Hej kære medhåndbryggere
Min elskede hustru har i anledning af min fødselsdag begavet mig med et pH meter (http://www.ebay.de/itm/271175252207?ssP ... 1497.l2649), så jeg kan komme igang med at justere mæskevandet.
Nu ved jeg godt, at man sagtens kan undvære et sådant, bruge strips, eller helt lade være med at justere og brygge med vandet som det nu engang er, men når man har alt (andet end strømper og underbukser), så er det med at være opfindsom med ønskerne :)
Jeg har endnu til gode at prøve det af i forbindelse med brygningen. Har læst mig frem til at den optimale pH for mæskevandet er 5,2 (gælder dette alle øl?) og kan justeres ned til dette niveau ved at tilsætte mælkesyre (f.eks. dette http://shop.lundteknik.dk/product_info. ... s_id=14096).
Her ved frokostbordet fik jeg så den tanke, om man ikke bare kan bruge citronsaft til formålet?
Er der nogen der har prøvet? - eller skal man måske bruge så meget at det ikke kan betale sig? Eller giver det bismag til det færdige øl, eller på anden måde er uegnet?
PS: Skal eftergydevandet også justeres til pH 5,2 eller er det unødvendigt?
På forhånd tak for svar :)
Justering af pH med citronsaft
- kimognicklas
- Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland
Re: Justering af pH med citronsaft
Jeg bruger bare citrionsyre fra bageafdelingen... Passer lige med et brv (60g.) når jeg brygger 50 liter... Og så koster et brev kun 6 kroner :)
At skabe den rette mæske pH kan sikkert godt gøres med citron saft. At bruge citronsyre til formålet er også muligt, men alt afhængig af hvor meget det er nødvendigt at tilsætte kan det give en bismag (Fanta taste)
Husk at det ikke er dit mæskevand du skal have ned på ca. 5,2 - Men din mæsk!
Dit spargevand behøver du ikke nødvendigvis at justere, men det anbefales at holde det på omkring 6,0
Når du nu har fået sådan et fint stykke legetøj der, så er næste step vel at komme igang med et vandbehandlingsprogram og få fat på din vandanalyse rapport etc. - Kan varmt anbefale Bru´n water - Virker lidt uoverskueligt i starten, men det er det faktisk ikke når man lige får rodet en times med det ;-)
Kofoed
Husk at det ikke er dit mæskevand du skal have ned på ca. 5,2 - Men din mæsk!
Dit spargevand behøver du ikke nødvendigvis at justere, men det anbefales at holde det på omkring 6,0
Når du nu har fået sådan et fint stykke legetøj der, så er næste step vel at komme igang med et vandbehandlingsprogram og få fat på din vandanalyse rapport etc. - Kan varmt anbefale Bru´n water - Virker lidt uoverskueligt i starten, men det er det faktisk ikke når man lige får rodet en times med det ;-)
Kofoed
Tak for svar!
Vil det sige, at man først tilsætter syren efter tilsætning af malt/under mæskning, eller beregner man på forhånd hvor meget pH sænkes af malten, så man ved hvor meget syre der forinden skal tilsættes vandet?
Jeg har allerede tidligere fået fat i rapporten fra vandværket uden dog at vide hvad jeg egentlig skulle stille op med den :) - Men dvs. at Bru'n Water hjælper mig til at finde ud af hvilke mængder der skal tilsættes?
Vil det sige, at man først tilsætter syren efter tilsætning af malt/under mæskning, eller beregner man på forhånd hvor meget pH sænkes af malten, så man ved hvor meget syre der forinden skal tilsættes vandet?
Jeg har allerede tidligere fået fat i rapporten fra vandværket uden dog at vide hvad jeg egentlig skulle stille op med den :) - Men dvs. at Bru'n Water hjælper mig til at finde ud af hvilke mængder der skal tilsættes?
Jeps - Med Bru´n beregner du hvor meget syre der evt. skal tilsættes vandet inden du mæsker ind.
Programmet tager højde for din maltsammensætning og beror altså ikke alene på EBC af Urten/øllet som mange af de andre beregnere gør.
Programmet tager højde for din maltsammensætning og beror altså ikke alene på EBC af Urten/øllet som mange af de andre beregnere gør.