En nybegynders bekendelser/for lidt kulsyre :(

Besvar
jensnik
Geografisk sted: Brabrand

En nybegynders bekendelser/for lidt kulsyre :(

Indlæg af jensnik »

Hej kære medbryggere!

Jeg er ny i håndbrygning. Temmelig ny. Jeg er i fællesskab med en kammerart gået i gang med håndbryggeriet her i sommer. Indtil videre har vi just brygget to gange. Og med blandede resultater.

Begge gange har vi lavet en "Mikkeler #08 - trippel dressed in wit". Vi fandt denne fremragende opskrift i i Klaus Rydahls bog "Ølbrygning for Begyndere". Den første gang lavede vi kun 10 liter - netop fordi det var første gang. Resultatet blev overordentligt godt; god smag, flot farve og perfekt mængde kulsyre. Det var lækkert og blev drukket med velbehag. I november måned gik vi i gang med endnu en bryg. Vi valgte at lave den samme opskrift - blot fuld portion denne gang (25l), og med en hjemmelavet chiller, ny gryde og erfaring fra første bryg. Resultat blev denne gang en lidt mere blandet oplevelse. Øllet havde stadig en rigtig god smag, som bar præg af at vi ikke havde sjusket med hygiejnen, så det var jo godt. Til gengæld var mængden af kulsyre/brus denne gang ikke så god. Der er nok brus i til at det kan drikkes, men ikke nok til at det kan serveres for gæsterne med stolthed - den er med andre ord lidt flad i det. Nogle af øllerne er også mere flade end andre - hvad er undrer mig. Vi kogte nemlig sukker og vand op sammen (jf. opskriften) og lod det køle ned, hvorefter vi tilføjede sukkerblandingen i den færdige bryg og rørte rigtig grundigt rundt, inden vi tog hæverten frem og flaskede det.

Vi har fulgt opskriften slavisk (mener vi da) så vi har svært ved at se hvor det kan være gået galt.

Vi har holdt omhyggelig log under brygning. Vi forestiller os at eventuelle fejlkilder kan være:
-forkert/fejlagtig sukkerdosering
-for lang tid mellem tilsættelse af sukkervand og kapsling
-for meget voldsom flaskning dvs. for meget skum under flaskning/tryk på hæverten.

Har I andre bud, vil vi hjertens gerne høre! Vi er stadig nybegyndere og vil jo gerne blive bedre.

Til 25l brugte vi:
Maltekstrakt: Dry Light Extract (spraymalt medium) 4500 gram
Sukker: Almindeligt stødt melis, 875 gram
Humle: Hersbrucker 3.2% alpha
54 gram koges med i 60 minutter
10 gram koges med de sidste 2 minutter
Gær: Wyest 1762 Belgian Abbey
100g Sukker til dannelse af kulsyre

-11 dages gæring/bobler
-10 dage hvor den stod, efter omstikning
-så blev der hældt sukkervand i (100g sukker opløst i 1 liter kogende vand) og herefter lod vi det stå på flaske i 14 dage.

Desuden: Næste gang vil vi gerne prøve en ny opskrift. Hvis nogle her skulle ligge inde meden opskrift, som er god til begyndere, vil vi meget gerne høre den. Måske har I en god opskrift til ekstraktøl, eller en god opskrift til minimæsk. Vi har endnu ikke investeret i mæskeudstyr - vi venter lidt til vi har fundet ud af hvordan vi gerne vil mæske, og til vi er blevet rigtig gode til at håndtere processer og hygiejne.

Håber I vil hjælpe os her. På forhånd tusind tak!
jensnik

Re: En nybegynders bekendelser/for lidt kulsyre :(

Indlæg af jensnik »

PS: Jeg er jo ny bruger herinde. Helt ny. Hvis jeg fejlagtigt har placeret mit indlæg et sted hvor det ikke hører hjemme, skal en admin selvfølgelig være velkommen til at placere det hvor det bedst hører hjemme :)
peos

Indlæg af peos »

Hvornår er den flasket, og hvornår er den prøvesmagt (nogen gange skal man bare have mere tålmodighed)?
jensnik

Indlæg af jensnik »

Den blev prøvesmagt 14 dage efter flaskning. Det fungerede som sagt fint ved første bryg. Der lavede vi som bekendt en mindre portion. Men går ikke ud fra at dette har haft betydelig indflydelse?
mas
Geografisk sted: 2640, Hedehusene

Indlæg af mas »

Hej,

hvis i har tilsat nok sukker skal kulsyreren nok komme! 14 dage er nogen gange i underkanten, især hvis øllet står køligt! Vend flaskerne forsigtigt et par gange og sæt kasserne foran radiatoren. Smag igen om et par dage!

Find en opskrift i gerne vil lave, så skal i nok få hjælp til at "oversætte" den til mini-mæsk eller ekstrakt herinde!

Mvh

Thomas
jlandersen
Geografisk sted: Østjylland

Indlæg af jlandersen »

100 g sukker til 25 liter => 4 g/l, vil jeg mene er i underkanten til en wit. Har selv flasket en ale med 4 g/l og det gav en lidt "flad" øl (men ok for en ale).
jensnik

Indlæg af jensnik »

Hej igen!

Tak for alle jeres svar. Øllet er kun blevet bedre og med mere kulsyre. Dog er det endnu ikke blevet lige så godt, som den første bryg var. Måske vi skulle øge sukkermængden en lille smile næste gang, inden det flaskes...
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"