IPA, tørhumle og græssmag

Besvar
peos

Indlæg af peos »

Jeg har 3 gange forsøgt mig med en tørhumlet IPA. Et bryg på 22-23 l med 1-2 lyse malttyper og 1 humle, Cascade. 100 g tilsættes fordelt på forskellige tidspunkter af urtkogningen, og 100 g tilsættes som tørhumle under 2. fermentering.

Første bryg var en ubetinget succes. Det blev en IPA med en fin og ren smag og duft af cascadehumlen.

Andet bryg var ikke helt så vellykket. Den smagte fint, men der var en tydelig græsagtig bismag. Det trak lidt ud med flaskningen, så den blev tørhumlet i 11-12 dage, og jeg formodede at dette var årsagen til bismagen.

Tredie bryg blev tørhumlet i 6 dage, men her var samme lidt græsagtige bismag.

Nu prøver jeg fjerde gang og vil meget gerne have nogle bud på, hvad jeg kan gøre for at undgå bismagen?
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Re: IPA, tørhumle og græssmag

Indlæg af Morten L »

Har du brugt pellets?
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Truntebryg

Indlæg af Truntebryg »

Samme årgang humle ?
peos

Indlæg af peos »

Nej, jeg har brugt blade direkte i urten både under kogning og tørhumling.

De 3 bryg er lavet fra marts til august 2012, og humlen til dem er købt i samme periode. Om det er samme årgang, ved jeg ikke.
Brugeravatar
admin
Site Admin
Geografisk sted: 7080 Børkop

Sv: IPA, tørhumle og græssmag

Indlæg af admin »

Brug frisk humle, og opbevar det i fryseren, indtil det skal bruges.

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2
Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....

http://www.fribryg.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.dk/fribryg" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
k.larsen
Geografisk sted: nr.snede

Indlæg af k.larsen »

Og, efter min erfaring, er det rigeligt at tørhumle 2-3 dage. Længere tid kan give noget uønsket smag
HumlepraXis - håndbryg i praksis - http://www.humlepraxis.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/humlepraxis?ref=hl" onclick="window.open(this.href);return false;
peos

Indlæg af peos »

Kan man mon bestille frisk humle?

Den Cascade jeg har liggende nu, er købt i oktober 2012. Iflg. etiketten er det årgang 2011, og den vil være bedst inden december 2013!

Jeg har ikke nærstuderet etiketterne før, men 2-3 års holdbarhed havde jeg ikke lige regnet med.

Nå men bruges skal det. Så jeg vil nøjes med 2-3 dages tørhumling lige op til tapningen, og så må vi se, hvordan det går denne gang.
Fantastbrygger
Geografisk sted: Møgeltønder

Indlæg af Fantastbrygger »

peos skrev:Kan man mon bestille frisk humle?

Den Cascade jeg har liggende nu, er købt i oktober 2012. Iflg. etiketten er det årgang 2011, og den vil være bedst inden december 2013!

Jeg har ikke nærstuderet etiketterne før, men 2-3 års holdbarhed havde jeg ikke lige regnet med.

Nå men bruges skal det. Så jeg vil nøjes med 2-3 dages tørhumling lige op til tapningen, og så må vi se, hvordan det går denne gang.
Bare det ikke lugter af gammel ost kan humlen sagtens bruges men allerede efter et år er der gået en del af smagen. Så humlen burde helt klart mærkes med produktionsåret så man ved hvad man får.
Egentligt burde sådan et forum som dette forsøge at lavet et samlet krav til forhandlerne om at produktionsåret altid oplyses. Humlegårdens Ekolager i sverige http://shop.humle.se/humle/nya-zeeland/" onclick="window.open(this.href);return false; gør det rigtige, produktionsåret er oplyst og er humlen af ældre dato er prisen sat ned. Prisen er ret høj men tilgengæld er du sikker på at varen er i orden. Med nogle typer øl betyder det ikke så meget om humlen ikke er superfrisk, men det er noget andet hvis du vil lave en IPA, som man forsøger at lave ligeså godt som det man kan få i butikkerne.
Jeg har i øvrigt altid tørhumlet i mindst en uge uden at jeg har fået en uønsket græssmag.
Truntebryg

Indlæg af Truntebryg »

Nu har jeg ikke de store erfaringer med store mængder humle - men Cascade er jo forholdsvis lav i alfa.

Hvis du vil have høj IBU, så brug humle med høj alfasyre. Derved får du ikke så meget "grønt" udtræk.

Din historie, hvis det er samme humle, kunne jo indikere at det gode i Cascade fordamper hurtigt med tiden - og dine sidste bryg har et meget stort udtræk af urteagtige udtræk fra humle - i stedet for humlesmag.

HSI for Perle er f.esk 15% (Hop Storage Index) mens HSI for Cascade er hele 50% - altså ikke en specielt "lager" egnet humle. Det kan drille dig i extreme bryg ;-) Så køb Cascade nu, hvor høsten lige er frigivet - køb den direkte fra grosist (det kan jo være svært) men undgå omparkning endnu en gang her i landet - køb kun humle hos leverandører der har opbevaret humle på køl og pak dem selv i de portioner du skal bruge (Vakuum) og smid poserne i fryseren. Fyld evt. CO2 i posen inden lukning. Så skulle du kunne brygge med Cascade resten af året ;-)

Hops that are picked too young, will turn out 'grassy' - så det kan jo også være årgangs afhængigt.
Bryggeren
Geografisk sted: Skødstrup

Indlæg af Bryggeren »

Her er mit input vedr. Tørhumling.

Ud af vores ca. 20 bryg, har 4-5 været IPA.

Indtil Idag, er det ikke lykkedes os at opnå den rigtige humledugt og smag, som man oplever i de store kendte kommercielle øl.

Men Her til aften, mens jeg ser El classico, Nyder jeg vores første Rigtige IPA. Og den er satme go !

De første 4-5 IPAer vi lavede var enten ikke tørhumlede, eller også var de tørhumlet med tøre, sure gamle humleblomster, som hver gang gav en kedelig græsagtig humleoplevelse.

Superøllen jeg nyder her til aften er derimod tørhumlet med humlepellets i humlepose, og forskellen er enorm.

Tørhumlingen varede i 6 dage, tilsat 14 dage efter brygdagen.

Så herfra kan det kun lyde. HUMLEPELLETS !
Fantastbrygger
Geografisk sted: Møgeltønder

Indlæg af Fantastbrygger »

Giver humlepellets ikke mere uklart øl ?
Bryggeren
Geografisk sted: Skødstrup

Indlæg af Bryggeren »

Det er da muligt at den nærmest pulveragtige humle fra pellets ikke ligefrem bidrager til øllets klarhed, men den er jeg nu villig til t ofre til fordel for de smags og duftindtryk vi har formået at få ud i øllet.
Truntebryg

Indlæg af Truntebryg »

Specielt - hvis man ikke kan få friske blade...

Bruger aldrig pellets mere, smed engang en håndfuld i gryden - og det skummede op over kanten, så nej tak til pille i varm urt. (er nok lidt konservativ i min bryg metode...)
mas
Geografisk sted: 2640, Hedehusene

Indlæg af mas »

Truntebryg skrev: Bruger aldrig pellets mere, smed engang en håndfuld i gryden - og det skummede op over kanten, så nej tak til pille i varm urt. (er nok lidt konservativ i min bryg metode...)
Hvis det ikke koger over, så er det ikke øl ;))

Jeg er helt med Bryggeren, jeg bruger kun pellets! (og min øl er klar!)

Mvh

Thomas
Brugeravatar
Nimbus39
Geografisk sted: Greve (Mosede Strand)
Kontakt:

Indlæg af Nimbus39 »

Jeg bruger lidt af hvert, og det eneste jeg har imod pellets er at min grydesvamp på hæverten stopper meget hurtigt til når jeg skal overføre fra gryde til tank...
Jeg har ikke bemærket nogen forskel i smag osv. men jeg har heller ikke "kigget" efter det :-)
Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime.
http://bryggeri.landly.dk
http://www.facebook.com/bryggerilandly
http://beersmithrecipes.com/listrecipes/2810/nimbus39
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"