Karbonering af overgægret øl.

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
RasmusK

Karbonering af overgægret øl.

Indlæg af RasmusK »

Hej Alle,

Jeg er i færd med at brygge min første all-grain øl. I tirsdags flaskede jeg så, men må konstatere at der endnu ikke er noget nævneværdig kulsyre i øllen endnu. Er dette normalt? Hvor længe kan man forvente at der går før, at den mængde kulsyre der skal være i øllet, har dannet sig?

Mvh. Rasmus K
Brugeravatar
Chefen
Geografisk sted: Varde

Re: Karbonering af overgægret øl.

Indlæg af Chefen »

Hej Rasmus k

Tålmodigehed er en dyd i denne dejlige hobby, på under en uge skal du nok ikke regne med det store.
alt over 14 dage og alt efter hvad øl type du laver kan det tage 2- 3 uger før den nærmer sig.
Men ud fra min egen erfaring kan jeg kun sige, jo længere tid jo bedre.
Med venlig hilsen
Kenneth Thomsen
Øl-ministeret.
Brygger på 20 liters Braumeister + Danbrygger 43
Brugeravatar
k.larsen
Geografisk sted: nr.snede

Indlæg af k.larsen »

Normalt er to uger det der skal til for karbonering. Husk at øllet skal stå ved gærings temperatur.
Derefter har øllet bedst af modning over nogle uger eller måneder alt efter type, det må meget gerne foregå køligt. Men nu får du selv nogle erfaringer.
HumlepraXis - håndbryg i praksis - http://www.humlepraxis.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/humlepraxis?ref=hl" onclick="window.open(this.href);return false;
RasmusK

Indlæg af RasmusK »

Tænkte godt at det bare var mig der blev unødigt nervøs:-) Flaskerne står ved præcis samme temperatur som under gæringen. Jeg lader dem passe sig selv og kigger til dem om et par uger.

Godt at høre og tak for hjælpen:-)
Ajes
Geografisk sted: Århus C

Indlæg af Ajes »

Det kommer rigtigt meget an på den øl, som skal karboneres. Er det en øl med højt alkoholindhold har det med at tage meget længere end øl med lavt alkoholindhold. Desuden kan det tage længere tid, hvis øllet har stået flere måneder efter endt gæring. Jeg har haft øl som var fuldt karbonerede efter 5 dage, og øl hvor det tog næsten en måned.Knap en op igen i næste weekend, så er den der sandsynligvis.
RasmusK

Indlæg af RasmusK »

Såå kom der kulsyre i bajseren. Den er ikke helt færdig endnu, men godt at se at der er sket noget:-)
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."