open(this.href);return false;
What ales you my friend!?
Brugeravatar
toffermand
Geografisk sted: Rødovre
Kontakt:

Indlæg af toffermand »

olekje skrev:Har en Kølsch på fad, men drikker for tiden af fade med imperial stout (med cascade !), en IPA og en pale ale.
Næste lørdag er det meningen der skal brygges en bock og en pale ale.

Jeg har fået en forspørgsel på en øl der godt må smage i retning af mjød, nogen der har et bud på en opskrift?
Er det nok at give en svagt humlet pale ale et kg honning?
Lyder spændende med den der mjød-øl. Jeg har engang været til en fest ude i vikingebyen i Frederikssund, og der serverede de "mjød-øl". Det var sådan set bare pilsnerøl og mjød der var blandet, og jeg tror nok at det var i forholdet 1:1. Måske er det en nem genvej til det som du er ude efter?

Jeg har læst mig frem til, at når man brygger mjød kan man bruge en billig honning som hovedingrediens, da alle de fine smagsnuancer alligevel gør fløjten under den primære fermentering. Ved omstikning kan man så tilføje en mindre mængde rigtig god honning, som således bibeholder smagen.

Men nu tænker jeg lige højt, og det følgende ved jeg faktisk ikke en brik om. Men jeg forsøger nu alligevel:

Jeg tror ikke at man bare lige kan overføre dette til ølbrygning - altså tilsætning af en lille mængde honning i forbindelse med omstikning til sekundær fermentering. Årsagen er, at du jo nok gerne vil have at der er lidt gær der overlever til karboneringen, medmindre du tvangskarbonerer.

Ved brygningen af mjød tror jeg, at sødmen kommer af at gæren til sidst går i sort over den høje alkoholprocent. Derved bliver der noget ugæret sukker tilbage. Hvis du vil opnå det samme med en øl, skal du have en tilstrækkelig høj alkoholprocent til at opnå en restsødme fra honningen, og så får du måske problemer med karboneringen medmindre du tvangskarbonerer.

En måde det måske alligevel kan lykkes på er, at du mæsker en rimelig kraftig urt ved 68 grader, så du får en god fyldig smag med forholdsvist meget uforgærbart sukker. Lad den så gære ned. Herefter omstikker du og tilsætter en rigtig god honning, og lader den gære en gang til. Denne sekundære gæring burde forløbe lidt mere stilfærdig, og man kan så håbe at honningens fine smagsnuancer ikke pifter af.

Men som sagt, så ved jeg ikke en meter om lige præcist dette, så der er måske andre som har mere erfaring med lige præcis dette herinde. Opret eventuelt en tråd med emnet under Opskrifter.

Mange mjød-opskrifter indeholder også smagstilsætninger i form af krydderier eller bær, så måske vil du også have gavn af at søge lidt på nettet omkring dette :)
Håndbrygning - den intelligente mands hobby ;)
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"