Hej folkens, her kommer lige et newbe spørgsmål :)
1. Er det muligt at tilsætte ekstra kogt vand efter urtkogningen? Altså hvis man eks. har mistet 5 liter, så tilføjer man 5 liter?
2. Kan man nøjes med kun at koge noget af urten, og så hælde det sammen bagefter?
Altså forstået på den måde at man koger eks. 80% af urten, og efter kogningen hælder den sammen med de sidste 20%?
Eller vil det gøre at man afviger for meget fra opskriften?
Tilsætte ekstra vand efter kogning af urt?
Re: Tilsætte ekstra vand efter kogning af urt?
1:Du kan sagtens kommer mere vand på efter urtkogningen, men din OG bliver lavere -> det potentielle alkohol niveau falder, fordi du fortynder blandingen.
2:Må jeg hellere overlade til klogehovederne :-)
2:Må jeg hellere overlade til klogehovederne :-)
Thomas Nichols
http://www.facebook.com/nicholsbrewing" onclick="window.open(this.href);return false;
What ales you my friend!?
http://www.facebook.com/nicholsbrewing" onclick="window.open(this.href);return false;
What ales you my friend!?
Tag heller og brug din kavent.
Når du mæsker vil den sidste del af den urt der løber fra være rigtig tynd (ned mod 1010 SG) Køb et refraktometer - det er dit bedste værktøj.
denne tyde urt kan du bruge til at "toppe up" med. Hvis du anvender kaventen sent i urtkogningen er der måske en lille risiko for at du ikke for udfældet din hot trub og dermed lidt mere uklar urt, men ski' være med det. It will be beer anyway og du kan jo også bare gøre som jeg og tilsætte den ret tidligt i kogningen.
Når du mæsker vil den sidste del af den urt der løber fra være rigtig tynd (ned mod 1010 SG) Køb et refraktometer - det er dit bedste værktøj.
denne tyde urt kan du bruge til at "toppe up" med. Hvis du anvender kaventen sent i urtkogningen er der måske en lille risiko for at du ikke for udfældet din hot trub og dermed lidt mere uklar urt, men ski' være med det. It will be beer anyway og du kan jo også bare gøre som jeg og tilsætte den ret tidligt i kogningen.
To plus to er fire
- toffermand
- Geografisk sted: Rødovre
- Kontakt:
Jeg er begyndt at bruge en 10-liters suppegryde som jeg fylder en 5-6 liter kavent i, som står og rumler i køkkenet imens jeg koger den "rigtige" urt i min 29 liters el-gryde. Så har jeg i praksis 3-4 liter at toppe op med, hvilket svarer meget godt til fordampningen.
Håndbrygning - den intelligente mands hobby ;)
Jeg er enda så fræk at jeg tilsætter koldt vand direkte fra hanen. De baktusser der trives i koldt, nærringsfattigt vand trives dårligt i lunt nærringsrig urt.paulsen skrev: 1. Er det muligt at tilsætte ekstra kogt vand efter urtkogningen? Altså hvis man eks. har mistet 5 liter, så tilføjer man 5 liter?
Det vil helt sikkert blive anderledes end den orginale opskrift. Jeg går udfra du spørger fordi du mangler grydeplads! Der er flere rigtig gode grunde til at koge sin urt. Den bliver steriliseret! Uønskede smagsstoffer fordamper! Proteiner klumper sammen og giver klart og velsmagende øl (Hotbreak). Humlen udnyttes bedre. Der er sikkert flere grunde...2. Kan man nøjes med kun at koge noget af urten, og så hælde det sammen bagefter?
Altså forstået på den måde at man koger eks. 80% af urten, og efter kogningen hælder den sammen med de sidste 20%?
Eller vil det gøre at man afviger for meget fra opskriften?
Jeg koger ind i mellem min urt i to gryder for at have plads til det hele!
Mvh
Thomas
Tak for de gode svar so far.
Ja, grunden til jeg spørger er nemlig mangel på grydeplads. Jeg er nemlig kun en fattig studerende på SU med 3 børn, så mit udstyr er en smule begrænset :)
Ja, grunden til jeg spørger er nemlig mangel på grydeplads. Jeg er nemlig kun en fattig studerende på SU med 3 børn, så mit udstyr er en smule begrænset :)
- toffermand
- Geografisk sted: Rødovre
- Kontakt:
Så har du jo valgt den rigtige hobby. Det er den eneste hobby jeg kan komme i tanke om, som man kan lave en positiv businesscase på ;o)paulsen skrev:Tak for de gode svar so far.
Så får du godt øl, som ikke koster mere end det tyndeste discount-sprøjt du kan opdrive. Dog koster de første 60 øl 60 kroner stykket, men det er jo en engangsinvestering :-)
Håndbrygning - den intelligente mands hobby ;)