Kan det blive godt
Redaktør: Co-Admin
Kan det blive godt
Hej kære medbryggere
Jeg har nu prøvet at stykke min første, forhåbentligt brugbare, opskrift sammen i Beercalc. Umiddelbart vil jeg kalde den weissbier agtig, men jeg er dog gået efter en mere rødlig farve end normalt. Synes simplethen at den normale gule farve er for kedelig.
Kunne folk komme med en melding på om de mener at den bliver drikbar, eller om det er skudt helt forbi noget man ligefrem ville kunne nyde?
Er det nødvendigt med havregryn for skumdannelse i weissbier, og i så fald er mængden passende? - Jeg synes at kunne læse at det oftest ikke er nødvendigt i denne form for øl.
Hyldeblomsten, der er tørret, er mest for forsøg. Umiddelbart er der meget delte meninger om mængden for hvornår der er for meget eller for lidt, så lidt input her ville også være rart.
På forhånd tak for hjælpen.
Vh
Jess
Jeg har nu prøvet at stykke min første, forhåbentligt brugbare, opskrift sammen i Beercalc. Umiddelbart vil jeg kalde den weissbier agtig, men jeg er dog gået efter en mere rødlig farve end normalt. Synes simplethen at den normale gule farve er for kedelig.
Kunne folk komme med en melding på om de mener at den bliver drikbar, eller om det er skudt helt forbi noget man ligefrem ville kunne nyde?
Er det nødvendigt med havregryn for skumdannelse i weissbier, og i så fald er mængden passende? - Jeg synes at kunne læse at det oftest ikke er nødvendigt i denne form for øl.
Hyldeblomsten, der er tørret, er mest for forsøg. Umiddelbart er der meget delte meninger om mængden for hvornår der er for meget eller for lidt, så lidt input her ville også være rart.
På forhånd tak for hjælpen.
Vh
Jess
Re: Kan det blive godt
Jeg ville droppe havregryn, det bør ikke være nødvendigt i en hvedeøl og forhøjer risikoen for stuck mash.
68º er relativt højt for en hvedeøl, vil personligt holde den på 66º.
Jeg har ingen erfaring med hyldeblomst, men ellers ser det fint ud.
68º er relativt højt for en hvedeøl, vil personligt holde den på 66º.
Jeg har ingen erfaring med hyldeblomst, men ellers ser det fint ud.
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Hej Morten
Så sænker jeg da temperaturen til 65-66 grader og dropper havregryn. Tak.
Så sænker jeg da temperaturen til 65-66 grader og dropper havregryn. Tak.
Det bliver sikkert en ganske drikkelig øl, ellers har du bare en god grund til at prøve igen ;o)
Hvis du bruger hyldeblomst ville jeg overveje lidt "acidulated malt" for at skabe balance mellem sødmen fra hveden og maltbasen, bare et par hundrede gram kan gøre en stor forskel.
Hyldeblomsten tilfører en meget blomsteragtig aroma, og hvis du bruger humle alene til balancen kan øllen blive for bitter. Surmalt giver en friskhed som er anderledes fra den bitterhed som humle giver.
Min erfaring er at især kvinder (undskyld til alle på forhånd!) ikke er så vilde med øl der har for meget humlebitterhed.
Hoegaarden er et godt eksempel på den friskhed som surmalten giver, det er selvfølgelig en Wit og ikke en Weizen men derfor kan man jo godt låne lidt inspiration - det gjorde jeg til mit bryg #26 & #27.
Hvis du bruger hyldeblomst ville jeg overveje lidt "acidulated malt" for at skabe balance mellem sødmen fra hveden og maltbasen, bare et par hundrede gram kan gøre en stor forskel.
Hyldeblomsten tilfører en meget blomsteragtig aroma, og hvis du bruger humle alene til balancen kan øllen blive for bitter. Surmalt giver en friskhed som er anderledes fra den bitterhed som humle giver.
Min erfaring er at især kvinder (undskyld til alle på forhånd!) ikke er så vilde med øl der har for meget humlebitterhed.
Hoegaarden er et godt eksempel på den friskhed som surmalten giver, det er selvfølgelig en Wit og ikke en Weizen men derfor kan man jo godt låne lidt inspiration - det gjorde jeg til mit bryg #26 & #27.
Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime.
http://bryggeri.landly.dk
http://www.facebook.com/bryggerilandly
http://beersmithrecipes.com/listrecipes/2810/nimbus39
http://bryggeri.landly.dk
http://www.facebook.com/bryggerilandly
http://beersmithrecipes.com/listrecipes/2810/nimbus39
Ang. temperatur er det vel meget afhængi af hvad man vil opnå. Jeg har brygget hvede 5 gange.
Og først sidste gang blev den så sød som jeg gerne vil have den. 43 -15min, 51 - 15min og 71 -75min.
Men det er jo meget afhængit af hvad man er til.
/Rasmus
Og først sidste gang blev den så sød som jeg gerne vil have den. 43 -15min, 51 - 15min og 71 -75min.
/Rasmus
Den med sauermalten havde jeg slet ikke tænkt på. Ved at sænke min mæsketemp vil jeg så ikke reducere restsødmen væsentligt fra malten? - Der vil selvfølgelig stadig være sødme og blomst fra hyldeblomsten.Nimbus39 skrev:Det bliver sikkert en ganske drikkelig øl, ellers har du bare en god grund til at prøve igen ;o)
Det kunne også være at man skulle starte simpelt uden hyldeblomst, sidenhen prøve med og derefter slutte af med sauermalt også. På den måde bliver der da alle tiders sammenligningsgrundlag.
Jeg har også overvejet om man kunne få et hint af lakrids ind i smagen eventuelt ved hjælp af lakridsrod, anis eller lignende. Med lakrids vil jeg så ikke også blande hyldeblomst ind i billedet.
Der er jo så mange muligheder.
71 grader må give en god del restsødme. Jeg har prøvet den med trinmæskning, og synes egentlig ikke at jeg får så meget ud af det, så jeg tror altså at jeg fastholder 65-66 grader mæsketemp og 75 grader udmæskning.RasmusT skrev:Ang. temperatur er det vel meget afhængi af hvad man vil opnå. Jeg har brygget hvede 5 gange.
/Rasmus
Jeg skal også prøve mit gasblus for første gang, og det sammen med en håndfuld venner der aldrig har brygget før, så for at alle kan følge med skal der ikke være for mange ting at holde styr på. Når vi er færdige kan det være at der er yderligere 6 brugere på dette dejlige og meget anvendelige forum. Der er i hvert fald en der er på vej og er næsten sikker på yderligere 2.
Tak for hjælpen indtil videre. Om ikke andet får man da lidt andre vinkler ind i billedet.
Vh
Jess
Ja der er mange muligheder ;-)
Har du gjort dig nogle overvejelser endnu vedr. vandbehandling, afhænger selvfølgelig hvor hårdt dit vand er, men sauermalten kunne også hjælpe lidt her.
Jeg ville ikke kunne brygge denne øl i Odense uden at gøre et eller andet ved vandet!
Kofoed
Har du gjort dig nogle overvejelser endnu vedr. vandbehandling, afhænger selvfølgelig hvor hårdt dit vand er, men sauermalten kunne også hjælpe lidt her.
Jeg ville ikke kunne brygge denne øl i Odense uden at gøre et eller andet ved vandet!
Kofoed
Det med vandbehandling har jeg ikke gjprt meget i tidligere, og havde ikke overvejet det denne gang. Hvorfor kan man ikke brygge den i Odense?
Jeg bor i Vejle. Her er forholdsvist hårdt vand mener jeg.
Jeg bor i Vejle. Her er forholdsvist hårdt vand mener jeg.
Vandbehandling er en større historie som man kan skrive en hulens masse om, det vil jeg her undlade. Prøv at snuse lidt rundt på forum, og evt. kig på Truntebrygs hjemmeside, her er der skrevet så enhver kan forstå dette ellers noget langhårede emne :-)
Nå, men for at opnå den rigtige pH værdi under mæskningen og spargingen skal man altså gøre noget ved vandet hvis man har hårdt vand og brygger lyse øl
Jeg ved ikke hvor du får dit vand fra, men vejle generelt ser ikke så tåbeligt ud når vi snakker vand og ølbrygning. jeg har fundet nogle værdier her:
http://www.trefor.dk/default.aspx?m=2&i=346
Og sat dem ind i Bru´n water beregning som er her:
Som du kan se her, så skal der bruges 5,1 ml 80% mælkesyre til 17 liter mæskevand og 4,4 ml til 15 liter spargevand som helst skal ramme under 6 pH
Hvis ikke du foretager dig noget siger beregningen at din mæske pH ( at room temp ) vil være 6,3 - Det er lige vel i overkanten men der skal da nok komme noget ØL ud af det alligevel der hvor du bor :-)
Held og lykke med brygget :-)
Mvh Kofoed
Nå, men for at opnå den rigtige pH værdi under mæskningen og spargingen skal man altså gøre noget ved vandet hvis man har hårdt vand og brygger lyse øl
Jeg ved ikke hvor du får dit vand fra, men vejle generelt ser ikke så tåbeligt ud når vi snakker vand og ølbrygning. jeg har fundet nogle værdier her:
http://www.trefor.dk/default.aspx?m=2&i=346
Og sat dem ind i Bru´n water beregning som er her:
Som du kan se her, så skal der bruges 5,1 ml 80% mælkesyre til 17 liter mæskevand og 4,4 ml til 15 liter spargevand som helst skal ramme under 6 pH
Hvis ikke du foretager dig noget siger beregningen at din mæske pH ( at room temp ) vil være 6,3 - Det er lige vel i overkanten men der skal da nok komme noget ØL ud af det alligevel der hvor du bor :-)
Held og lykke med brygget :-)
Mvh Kofoed
Jep 71grader gir en del retsødme. Men det er også min mening :)
/Rasmus
/Rasmus