ØL slangens længde !!

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
Truntebryg

ØL slangens længde !!

Indlæg af Truntebryg »

Prøv at læse min konklusion af BeerSmith's blog denne uge !

Længden af en 6x8 mm slange skal altså være 0,6 / 0,16 = 3,75 meter for at være i balance.

Længden af en 8x10 mm skal være (0,7 – 0,1) / 0,036 = 16,6 meter !!!!!!!!

http://www.winemanager.com/slarsen/Beer ... apning.htm
Brugeravatar
Borg
Geografisk sted: Herning

Re: ØL slangens længde !!

Indlæg af Borg »

Spændende læsning, Søren. Og imponerende som du fordyber dig i specielle områder indenfor vores hobby.

En hurtig konklusion på alt dette er vel, at vi (og malt-pusherne) generelt skal satse mere på tappehaner med kompensator-skrue. Altså regulering af trykket ude ved hanen. Så er ølslangens længde og diameter af minimal betydning. Dog skal diameteren være så tilpas stor, at der kan blive et godt flow.

Eller er jeg helt galt på den?
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
DanGJensen
Geografisk sted: Hirtshals(Nordjylland)

Indlæg af DanGJensen »

Jeg må sige at jeg ikke et sekund har fortrudt at jeg har købt mine haner med kompensator.
http://www.pronetic.dk - Værdiskabende IT-infrastruktur til det danske erhvervsliv!
Ehlers
Geografisk sted: Svendborg

Indlæg af Ehlers »

Hvordan fungerer en kompensator. Har selv en taphane uden
Truntebryg

Indlæg af Truntebryg »

En kompensator hane er blot en almindelig ØL hane, men en ekstra hane indbygget i hanen.

Den almindelige ølhane, åbner blot op for øllet via et stempel der skydes frem og tilbage. (nogle typer)

Billede

Kompensatordelen i hanen, åbner for øllen via det koniske stykke du kan se på billedet. Dette skydes også frem og tilbage. Der er altså en konisk modpart inde i gevindstykket.

Fidusen i denne del af hanen er, at der åbnes over et ca 3 cm langt stykke – altså du ændre diameteren, og har derfor ikke en pludselig overgang som jo giver skum dannelse..

Faktisk kan man sige at det er en lille bremseslange hvor du har mulighed for at ændre diameteren.

Kompensatordelen virker udmærket, men den kan ikke udføre mirakler !!!
Brugeravatar
Runenaldo
Geografisk sted: Skødstrup

Indlæg af Runenaldo »

Ved ikke om jeg må oprette mit spørgsmål her, ellers må i sige til :-)

Efter at have læst både Truntebryg og Brads gennemgang af trykfald i slanger og derefter regnet på det kommer jeg ikke helt frem til det samme i praksis.. øllet blæser ud med masser af skum til følge.

Fandt nogle flere oplysninger om rustfri stål rør, som jeg har brugt, men tror ikke helt at det passer.
Og dermed fejlen i mine beregninger!

Havde regnet med at bruge 2 meter vinyl slange 7mm ID og 10 meter 8mm OD (7mm ID) rustfri stål spiral.
Her kan jeg så godt se nu at 2 meter vinyl var i underkanten ;-)

Kan ikke finde nogen oplysninger på vinyl i min strl. så der har jeg brugt de 0,04 bar/m ligesom truntebryg. dvs. jeg har et trykfald på
2x0,04=0,08 bar Vinyl har som jeg ser det højere modstand end polyethylen, så regnede med at 0,04 bar ville være lavt sat.

Ifølge Brad har SS 5/16" OD med lidt omregning et trykfald på 0,113 bar/m hvilket vil sige at jeg gerne skulle have
10x0,113=1,13bars tab i min spiral.

Da jeg kører med et tryk på 1,4 bar i min ikke afkølede fustage vil det sige at jeg mangler at reducere med
1,4-0,1=1,3-1,13-0,08=0,09 bar

Dette er jo ikke helt nok så jeg tilføjede yderligere 2 meter vinyl slange og kom dermed ned på
0,09-0,08=0,01 bar.
Syntes selv det var tæt nok på, men ingen forbedring.

Havde så noget ekstra polyethylen slange liggende ca. 0,5 meter som blev sat på.
0,01-0,04=-0,03 bar altså nede på 0,07 bars afgangs tryk teoretisk, men ak nej heller ikke dette hjalp..
HOV! Det er selvfølgelig 0,5x0.04=0,02 og dermed 0,01-0,02=-0,01 = 0,09 og ikke 0,07 HOV!

Fandt så min tappehane med kompensator frem, men endnu engang kun skuffelse..

Som sagt tror jeg ikke helt på Brad mht. trykfaldet i min spiral.. Hvad siger i? er jeg helt galt på den i mine beregninger?

Nedenfor har jeg taget Truntebrygs tal og tilføjet Brads tal om SS
Tryktab slanger.JPG
Tryktab slanger.JPG (51.68 KiB) Vist 7073 gange
Senest rettet af Runenaldo 3. maj 2012, 10:20, rettet i alt 1 gang.
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Truntebryg

Indlæg af Truntebryg »

Hmm - umiddelbart syntes jeg (ifgl. brats tal) at 10m a 0,7mm er et meget godt gæt.

MEN min egen erfaring med 4,4mm (ID )x 3 m (mit sidste vellykkede forsøg) giver meget mere modstand ifgl Brads tal.

Sådan ca. 50% mere modstand, og alligevel er det min bedste tappehane pt.

Hvordan tester du, er det med is i spanden ? Min erfaring med nuværende setup, er at det bare ikke virker før der er kold øl i slangen og hanen !!!
Brugeravatar
Runenaldo
Geografisk sted: Skødstrup

Indlæg af Runenaldo »

Truntebryg skrev: MEN min egen erfaring med 4,4mm (ID )x 3 m (mit sidste vellykkede forsøg) giver meget mere modstand ifgl Brads tal.

Sådan ca. 50% mere modstand, og alligevel er det min bedste tappehane pt.
Skal jeg forstå det som at du rent teoretisk skulle have haft 50% mere modstand end du reelt oplevede?
Truntebryg skrev:Hmm - umiddelbart syntes jeg (ifgl. brats tal) at 10m a 0,7mm er et meget godt gæt.

Hvordan tester du, er det med is i spanden ? Min erfaring med nuværende setup, er at det bare ikke virker før der er kold øl i slangen og hanen !!!
Okay så var jeg ikke helt galt på den med udregningen til min stål spiral.

Ja der var is i spanden og vandet var ca. 5 grader. øllet var fint koldt i glasset og min tappehane nåede også at blive godt kold.

Fra min fustage til spiralen er der 2 meter slange og efter er der 2,5m + (0,5 + hane med kompensatur)
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Indlæg af Morten L »

Jeg er ikke nogen ørn til matematik, så jeg håber der er en venlig sjæl der vil hjælpe mig.

Min tappehane er lige over fustagen 50-70 cm. alt efter type.
Min slange er Ø6 indvendig.
Mit karbonerings/serveringstryk 0,5 bar.
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Truntebryg

Indlæg af Truntebryg »

Runenaldo skrev:
Truntebryg skrev:Sådan ca. 50% mere modstand, og alligevel er det min bedste tappehane pt.
Skal jeg forstå det som at du rent teoretisk skulle have haft 50% mere modstand end du reelt oplevede?
Ja se det ved jeg ikke – men i.fgl Brads tal så skulle min slange kun være 2 meter for at passe med 0,1 Bar ved hanen. Så jeg har 50% mere modstand en beregnet - altså hvis Brats teori passer. MEN jeg ved jo heller ikke hvad modstand den der kineser slang har !!!

Da jeg havde en stump på 3 m liggende, så røg den ubeskåret på hanen da det jo kun var et forsøg. Havde egentlig ikke regnet med at det virkede så godt, men nu er det det der kører – indtil jeg får købt noget mere slange. Jeg klipper den ikke over lige nu, da det er et fornøjelse at skænke en øl pt. !!!!

Har iøvrig fået min Weisbeer hane – for pokker da, hvor er den grim !!! Men dens kompensator er også dobbelt så stor som den almindelige. (vel en 6-7 cm lang) Skal nok tage nogle billeder, når det bliver dårligt vejr.
Truntebryg

Indlæg af Truntebryg »

Byg selv link, til en kegerator: http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=4752" onclick="window.open(this.href);return false;

I filmen omtales netop den slange jeg er på udkik efter… !!!!

Altså 3/16" ID = ca 4,7 mm med en længde på 5 fod = ca lidt over 1,5 meter.

Her var mit ønske 2 meter. (alt afhængig af serverings temp og ønsket tryk)

Her er så high pressure hanen til Weisbeer:

Billede

sammenlignet med en alm. hane: - OJ oj den er uskøn, men virker den lige-så-godt som den er grim - så virker den godt !!!

Billede

Et lille design problem, for John Guest kobling til ølhanen (dem Maltbazaren har)

Billede

Denne ret så store udvidelse er ikke smart !!!!

Billede

Den ”rigtige” tilslutning till de 7-8 haner jeg har, skal være med denne ”fortykkelse”.

Skal så lige til forsvar for Maltbazaren og Jonh Guest nævne – at det kan være at der er andre typer haner. Men når vi nu bøvler med skum, så er der ikke nogen grund til at have disse tryk fælder, og så lige inden kompensatordelen !!!

Skal nok prøve at lave et forsøg med 2 ens opstillinger, og med en John Guest kobling, og en korrekt Zapfanlage kobling. Det kan jo være der ikke er nogen forskel !!!
BrianBK
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af BrianBK »

Hvad er det Weissbier hanen kan, som en almindelig hane ikke kan.

Jeg er nysgerrig, for jeg har altid weissbier på fad, så er der fordele ved denne hane er det en højt ønske at få den koblet på, der er jo plads til en hane eller to mere :-)

mvh Brian
Truntebryg

Indlæg af Truntebryg »

Altså - som jeg har forstået det, så kan den "bremse" højt Carboneret øl bedre end de almindelige haner.

Kompensations delen er større, og derfor bremses øllen over en større flade/ areal som så giver mindre trykspring.

Den er monteret, men ikke afprøvet endnu.
Besvar

Tilbage til "Udstyr"