Hej alle.
Jeg har idag fået produceret 25 liter urt, som nu står til afkøling. Da mine 2 sidste forsøg ikke har været særlig vellykket, ville jeg prøve en IPA efter en opskrift fra min bog om ølbrygning.
Men der står, at når jeg skal tappe på flaske, skal der kommes 4 gram sukker pr. liter i. Det syntes jeg lyder af meget lidt. Hvad siger i
hilsen Brian
Lidt info søges
- martin_pedersen
- Geografisk sted: 7080 Børkop
Sv: Lidt info søges
Hej
Det er altid et godt spørgsmål, hvad type IPA er det ??
Hvad bliver gærings tempratur og flaskning temp ?
Men jeg vil også sige det er lidt lavt, med 4 gram/L
Jeg ville nok tilsætte 5 g/l hvis den er gæret omkring de 18 grader
Ellers kan du finde hjælp på Brygbaren.dk eller andre sider som har beregninghjælp
Sendt fra min LT18i med Tapatalk2
Det er altid et godt spørgsmål, hvad type IPA er det ??
Hvad bliver gærings tempratur og flaskning temp ?
Men jeg vil også sige det er lidt lavt, med 4 gram/L
Jeg ville nok tilsætte 5 g/l hvis den er gæret omkring de 18 grader
Ellers kan du finde hjælp på Brygbaren.dk eller andre sider som har beregninghjælp
Sendt fra min LT18i med Tapatalk2
All right, brain, I don't like you and you don't like me - so let's just do this and I'll get back to killing you with beer.
Martin
Ps. Det skal nok blive til øl!
Martin
Ps. Det skal nok blive til øl!
Lidt info søges
Med min beskedne erfaring ville jeg også sige mellem 5 og 7 g/L hvis den er gæret ved stue temp. (Ca 22 c). Ellers har du jo et par uger til at læse den her http://haandbryg.dk/eftergaering.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvad var der galt med dine første 2 forsøg?
Hvad var der galt med dine første 2 forsøg?
Re: Lidt info søges
Jeg var også uheldig med mine første bryg fordi jeg fulgte de 4-5 g/l..
Personligt heller jeg til mere brus end igen brus :) for meget brug kan jo man jo altid ændre ved at hælde på glas. Derfor smider jeg gerne 8 g/L bare for at være på den sikre side :)
Personligt heller jeg til mere brus end igen brus :) for meget brug kan jo man jo altid ændre ved at hælde på glas. Derfor smider jeg gerne 8 g/L bare for at være på den sikre side :)
Re: Lidt info søges
Den bliver gæret ved 21 grader og karbonerer ved samme temperatur. Jeg tror nu også jeg vælger at komme 5,5 gram sukker i til karbonering, når den tid kommer.