Processen flaskning...
Processen flaskning...
Hej bryggere,
Jeg er igang med mit første bryg og indtil videre er det gået rigtig godt. Det er en overgæret øl brygget på en hel del malt og en safale US-05. Øllet har nu stået i gærspanden i ca. 14 dage, og jeg har tænkt mig at tage en en FG måling over de næste par dage for at se om den er stabil til flaskning.
Her er så mit spørgsmål. Der er bundfald i spanden og så vidt jeg kan forstå ligger der gær ovenpå(med en overgær). Jeg har tænkt mig at tappe med en automatisk hævert og en flaskefylder, men hvordan sikre man at hverken bundfald eller gær kommer med over i flaskerne? Er det bare at sørge for at åbningen i hæverten er i midten eller hvordan? Spanden er jo hvid, så det bliver svært at holde øje med hvis jeg samtidigt skal sørge for den rette mængde i flaskerne.
Nogle fif?
Tak
Jeg er igang med mit første bryg og indtil videre er det gået rigtig godt. Det er en overgæret øl brygget på en hel del malt og en safale US-05. Øllet har nu stået i gærspanden i ca. 14 dage, og jeg har tænkt mig at tage en en FG måling over de næste par dage for at se om den er stabil til flaskning.
Her er så mit spørgsmål. Der er bundfald i spanden og så vidt jeg kan forstå ligger der gær ovenpå(med en overgær). Jeg har tænkt mig at tappe med en automatisk hævert og en flaskefylder, men hvordan sikre man at hverken bundfald eller gær kommer med over i flaskerne? Er det bare at sørge for at åbningen i hæverten er i midten eller hvordan? Spanden er jo hvid, så det bliver svært at holde øje med hvis jeg samtidigt skal sørge for den rette mængde i flaskerne.
Nogle fif?
Tak
Re: Processen flaskning...
Du skulle helst ikke have alt for meget snask i overfladen af din øl når den er færdig. Selvom det hedder "overgær" falder det til bunds når det har spist alt sukkeret.
Noget du kan gøre er:
- Stil spanden koldt (0-5C) i nogle dage. Så bundfældes der mere, og gær og andre partikler klumper mere sammen i bunden af spanden, og så får du ikke så mange partikler med når du stikker om. Du kan jo stille spanden udenfor i det kolde vejr.
- Stik øllet om. Dvs hæld det over i en anden spand med din hævert, uden at tage bundfaldet med. Så kan du stille denne spand koldt nogle dage, for igen at få de sidste rester til at bundfældes.
- Tilsæt evt gelatine, som Morten L beskriver her: http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... t=gelatine. Det udfælder endnu mere fra øllet, og binder det hårdere i bunden af spanden, så det ikke hvirvles så let op når du flasker.
Når du så skal flaske, stikker du øllet om (igen) i en ny spand, hvor du har tilsat karboneringssukker (som lige har fået et opkog i lidt vand). Her skal du igen undgå at få bundfald med over i den nye spand. Så skulle der gerne være så lidt bundfald tilbage i øllet, at du ikke skal bekymre dig om det, når du tapper på flasker.
Håber det kunne hjælpe lidt!
/Fisker
Noget du kan gøre er:
- Stil spanden koldt (0-5C) i nogle dage. Så bundfældes der mere, og gær og andre partikler klumper mere sammen i bunden af spanden, og så får du ikke så mange partikler med når du stikker om. Du kan jo stille spanden udenfor i det kolde vejr.
- Stik øllet om. Dvs hæld det over i en anden spand med din hævert, uden at tage bundfaldet med. Så kan du stille denne spand koldt nogle dage, for igen at få de sidste rester til at bundfældes.
- Tilsæt evt gelatine, som Morten L beskriver her: http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... t=gelatine. Det udfælder endnu mere fra øllet, og binder det hårdere i bunden af spanden, så det ikke hvirvles så let op når du flasker.
Når du så skal flaske, stikker du øllet om (igen) i en ny spand, hvor du har tilsat karboneringssukker (som lige har fået et opkog i lidt vand). Her skal du igen undgå at få bundfald med over i den nye spand. Så skulle der gerne være så lidt bundfald tilbage i øllet, at du ikke skal bekymre dig om det, når du tapper på flasker.
/Fisker
Hej Fisker,Fisker skrev:Du skulle helst ikke have alt for meget snask i overfladen af din øl når den er færdig. Selvom det hedder "overgær" falder det til bunds når det har spist alt sukkeret.
Noget du kan gøre er:
/Fisker
Tak for svaret. Ja selvfølgelig. Havde ikke lige overvejet muligheden for at stikke om. Mht. gelatine, så er jeg godt stødt på det andre steder. Jeg tilsatte lidt klar urt under kogningen, så umiddelbart tror jeg at jeg vil nøjes med at prøve med at omstikke. Hvad siger du?
Jeg tror de fleste klarer sig fint uden gelatine. Så bare stik om og køl ned (eller køl ned og stik om og køl ned) :-)
Efter at have beregnet hvor meget sukker jeg skal bruge, er jeg stødt på et spørgsmål. Udfra hvad jeg kan læse, opløser man sukkeret i lidt kogende vand og lad det køle af til samme temp. som øllet, er det korrekt? Og spørgsmålet er så, hvor meget vand?
Jeg lader det ikke køle af, den smule vand gør ikke den store forskel når det blandes op i 20-25 L. øl, ved at lade det køle ned øger man blot risikoen for infektion, da opløsningen ikke er "beskyttet" af hverken alkohol eller humle.
Jeg plejer at bruge ca. ½ L.
Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime.
http://bryggeri.landly.dk
http://www.facebook.com/bryggerilandly
http://beersmithrecipes.com/listrecipes/2810/nimbus39
http://bryggeri.landly.dk
http://www.facebook.com/bryggerilandly
http://beersmithrecipes.com/listrecipes/2810/nimbus39
Der skal bare være vand nok til at opløse sukkeret, og i princippet varme det nok op til at det bliver desinficeret. Jeg plejer bare at bruge en kop med et par deciliter i. Det handler mest om desinfektion og om at man lettere får sukkeret blandet jævnt ud i alt øllet ved at opløse det først. Hvis man ikke får det opløst rigtigt kan man risikere at de sidste flasker man fylder får bundfalden sukker med og bliver overkarbonerede.
EDIT: Der fik du to svar på samme tid :-)
/Fisker
EDIT: Der fik du to svar på samme tid :-)
/Fisker
Senest rettet af Fisker 12. apr 2013, 12:36, rettet i alt 1 gang.
Okay. Super, tak for svaret! :-)Nimbus39 skrev:Jeg lader det ikke køle af, den smule vand gør ikke den store forskel når det blandes op i 20-25 L. øl, ved at lade det køle ned øger man blot risikoen for infektion, da opløsningen ikke er "beskyttet" af hverken alkohol eller humle.
Tillægs spørgsmål:
Varierer mængden af sukker, når det flaskes på 5 grader kontra 20 grader?
Hvis man bruger denne beregner: http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipa ... ation.html" onclick="window.open(this.href);return false;?
Står der jo "Øllets temperatur ved flaskning".
Skal have flaskes 18 liter pilsner, den er på 5 grader lige pt. og hvis jeg sætter den til 5 grader skal der kun 77 gram hvid sukker i.
Men den skal karbonere på 20 grader, og der er det 119 gram hvid sukker der skal i...
Så skal man tage efter flasknings temperaturen, eller karbonerings temperaturen?
Hvis man bruger denne beregner: http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipa ... ation.html" onclick="window.open(this.href);return false;?
Skal have flaskes 18 liter pilsner, den er på 5 grader lige pt. og hvis jeg sætter den til 5 grader skal der kun 77 gram hvid sukker i.
Men den skal karbonere på 20 grader, og der er det 119 gram hvid sukker der skal i...
Så skal man tage efter flasknings temperaturen, eller karbonerings temperaturen?
Jacob Krogh
Tallet du skal bruge er de 5 grader. Grunden til dette er at når det står ved 5 grader nu indeholder øllet en hvis mængde CO2 i forvejen inden du tilsætter sukker og kommer det på flaske og dermed skal du bruge mindre sukker for at opnå den ønskede CO2 volume i den færdige flaske.Krogh skrev:Tillægs spørgsmål:
Temperaturen er i denne sammenhæng ligegyldig for karboneringen under tryk da CO2'en ikke kan forsvinde. (Eneste krav til temperaturen er selvfølgelig at den er tilpas høj til at gæren kan og vil omdanne den tilsatte sukker)
Mvh.
Rune Hansen
"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Rune Hansen
"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Hm, det må være en brøler så :/
Efter indlægget tænkte jeg at jeg kunne se efter i beersmith hvad den sagde og der står "bottling or keg storage temperature", så brugte 90gr sukker ca til 13,5 liter pilsner og 10 gr sukker til et partyfad.
Øllen har vel været en 10 grader vel flaskning.
Skal jeg forvente at flaskerne springer ? :)
Efter indlægget tænkte jeg at jeg kunne se efter i beersmith hvad den sagde og der står "bottling or keg storage temperature", så brugte 90gr sukker ca til 13,5 liter pilsner og 10 gr sukker til et partyfad.
Jacob Krogh
90g/13,5L=6,67g/L mener man siger at 7 gram er max, men at man skal op på omkring de 10g/L før det bliver "spring"farligt.Krogh skrev:Hm, det må være en brøler så :/
Mvh.
Rune Hansen
Rune Hansen
Og temperaturen spiller ingen rolle her så ? Den var jo nede på 10 grader ca da den blev flasket og står og karbonerer ved 20 grader.
Jacob Krogh
Jo det gør den selvfølgelig. Trykket vil jo stige med temperaturen, men hvor meget kan jeg ikke lige gennemskue.Krogh skrev:Og temperaturen spiller ingen rolle her så ? Den var jo nede på 10 grader ca da den blev flasket og står og karbonerer ved 20 grader.
Mvh.
Rune Hansen
Rune Hansen