Birkesaft i øl - Nogen erfaringer?

RasmusK

Birkesaft i øl - Nogen erfaringer?

Indlæg af RasmusK »

Hej Brygmestre,

Jeg vil gerne høre om der er nogen, som har haft held med brug af birkesaft i øl? Synes det er lidt interessant med birkesaft og har også tappet til at drikke som det er, af mit store flotte birketræ i baghaven, og nu overvejer jeg så om det ikke er muligt at bruge det i øllet. Måske evt. til at opløse sukker i ved flaskningen?

Det er jo ikke fordi der er vandvittig meget smag i birkesaft, men tanken om at det er noget man selv har udvundet, synes jeg er lidt sjov, og så indeholder det jo tilmed nogle gode mineraler fra jorden.

Anyone? :-)
Brugeravatar
Mayland
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Birkesaft i øl - Nogen erfaringer?

Indlæg af Mayland »

Måske lidt info her - http://www.homebrewtalk.com/f14/time-me ... ng-116347/

Som jeg lige umiddelbart læser det, giver det ikke den store smag - men det ligger da op til til en god historie om ikke andet...
RasmusK

Indlæg af RasmusK »

Mayland skrev:Måske lidt info her - http://www.homebrewtalk.com/f14/time-me ... ng-116347/

Som jeg lige umiddelbart læser det, giver det ikke den store smag - men det ligger da op til til en god historie om ikke andet...
God læsning - Tak for linket. Nej jeg er ret sikker på at man ikke kan smage det. Det smager heller ikke af ret meget i sin rene form, andet end at det har en mild sødme og en lidt mild "træagtig" eftersmag, men historien bag det, synes jeg nemlig er lidt skæg:-)
Brugeravatar
Sloth

Indlæg af Sloth »

Jeg har brygget en pilser på 100% birkesaft, det blev en fantastisk god øl, men der er meget bundfald og grums i, det skal gerne stå køligt nogle uger inden det flaskes for at bundfælde urenhederne.
RasmusK

Indlæg af RasmusK »

Sloth skrev:Jeg har brygget en pilser på 100% birkesaft, det blev en fantastisk god øl, men der er meget bundfald og grums i, det skal gerne stå køligt nogle uger inden det flaskes for at bundfælde urenhederne.
Det lyder spændende. Hvordan med sødmen? Jeg har læst mig til at sukkerstofferne i birkesaften udgør ca. 1 %, så det er jo ikke ret meget, men man kan jo alligevel godt fornemme sukkeret når man smager på det i sin rene form.

Hvordan tappede du saften? Kan metoden have noget med "grumset" at gøre? Jeg mener hvis der er kommet lidt "træ-fnuller" med ved tapningen.
Brugeravatar
Sloth

Indlæg af Sloth »

med hensyn til sødmen tror jeg ikke den kan smages, jeg har brygget samme pilsner på rent vand for at se om der er forskel på de to bryg, men gæren var åbenbart død denne gang, så jeg har ikke noget at sammenligne med.
ved tapning bores et ca. 8- 10 mm hul et rør bankes i så saften kan løbe ned i spanden, saften er ikke klar som vand, den er diset at se på, der var ingen urenheder saften der blev tappet så det ma være noget der er i saften der gør den grumset efter kogning/gæring.
RasmusK

Indlæg af RasmusK »

Sloth skrev:med hensyn til sødmen tror jeg ikke den kan smages, jeg har brygget samme pilsner på rent vand for at se om der er forskel på de to bryg, men gæren var åbenbart død denne gang, så jeg har ikke noget at sammenligne med.
ved tapning bores et ca. 8- 10 mm hul et rør bankes i så saften kan løbe ned i spanden, saften er ikke klar som vand, den er diset at se på, der var ingen urenheder saften der blev tappet så det ma være noget der er i saften der gør den grumset efter kogning/gæring.
Okay. Ærgerligt at det sidste bryg ikke gik. Havde været sjovt med en at sammenligne med. Ja det giver jeg dig ret i, men jeg har oplevet at hvis man ikke sørger for at fjerne alt smuld fra hullet før tapning, så kan saften godt blive grumset, men saften indeholder jo også forskellige næringsstoffer mv. så det er nok herfra grumset kommer.

Interessant at høre om dit projekt. Jeg er i gang med at tappe. Ved du egentlig hvor meget man må/kan tappe uden at skade træet? Er det overhoved muligt at tappe det for meget hvis man kun laver et hul? Jeg ved at man skal lade det være når det begynder at springe ud, da det da skal bruge alt saft og kraft selv.
Brugeravatar
Sloth

Indlæg af Sloth »

Du kan som du selv skrive tappe indtil at træet begynder at sætte blade, jeg har tappet op til 40 liter pr døgn pr. træ, så det er bare med at komme igang nu da frosten er ved at have sluppet sit tag.
RasmusK

Indlæg af RasmusK »

Sloth skrev:Du kan som du selv skrive tappe indtil at træet begynder at sætte blade, jeg har tappet op til 40 liter pr døgn pr. træ, så det er bare med at komme igang nu da frosten er ved at have sluppet sit tag.
Hold da op, det var mere end jeg forestillede mig muligt. Du har vel ikke tilfældigvis et billede, som viser hvordan du gør? Jeg sætter en tud i et 10 mm. hul og så en slange på som fører ned i flasken, men 40 liter kan det ikke blive til på et døgn, sådan som jeg gør.

Hvor stort er træet?
Brugeravatar
Nimbus39
Geografisk sted: Greve (Mosede Strand)
Kontakt:

Indlæg af Nimbus39 »

I radioen sagde en naturvejleder at man skulle klippe en gren over og tappe saften på den måde.
Hvis man borer et hul sårer man træet og åbner op for infektioner i træet.
Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime.
http://bryggeri.landly.dk
http://www.facebook.com/bryggerilandly
http://beersmithrecipes.com/listrecipes/2810/nimbus39
Brugeravatar
Sloth

Indlæg af Sloth »

jeg har boret mange huller og stoppet dem efter brug med et stykke træ banket ind i hullet så det er stoppet igen, der er ingen træer der er blevet skadet af det, jeg har fundet nogle træer der står i et meget fugtigt område, så de har ingen problemer med at suge vand, de store træer giver naturligvis mest.
Robert
Geografisk sted: Hillerød

Indlæg af Robert »

Sloth skrev:, jeg har fundet nogle træer der står i et meget fugtigt område, så de har ingen problemer med at suge vand, de store træer giver naturligvis mest.
Og træer der vokser på en bakke top giver faktisk intet.
Christian Bonde
Geografisk sted: Holsted - Sydjylland

Indlæg af Christian Bonde »

Så vil jeg da lige komme med et indspark...

Bryggede en pilsner sidste år på 75% birkesaft, det kan ikke anbefales i hvert fald til pilsner . Træet smagte alt for meget i gennem synes jeg. Jeg kunne slet ikke vænne mig til det og den røg ud.
Brugeravatar
Sloth

Indlæg af Sloth »

Her er lidt om birkesaft
http://birkesaft.dk/tapning-af-birkesaft/" onclick="window.open(this.href);return false;
RasmusK

Indlæg af RasmusK »

Nimbus39 skrev:I radioen sagde en naturvejleder at man skulle klippe en gren over og tappe saften på den måde.
Hvis man borer et hul sårer man træet og åbner op for infektioner i træet.
Jeg vil også mene at det er sikkert for træet, sålænge man husker at sætte en prop i igen, så heler træet af sig selv. Men hvis man ikke sætter prop i, så er det nemlig der er en mulighed for infektion. Men man skal da tænke over hvad man gør, det er klart:-)
Robert skrev:
Sloth skrev:, jeg har fundet nogle træer der står i et meget fugtigt område, så de har ingen problemer med at suge vand, de store træer giver naturligvis mest.
Og træer der vokser på en bakke top giver faktisk intet.
Det jeg tapper fra i øjeblikket står 10 meter fra en fjord og ca. 15 meter højt med en stor krone. Jorden er temmelig fugtig, men med et hul, er det stadig umuligt at tappe mere end ca. 2 liter i døgnet. Hvor mange huller laver du pr. træ Sloth?

Mht. om det kan anbefales eller ej må vi konkludere er et spørgsmål om smag:-) Eftersom Sloth fik en fantastisk øl ud af det på 100% ren saft og Christian Bonde ikke var helt så glad for det, men interessant at man kunne smage træet i den færdige øl:-)
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"