Kan overkarbonerede flasker redes?

Besvar
Anders
Geografisk sted: 1350 K

Kan overkarbonerede flasker redes?

Indlæg af Anders »

Hej

Så skete det også for mig... To flasker sprunget og resten på kanten. Der er MEGET tryk på :-(

Er der nogen af jer, der har erfaringer med at redde sådan en? Jeg har lettet på kapsler nogle gange, men hvis der sidder nogle der ude som har prøvet det uden succes gidder jeg ikke fortsætte... Alternativet er selvfølgelig, at hælde på spand igen og lade den falde til ro, men det er jeg helst fri for.

Øllet er for øvrigt en imp. stout OG1106 og FG1037 efter 1½ måneds gærring. Karboneret med alm sukker til ca. 2.0 og jeg er rimelig sikker på, at det ikke er en vejefejl. Så der er vel kun ufuldstændig gærring eller infektion tilbage?

Hvad gør jeg??

/anders - nu med sort gulv :-(
Morten
Geografisk sted: Nørresundby

Indlæg af Morten »

virker sommom der er kommet noget gang i din gæring igen ....

men skal ikke sige det med sikkerhed ok det er det og karbonering til 2.0 skulle ikke gerne smadre dine flasker ;)
MvH
Morten
(9400)
Brugeravatar
admin
Site Admin
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

Du skal køle flaskerne ned til ca. 0°C og tage kapslerne af, lad dem stå 5 min. efterfyld med en anden øl og sæt da kapsler på igen.
Prøv med 5 først - der kan være så meget tryk på at flasken tømmer sig selv, og så er der ikke noget at gøre.
Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....

http://www.fribryg.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.dk/fribryg" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders
Geografisk sted: 1350 K

Indlæg af Anders »

Tak for svarene! Jeg har lettet på kapslerne 5-6 gange og det ser ud til at eksplosionsfaren er drevet over. Øllet er dog stadig voldsomt overkarboneret, så ingen DM guld der!! Men heldigvis smager øllet godt og skal bare skænkes hurtigt i et stort glas og så lige hvile i 5 minutter...
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"