Er der nogen, der har prøvet at lave øl med havtorn? Vi har en del af dem her og jeg har egentlig i flere år haft lyst til at prøve, men det er ikke blevet endnu.
Hvordan tror I, de skal bruges. Skal jeg smide dem i sekundær som andre bær, eller skal de tilsættes kogningen?
Jeg tænker at en forholdsvis lys og let øl vil være en god basis. Måske en kølsh eller en lys belgier.
VH
Søren
Havtorn
Redaktør: Co-Admin
Sv: Havtorn
Jeg tror det er bedst at koge dem i øl, og tilsætte det til sekundær. Da der er en del antioxidant c vitamin i.
Jeg syntes godt om din idé med en lys stærk belgier, det tænker jeg bliver godt.
Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2
Jeg syntes godt om din idé med en lys stærk belgier, det tænker jeg bliver godt.
Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2
Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....
http://www.fribryg.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.dk/fribryg" onclick="window.open(this.href);return false;
Jens
Øl og sol er livet....
http://www.fribryg.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.dk/fribryg" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Havtorn
Hejsa,
Humleland har lavet "Den nordiske fætter", der blev udskænket under FoodFestival i slutningen af Århus Festuge. Den var, så vidt jeg husker, baseret på en Saison-type, og tilsat Havtorn-bær. Jeg fik ikke spurgt om de var kogt med eller om de var tilsat efterfølgende ...
Den var - som mange Humlelands bryg - ganske forrygende.
Jeg tror du skal passe på med doseringen - Havtorn kaldes ikke "nordens passionsfrugt" for ingenting.
P.S.: Har selv ca. ½ kg havtorn i fryseren, så mon ikke det bliver puttet i et bryg på et eller andet tidspunkt :-)
/Jan
Humleland har lavet "Den nordiske fætter", der blev udskænket under FoodFestival i slutningen af Århus Festuge. Den var, så vidt jeg husker, baseret på en Saison-type, og tilsat Havtorn-bær. Jeg fik ikke spurgt om de var kogt med eller om de var tilsat efterfølgende ...
Den var - som mange Humlelands bryg - ganske forrygende.
Jeg tror du skal passe på med doseringen - Havtorn kaldes ikke "nordens passionsfrugt" for ingenting.
P.S.: Har selv ca. ½ kg havtorn i fryseren, så mon ikke det bliver puttet i et bryg på et eller andet tidspunkt :-)
/Jan
Tak for svarene. Jeg tror, jeg prøver at pasteurisere dem i lidt øl i tilsætte sekundæren. Har i forvejen planlagt at brygge en saison, så jeg regner med at dele den i to og smide det i den ene af dem.
Jeg er stadig noget i tvivl om mængden. Jeg har ikke den store erfaring med frugt og bær i øl. Ray Daniels skriver om det i radical brewing, men han skriver ikke om havtorn, og jeg synes, der er stor forskel på, hvor store mængder han anbefaler af de forskellige bær, så det er svært at udlede en generel regel.
VH
Søren
Jeg er stadig noget i tvivl om mængden. Jeg har ikke den store erfaring med frugt og bær i øl. Ray Daniels skriver om det i radical brewing, men han skriver ikke om havtorn, og jeg synes, der er stor forskel på, hvor store mængder han anbefaler af de forskellige bær, så det er svært at udlede en generel regel.
VH
Søren
Mht. mængderne kan du jo altid spørge humleland - det værste der kan ske er at de siger "hemmelig-nemmelig" - men det tror jeg nu ikke...
/J
/J
Hej søreno
Smagte fornylig en øl fra et bryghus som netop har havtorn i,
Snakkede med brygmesteren som fortalte de kom 700 gram i til 800 liter øl.
De trappede noget kogende urt fra i starten og kom havtorn i og kogte/mosede dem og
tilsatte havtornen så de sidste 30 min af urt kogningen.
Så til 25 liter bryg må der kun skulle bruges ca 25 gram.
Smagte fornylig en øl fra et bryghus som netop har havtorn i,
Snakkede med brygmesteren som fortalte de kom 700 gram i til 800 liter øl.
De trappede noget kogende urt fra i starten og kom havtorn i og kogte/mosede dem og
tilsatte havtornen så de sidste 30 min af urt kogningen.
Så til 25 liter bryg må der kun skulle bruges ca 25 gram.
Med venlig hilsen
Kenneth Thomsen
Øl-ministeret.
Brygger på 20 liters Braumeister + Danbrygger 43
Kenneth Thomsen
Øl-ministeret.
Brygger på 20 liters Braumeister + Danbrygger 43
Tak skal du have. Så må jeg ud og plukke i løbet af ugen.
VH
Søren
VH
Søren