Hvad kan jeg lære
Hvad kan jeg lære
Jeg har som mit andet bryg lavet en Kölsch på følgende opskrift :
105,00 l RO Water Water 1 -
15,00 g Calcium Chloride (Mash 60,0 mins) Water Agent 2 -
10,90 kg Pilsner malt (DMG) (3,2 EBC) Grain 3 75,1 %
1,73 kg Munchner malt (DMG) (15,0 EBC) Grain 4 11,9 %
1,45 kg Wheat Malt, Pale (Weyermann) (3,9 EBC) Grain 5 10,0 %
0,44 kg Acidulated (Weyermann) (3,5 EBC) Grain 6 3,0 %
100,96 g Sterling [6,50 %] - Boil 60,0 min Hop 7 23,4 IBUs
3,0 pkg German Ale/Kolsch (White Labs #WLP029) [35,49 ml] Yeast 8 -
Mash In Add 46,45 l of water at 77,6 C 64,4 C 75 min
Fly sparge with 69,46 l water at 75,6 C
Boil Time: 90 min
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Planen var at ramme pre-boil på omkring 1.039 & OG på 1.046, men den blev i stedet på 1.034 & 1.040.
Den skulle så gære ned til omkring 1.008, men jeg har lige målt efter en uges gæring og nu ligger den på 1.004. Så jeg rammer allligevel en alkoholstyrke på ca. 4,7.
Jeg regnede med at det var min effektivitet der var sat for højt til opskriften, men selvom min effektivitet var for lav, ville jeg tro at den stadig ville ramme de 1.008 ved negæring ?
Jeg tilføjede en lille smule koldt vand for at få den ned på de 64.4, og der var måske også en liter eller 2 ekstra spargevand, men jeg regner ikke med det kan rykke den så meget.
Jeg har målt med både Refraktometer og Hydrometer ved alle målingerne.
Er der nogen der vil give et gæt på hvorfor der er ramt sådan ved siden af ?
/Morten N
105,00 l RO Water Water 1 -
15,00 g Calcium Chloride (Mash 60,0 mins) Water Agent 2 -
10,90 kg Pilsner malt (DMG) (3,2 EBC) Grain 3 75,1 %
1,73 kg Munchner malt (DMG) (15,0 EBC) Grain 4 11,9 %
1,45 kg Wheat Malt, Pale (Weyermann) (3,9 EBC) Grain 5 10,0 %
0,44 kg Acidulated (Weyermann) (3,5 EBC) Grain 6 3,0 %
100,96 g Sterling [6,50 %] - Boil 60,0 min Hop 7 23,4 IBUs
3,0 pkg German Ale/Kolsch (White Labs #WLP029) [35,49 ml] Yeast 8 -
Mash In Add 46,45 l of water at 77,6 C 64,4 C 75 min
Fly sparge with 69,46 l water at 75,6 C
Boil Time: 90 min
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Planen var at ramme pre-boil på omkring 1.039 & OG på 1.046, men den blev i stedet på 1.034 & 1.040.
Den skulle så gære ned til omkring 1.008, men jeg har lige målt efter en uges gæring og nu ligger den på 1.004. Så jeg rammer allligevel en alkoholstyrke på ca. 4,7.
Jeg regnede med at det var min effektivitet der var sat for højt til opskriften, men selvom min effektivitet var for lav, ville jeg tro at den stadig ville ramme de 1.008 ved negæring ?
Jeg tilføjede en lille smule koldt vand for at få den ned på de 64.4, og der var måske også en liter eller 2 ekstra spargevand, men jeg regner ikke med det kan rykke den så meget.
Jeg har målt med både Refraktometer og Hydrometer ved alle målingerne.
Er der nogen der vil give et gæt på hvorfor der er ramt sådan ved siden af ?
/Morten N
- MonkeyBrew
- Geografisk sted: 8670 Låsby
Re: Hvad kan jeg lære
Kan det tænkes at din mashout temp var for lav?
Monkeybrew - Abegodt øl!
~ Lars Bang Rasmussen ~
http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Mæsketemperature for stilarterne:
http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
~ Lars Bang Rasmussen ~
http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit termometer måler forkert?
Tjek det i kogende vand, og derefter isvand. Så får du en indikation.
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Hvad kan jeg lære
Jeg brugte ikke mash out denne gang, kun sparging.MonkeyBrew skrev:Kan det tænkes at din mashout temp var for lav?
/Morten N
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvad kan jeg lære
Snakker vi om termometeret til mit varme vand, til min mæsk eller til mine målinger.Morten L skrev:Dit termometer måler forkert?
Har et par stykker :)
Vil dette ske hvis jeg mæsker og sparger ved for lav temperatur ?
/Morten N
- MonkeyBrew
- Geografisk sted: 8670 Låsby
Sorry. Det var egentlig også din sparge temp jeg mente. Men ja, hvis sparging tager for lang tid og din temp er for lav kan du godt opleve problemer.Gzus.DK skrev:Jeg brugte ikke mash out denne gang, kun sparging.MonkeyBrew skrev:Kan det tænkes at din mashout temp var for lav?
/Morten N
Monkeybrew - Abegodt øl!
~ Lars Bang Rasmussen ~
~ Lars Bang Rasmussen ~
Hvad kan jeg lære
Jeg var faktisk nervøs for at jeg havde sparget for hurtigt, og det var en af grundene til min forholdsvis lave effektivitet på 70%. Det tog ca 30-40 minutter.
Temperaturen på spargevandet var de 75,6 grader. Hvis denne temperatur var forkert er den også forkert på det vand jeg lavede single infusion med, og der skød jeg jo faktisk nogle grader over med de ca. 78.
Jeg kan regne ud at jeg skal forvente en forholdsvis tør øl. Er det korrekt ?
/Morten N
Temperaturen på spargevandet var de 75,6 grader. Hvis denne temperatur var forkert er den også forkert på det vand jeg lavede single infusion med, og der skød jeg jo faktisk nogle grader over med de ca. 78.
Jeg kan regne ud at jeg skal forvente en forholdsvis tør øl. Er det korrekt ?
/Morten N
Flere ting der undrer mig her:
- Hvorfor brugte du kun calcium-clorid ? Vil du ikke have noget Sulfat og Na+ i dit vand ? (Mg++ behøves du ikke da det kommer fra malten)?
- hvorfor tilsætter du så meget surmalt, når du bruger RO-vand ? Dermed tror jeg din mæske-pH bliver alt for lav hvilket kan forværre din enzymfunktion under mæsk.
- Hvorfor brugte du kun calcium-clorid ? Vil du ikke have noget Sulfat og Na+ i dit vand ? (Mg++ behøves du ikke da det kommer fra malten)?
- hvorfor tilsætter du så meget surmalt, når du bruger RO-vand ? Dermed tror jeg din mæske-pH bliver alt for lav hvilket kan forværre din enzymfunktion under mæsk.
To plus to er fire
Hvad kan jeg lære
Jeg læste mig frem på diverse fora at flere havde de bedste erfaringer med at nøjes med calcium Clorid. Så vidt jeg kunne forstå har det noget at gøre med den "svage" humleprofil, kontra sulfatet som gør noget ved smagen.Jens W skrev:Flere ting der undrer mig her:
http://www.homebrewtalk.com/f128/what-w ... ch-312832/" onclick="window.open(this.href);return false;
Efter at have læst omkring RO og vandbehandling kom jeg frem til at hvis jeg skulle ramme den rigtige ph var det nødvendigt at tilføje enten syre eller surmalt for at få trukket den de sidste par hak ned. Brugte en ph strip under mæskning som så fin ud, og også en jod test før sparging som heller ikke viste at der var mere tilbage.
Men jeg som sagt ny, så der kan være noget jeg overser.
/Morten N
Rent RO-vand og basismalt med lidt caramelmalt vil som regel give dig pH 5.2-5,6 som du jo skal gå efter. Tror du ender under 5 med den blanding der.
To plus to er fire
Nu er jeg selv nybegynder - men m.h.t. pH er det jo sådan, at der skal trækkes 0,3 fra i forhold til en måling ved stuetemperatur. Er den således f.eks. 5,2 i den afkølede urt, er den 4,9 ved mæsketemperatur.
Effektiviteten afhænger vist også lidt af, hvordan malten er malet. Til den grove side giver lavere effektivitet.
Som sagt - jeg har blot 7 bryg under bæltet, men jeg har opdaget, at hvis jeg eftergyder med 78 grader varmt vand, kan det knibe for mig at holde temperaturen oppe, når der eftergydes over åbent mæskekar. Jeg er derfor gået over til at sigte efter 80 - 82 grader, for så kan jeg holde 77 - 78 stykker i mæskekaret, så der ikke bliver for meget sukker hængende der.
Effektiviteten afhænger vist også lidt af, hvordan malten er malet. Til den grove side giver lavere effektivitet.
Som sagt - jeg har blot 7 bryg under bæltet, men jeg har opdaget, at hvis jeg eftergyder med 78 grader varmt vand, kan det knibe for mig at holde temperaturen oppe, når der eftergydes over åbent mæskekar. Jeg er derfor gået over til at sigte efter 80 - 82 grader, for så kan jeg holde 77 - 78 stykker i mæskekaret, så der ikke bliver for meget sukker hængende der.
Med venlig hilsen
Lars Koefoed
Lars Koefoed
Mit pH-meter justerer selv for temperaturen. Jeg ved ikke hvordan strips reagerer, men man kan jo lade sin prøve stå et øjeblik i et glas og så måle.
To plus to er fire
Hvad kan jeg lære
Nu er der jo ikke noget karamel malt i opskriften.
I ovenstående link snakker de også om surmalt for at få ph ned på den Kölsch opskrift.
Desuden faldt jeg over et skema der viste at selvom man brugte RO var man nød til at tilføje syre/surmalt for at få den helt ned på 5.4 når man bryggede pilsner på RO vand. Kan dog ikke lige huske linket.
Jeg må vente på at jeg kan smage på den og så håbe at den ikke er alt for skæv, så jeg står med 70 liter ikke så drikkelig øl :)
/Morten N
I ovenstående link snakker de også om surmalt for at få ph ned på den Kölsch opskrift.
Desuden faldt jeg over et skema der viste at selvom man brugte RO var man nød til at tilføje syre/surmalt for at få den helt ned på 5.4 når man bryggede pilsner på RO vand. Kan dog ikke lige huske linket.
Jeg må vente på at jeg kan smage på den og så håbe at den ikke er alt for skæv, så jeg står med 70 liter ikke så drikkelig øl :)
/Morten N
Du får ihvertfald ikke nogen astringency med den pH ;)
Hvilket RO-apparat bruger du ?
Hvilket RO-apparat bruger du ?
To plus to er fire
Hvad kan jeg lære
Et jeg har tilbage efter min saltvandsakvarie hobby fra Waterpilot.
http://www.waterpilot.com/product_info. ... ter-p-1754" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan være jeg skal få investeret i et PH meter igen.
Men umiddelbart lå min måling på omkring 5.6, så det giver 5.3 i mæsken, men jeg må se.
/Morten N
http://www.waterpilot.com/product_info. ... ter-p-1754" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan være jeg skal få investeret i et PH meter igen.
Men umiddelbart lå min måling på omkring 5.6, så det giver 5.3 i mæsken, men jeg må se.
/Morten N