Kan humlen høstes nu?

Brugeravatar
redec
Geografisk sted: Ballerup

Kan humlen høstes nu?

Indlæg af redec »

Hej,

Jeg er i tvivl om, hvorvidt jeg skal høste min humle nu eller vente lidt endnu. Her er lidt billeder:

Billede

Billede

Billede

Hvad mener i?

Humlen er en Prima Donna, som vist er en dværg-version af First Gold. Kan det passe, at alpha-syre-værdien er den samme som den på First Gold, dvs. på ca. 8% ?

/ Claus
Brugeravatar
Fornitz
Geografisk sted: IPAville

Re: Kan humlen høstes nu?

Indlæg af Fornitz »

følger lige med her, opdagede lige med et at mine forældre havde en humle stående inde imellem en masse andre planter, endnu en gang kan vi så undre os over hvad tidligere ejere har tænkt da de plantede grunden til. men hyggeligt man har egen humle.
Hilsen Frederik Fornitz
Brugeravatar
Nimbus39
Geografisk sted: Greve (Mosede Strand)
Kontakt:

Indlæg af Nimbus39 »

Nu kender jeg jo lidt til den plante ;-)
Jeg fik oplyst at den skulle holde omkring 5% da jeg købte den, jeg bruger den dog kun som aromahumle.
Når den er klar til at høste bliver kopperne lidt papirsagtige og bliver fedtede at se på.
Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime.
http://bryggeri.landly.dk
http://www.facebook.com/bryggerilandly
http://beersmithrecipes.com/listrecipes/2810/nimbus39
Brugeravatar
redec

Indlæg af redec »

Nimbus39 skrev:Nu kender jeg jo lidt til den plante ;-)
Jeg fik oplyst at den skulle holde omkring 5% da jeg købte den, jeg bruger den dog kun som aromahumle.
Når den er klar til at høste bliver kopperne lidt papirsagtige og bliver fedtede at se på.
Ja, jeg købte den jo i sin tid af dig :)

Når jeg googler på Prima Donna, så finder jeg frem til at det er en dværg-version af First Gold. First Gold har en alpha-syre-værdi på ca. 8%. Men selvfølgelig kan det være at Prima Donnas alpha-værdi og så er en dværg-version af First Golds :) Jeg tror på de 5%. Jeg bruger den også kun som smags- og aromahumle, så alpha-syre-værdien er ikke helt vigtig.

Jeg synes, at den føles lidt papirsagtig, men om den er fedtet at se på, kan jeg ikke lige vurdere. Thomas, hvordan er din?

Jeg vil meget gerne brygge lørdag med den som frisk. Siger man ikke, at vægten skal ganges med 4, når man bruger frisk humle i forhold til tørret humle?

/ Claus
Brugeravatar
redec

Indlæg af redec »

Faldt lige over denne video:

http://www.youtube.com/watch?v=TlsT-x19III

Tror min skal have et par dage mere...

/ Claus
Brugeravatar
redec

Indlæg af redec »

Da humlen her til eftermiddag havde den der "crispy" lyd, og den faldt fra hinanden når man nulrede den, og da den rent faktisk lugtede af humle og ikke græs, valgte jeg at høste 200 gram af den. Det er ca. halvdelen.

Billede

Alle 200 gram benyttes i morgen som smags- og aroma-humle i mit lille 12 liters bryg - en engelsk pale ale. Som bitterhumle bruger jeg Magnum.

Den resterende humle plukker jeg i løbet af weekenden og prøver at tørre den.

/ Claus
Fantastbrygger
Geografisk sted: Møgeltønder

Indlæg af Fantastbrygger »

Hvor lang tid kan frisk humle ligge inden brug. Jeg har hørt at frisk humle ikke må fryses.
Det er jo dejligt med frisk humle fra haven, det er bare ikke altid at høsttidspunktet passer med hvornår man kan brygge.
Brugeravatar
redec

Indlæg af redec »

Fantastbrygger skrev:Hvor lang tid kan frisk humle ligge inden brug. Jeg har hørt at frisk humle ikke må fryses.
Det er jo dejligt med frisk humle fra haven, det er bare ikke altid at høsttidspunktet passer med hvornår man kan brygge.
Der er et ordsprog der lyder "Det gælder om at smede mens jernet er varmt". Det kan vel overføres til "Det gælder om at brygge mens humlen er frisk" :)

Jeg aner ikke, hvor længe frisk humle kan holde sig. Måske en uges tid, hvis man sætter den i køleskabet. Men jeg aner det ikke.

Jeg fik brygget med humlen i formiddages. Jeg håber og tror, der kommer 11-12 liter god engelsk pale ale ud af det. Den afsluttende smagsprøve var der i hvert fald ikke noget galt med.

/ Claus
peos

Indlæg af peos »

Nu bliver jeg da lidt nysgerrig - hvorfor bør frisk humle ikke fryses?

Hvis man fryser humlen og kommer den frossen i under kogningen, så burde det da næsten være den fremgangsmåde, hvor der spildes mindst smag og aroma (i hvert fald i forhold til tørring).
Brugeravatar
admin
Site Admin
Geografisk sted: 7080 Børkop

Sv: Kan humlen høstes nu?

Indlæg af admin »

Jeg kender da en humledyrker der fryser hans humle ned, det bliver brugt på brew pub i Kbh.

Sendt fra min HTC One S med Tapatalk2
Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....

http://www.fribryg.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.dk/fribryg" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
beerbuster
Geografisk sted: Odense

Indlæg af beerbuster »

Den bliver vel tørret først...hvis du ikke tørrer den vil cellemembranerne fryse for derefter at briste når de bliver tøet op igen, ender som grønt klistret snask.

Sendt fra min HTC Incredible S med Tapatalk 4
Med venlig hilsen.
Peter

Omstikning...just say no !..

"He was a wise man who invented beer.
Plato "
Truntebryg

Indlæg af Truntebryg »

Har hørt at nogle hælder humlen i vand - for derefter at fryse hele suppen ned. Isklumpen smides derefter i brygget - med eller uden smadrede membraner ... de bliver jo kogt i stykker alligevel. Saft, smag, olier osv. bliver jo fanget i vandet, og det hele tilsættes = intet spild.

Brug pose med iltspærre !!! (eller de tykke vakuum poser)
søreno
Geografisk sted: Thisted

Indlæg af søreno »

Jeg ved ikke, om det kan sammenlignes, men anyway: Jeg har af og til frosset selleritop for at bruge det i suppe. Det bliver til splat, når det tør, men bare man tilsætter det frosset fungerer det fint.

VH
Søren
edw
Geografisk sted: Sy`Fyn

Indlæg af edw »

Hmm, står foran årets humle høst..
Og leger også med tanken om at vacum pakke dem frisk og så i fryseren...
Er der nogen der har gjort forsøget.. ??
Mener da også at nu det alligevel ryger op i kogekaret, så må det da være lige fedt , eller hyr ?

Hilsen Spørgen Jørgen :O)
Venligst BB ( Blank brygger ) ;O)
Brugeravatar
BoA1967
Geografisk sted: Albertslund

Sv: Re: Kan humlen høstes nu?

Indlæg af BoA1967 »

edw skrev:Hmm, står foran årets humle høst..
Og leger også med tanken om at vacum pakke dem frisk og så i fryseren...
Er der nogen der har gjort forsøget.. ??
Mener da også at nu det alligevel ryger op i kogekaret, så må det da være lige fedt , eller hyr ?

Hilsen Spørgen Jørgen :O)
Det er det jeg gør, og har ikke rendt ind i problemer,....

Sendt fra min GT-I9305 med Tapatalk2
Tid kæler for det komplekse!
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"