Hydrometer

Besvar
hel grøn

Hydrometer

Indlæg af hel grøn »

Hej jeg har lige et lille spørgsmål/problem, er der nogen der kan forklare mig hvordan jeg aflæser et hydrometer rigtigt og regner den rigtige alkohol % ud.

Jeg har et Hydrometer/Oechslevægt m. 3 scalaer hvad for en skala skal jeg gå ud fra Gul blå eller hvid, jeg har lavet et bryg som viste Gul 15 og Blå 9 og Hvid 9,5 inden gærring og efter gæring viste Gul 2 og Blå 2 og Hvid 1,5

Mvh.
hel grøn
Fotojensen
Geografisk sted: Odense sø

Re: Hydrometer

Indlæg af Fotojensen »

Den med 15 burde være din øshle grad, men 15 er nu ikke meget i grønøl, nå det var jo ikke dit spørgsmål.

Den med 15 burde være din øschle

Ergo er din værdi 1015

Så venter du til din gæring er færdig, tager en måling der, i dit tilfælde 1002

Formelen er således 1015-1002 = 13 x 0,132 = 1,7% alc.
Venligst
Tommy
The problem with the world is that everyone is a few drinks behind "Humphrey Bogart"
LEV livet, det er til for det samme.
Brugeravatar
Tryfuss
Geografisk sted: 9870 Sindal
Kontakt:

Indlæg af Tryfuss »

tja det er svært at svare påhvilke farve betyder hvad... prøv at hælde postevand i din cylinder og mål på det... - hvis en af dem viser 1,000 (eller 1000) så er det grader öchsle der beregner du (OG-FG)*0132=alkoholprocent

OG: orginal gravity
FG: final gravity
Rene "Den Glade Brygger" Sørensen
søreno
Geografisk sted: Thisted

Indlæg af søreno »

Tryfuss skrev:tja det er svært at svare påhvilke farve betyder hvad... prøv at hælde postevand i din cylinder og mål på det... - hvis en af dem viser 1,000 (eller 1000) så er det grader öchsle der beregner du (OG-FG)*0132=alkoholprocent

Det er nu 0 og ikke 1,000 oechle, den vil vise:-)
Men hvis det fx er brix den måler, vil den jo også vise 0 med postevand, så det kan man vel ikke bruge til at afgøre det, eller tager jeg fejl?
Men 100 gram sukker i en liter vil give en gravity på ca 1040 eller 40 oechle, så hvis du måler 0 med postevand og 40 med 100 g sukker pr liter, er det oechleskalaen, du har fat i.

VH
Søren
Brugeravatar
Tryfuss
Geografisk sted: 9870 Sindal
Kontakt:

Indlæg af Tryfuss »

søreno skrev:
Tryfuss skrev:tja det er svært at svare påhvilke farve betyder hvad... prøv at hælde postevand i din cylinder og mål på det... - hvis en af dem viser 1,000 (eller 1000) så er det grader öchsle der beregner du (OG-FG)*0132=alkoholprocent

Det er nu 0 og ikke 1,000 oechle, den vil vise:-)
Men hvis det fx er brix den måler, vil den jo også vise 0 med postevand, så det kan man vel ikke bruge til at afgøre det, eller tager jeg fejl?
Men 100 gram sukker i en liter vil give en gravity på ca 1040 eller 40 oechle, så hvis du måler 0 med postevand og 40 med 100 g sukker pr liter, er det oechleskalaen, du har fat i.

VH
Søren
du har fuldstændig ret søren - det er vist ved at være sengetid herfra :-D
Rene "Den Glade Brygger" Sørensen
Truntebryg

Indlæg af Truntebryg »

hel grøn skrev: jeg har lavet et bryg som viste Gul 15 og Blå 9 og Hvid 9,5 inden gærring og efter gæring viste Gul 2 og Blå 2 og Hvid 1,5

Mvh.
hel grøn
Syntes ikke de tal giver nogen mening - hvad har du brygget ?

Liter / malt / forventet OG osv.
Brugeravatar
admin
Site Admin
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

tag et billede af den, og læg det ind her.
Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....

http://www.fribryg.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.dk/fribryg" onclick="window.open(this.href);return false;
hel grøn

Indlæg af hel grøn »

Tak for alle de gode svar så fik jeg lært det ....

Jeg kan desværre ikke ligge et billede ind af mit hydrometer, tabte det på gulvet så nu dur det ik mere så jeg overvejer at købe et Refractometer istedet for ....

det var en diablo beerkit fra Brewferm den skulle gerne ligge omkring 8 % ifølge vejledningen så jeg kan godt se at tallene er hel hen i vejret, må være en begynder fejl med opmålingerne.

Vh
Tom
Truntebryg

Indlæg af Truntebryg »

Sjovt - du er ikke den eneste der smider det der glas l... på gulvet..

Husk dog at omregne refraktometer målingerne - når der er alc. i væsken.
janriis
Geografisk sted: Nykøbing F.

Indlæg af janriis »

hel grøn skrev:Tak for alle de gode svar så fik jeg lært det ....

Jeg kan desværre ikke ligge et billede ind af mit hydrometer, tabte det på gulvet så nu dur det ik mere så jeg overvejer at købe et Refractometer istedet for ....

det var en diablo beerkit fra Brewferm den skulle gerne ligge omkring 8 % ifølge vejledningen så jeg kan godt se at tallene er hel hen i vejret, må være en begynder fejl med opmålingerne.

Vh
Tom
Jeg ville købe et nyt, måske 2 så du har et i reserve. Det er stadig billigere end at investere i et refractometer. Jeg bruger stadig det første der fulgte med mit Nimbus setup og det har været fint nok til mit behov.
Venlig "Pilsen"

Jan Riis Sørensen
http://bryghuset-riis.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
facebook.com/riisbryg
Twitter: @bryghusetRiis
Truntebryg

Indlæg af Truntebryg »

Ja - der er for og imod. Jeg mener dog aldrig at have læst om folk der er gået fra refraktometer til hydrometer ;-)

Jeg syntes det er super elegant, kun at måle på en dråbe.
janriis
Geografisk sted: Nykøbing F.

Indlæg af janriis »

Truntebryg skrev:Ja - der er for og imod. Jeg mener dog aldrig at have læst om folk der er gået fra refraktometer til hydrometer ;-)

Hvordan er det nu med refractometer, er der krav til urtens temp eller kan den måles mens den stadig er varm ?
Venlig "Pilsen"

Jan Riis Sørensen
http://bryghuset-riis.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
facebook.com/riisbryg
Twitter: @bryghusetRiis
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Indlæg af Morten L »

janriis skrev:
Truntebryg skrev:Ja - der er for og imod. Jeg mener dog aldrig at have læst om folk der er gået fra refraktometer til hydrometer ;-)

Hvordan er det nu med refractometer, er der krav til urtens temp eller kan den måles mens den stadig er varm ?
Mange af dem har automatisk regulering indenfor 10-30º (det kaldes ATC)

Men de par dråber der skal bruges køler hurtigt ned på glaspladen.
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Truntebryg

Indlæg af Truntebryg »

Der er dog et lille aber-da-by, hvis urten er så varm at den damper - ja så når der at af dampe lidt vand inden du får målt.

Typisk 0,002 for høj måling her.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"