Har brug for et godt råd!!!!!!!

Besvar
Brugeravatar
Mikro Jensen
Geografisk sted: 8732 Hovedgård

Har brug for et godt råd!!!!!!!

Indlæg af Mikro Jensen »

Hej Bryggere,

For lige knap en uge siden bryggede jeg en Pale Ale - mit 6. bryg.
Alt gik rigtig godt (jeg huskede det hele) og jeg endte med en OG på 1054.
Efter nedkøling tilsatte jeg gæren, og for første gang brugte jeg ikke Wyeast, men derimod tørgær - 1 brev (11,5 g) safale S-04 - som jeg dryssede direkte i øllet i gæringsspanden - det var så måske nok en fejl?
Efterfølgende har jeg haft en ret kraftig men kortvarrig gærring (få timer) og herefter ikke så meget som bare en enkelt boble mere.
Forleden tog jeg en vægtfyldemåling, som viste 1024, så noget er der jo sket, men bare ikke helt nok iht. opskriften, som siger FG = 1012.
Temperature har jo ligget lige højt nok, grundet det gode vejr, men om det er det der har spillet ind, det ved jeg ikke.

Er der noget jeg kan gøre nu, eller skal jeg bare vente og håbe det bedste??????
Mhv. Torben

Udstyr:
1 x Brewster 29l elgryde m. indsatssi
1 x Modstrømskøler
1 x Solar cirkulationspumpe
1 x Øllevator
Brugeravatar
MonkeyBrew
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: Har brug for et godt råd!!!!!!!

Indlæg af MonkeyBrew »

Jeg ved godt at der på Fermentis' hjemmeside står at man kan sprinkle det over urten, men der kom nogle rigtig fine (af den videnskabenlige sort) svar for nogle dage tilbage i et andet indlæg, der forklarer lidt omkring omstændighederne mht aktivering af tørgær. Gærcellerne er ret skrøbelige når de vækkes fra deres dvale og de kan let få et "chok" hvis de introduceres direkte i urten. Det har åbenbart noget at gøre med et osmotisk tryk, der er højere i en sukkeropløsning end i alm vand. Gæren har en lille "madpakke" med i bagagen og den bliver opløst sammen med gæren og derved aktiveres gæren automatisk. Det er en meget mild opløsning af sukker i gærens madpakke. Så hvis den kommer ned i en nærved mættet sukkeropløsning, så kan en del af gærcellerne risikere at dø. Og derved har man en dårlig opstart. De gærceller der overlever vil begynde at formere sig og fortære sukker og omdanne det til alkohol. Hurtigt bliver miljøet fjendtligt, og så får gæren svært ved at følge med. Det er bla derfor man kan opleve at særlig stærke øl kan trække ud.
Så alt i alt vil jeg forslå at aktivere gæren næste gang. En dl afkølet kogt vand er rigeligt.
Men giv urten en uges tid mere og foretag endnu en måling. Hvis den er faldet yderligere, så er der stadig aktivitet. Jeg tror ikke du behøver at tilsætte mere gær. Men den nuværende gær kan godt risikeres at være stresset en anelse pga varme og det få antal gærceller der var.
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
k.larsen
Geografisk sted: nr.snede

Indlæg af k.larsen »

Tag den med ro øllet skal nok gære ned. Der er mange der drysser tørgær direkte i urten når OGen ikke er så høj. Prøv evt at tage en ny måling f.eks 3-4 dage efter sidste måling for at blive beroliget.
HumlepraXis - håndbryg i praksis - http://www.humlepraxis.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/humlepraxis?ref=hl" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Krogh
Geografisk sted: Aabybro, Ryaa
Kontakt:

Indlæg af Krogh »

enig med k.larsen.
Kender flere der bare drysser deres tørgær ud over, mig selv inklusiv.
Jeg har også rehydreret tørgæren, men mener ikke der er den store forskel på enderesultatet.

Lad gæren gøre sit arbejde, giv den tid og se til den om en 3 - 4 dage for at tage ny måling.

Falder din gravity uden nogen form for aktivitet i din gærlås, ville jeg nok overveje om der kunne være en utæthed i dit låg.
Jacob Krogh
Brugeravatar
Thor
Geografisk sted: 5881 Skårup

Indlæg af Thor »

Og så skal det lige med at en S-04 starter som skidt ud af en kanin og ser ud til at stoppe ligeså hurtigt igen.
Men der er altså stadig aktivitet i spanden.
Jens W
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Jens W »

Hvis din "vægtfylde-måling" er foretaget på refraktometer skal du jo udregne din "corrected gravity" (Beeersmith har et tool til dette). Og hvis det er tilfældet er din GF nok i virkeligheden 1010-1013.
To plus to er fire
Brugeravatar
Mbrew
Geografisk sted: Hillerød

Indlæg af Mbrew »

Det skal nok blive til øl.... Giv den tid :)
Mbrew
Brugeravatar
Mikro Jensen

Indlæg af Mikro Jensen »

Tak for alle de gode råd og beroligende ord.
Og tak for en rigtig fin forklaring MonkeyBrew. Jeg tror jeg vil prøve med rehydrering næste gang.
Jens W skrev:Hvis din "vægtfylde-måling" er foretaget på refraktometer skal du jo udregne din "corrected gravity" (Beeersmith har et tool til dette). Og hvis det er tilfældet er din GF nok i virkeligheden 1010-1013.
Jeg har brugt en oechslevægt til vægtfyldemåling, så jeg tror de 1024 er rigtig nok. Jeg må se om en uges tid, om ikke den er faldet yderligere.

Jeg skal nok komme med en opdatering om det videre forløb.Tak endnu en gang.
Mhv. Torben

Udstyr:
1 x Modstrømskøler
1 x Øllevator
morfmir
Geografisk sted: Mørkøv

Indlæg af morfmir »

Mikro Jensen skrev:Tak for alle de gode råd og beroligende ord.
Og tak for en rigtig fin forklaring MonkeyBrew. Jeg tror jeg vil prøve med rehydrering næste gang.
Jens W skrev:Hvis din "vægtfylde-måling" er foretaget på refraktometer skal du jo udregne din "corrected gravity" (Beeersmith har et tool til dette). Og hvis det er tilfældet er din GF nok i virkeligheden 1010-1013.
Jeg har brugt en oechslevægt til vægtfyldemåling, så jeg tror de 1024 er rigtig nok. Jeg må se om en uges tid, om ikke den er faldet yderligere.

Jeg skal nok komme med en opdatering om det videre forløb.Tak endnu en gang.
Husk at fjerne alt co2 fra væsken inden du måler. De små bobler har det med at sætte sig på måleren og holde den højere oppe i væsken end den ellers burde være.

/Thomas
---
Imod tåber kæmper selv guder forgæves
Brugeravatar
MonkeyBrew
Geografisk sted: 8670 Låsby

Indlæg af MonkeyBrew »

Som morfir siger, så kan boblerne flytte oechelvægten opad og give falsk måling. Så giv den en hurtig snurretur i måleglasset, så ryster den de fleste bobler af. En anden ting der kan give en falsk måling er temperatur. Man skal også huske at korrigere målingerne efter temperaratur. De fleste oechelvægte er kalibreret til 20C grader. Og hvis målingen var fortaget ved 25-25C grader, så kan den vise lidt forkert. Ikke meget, men dog et point alligevel. Ved 25C grader vil en måling der viser 1.024 i stedet være 1.025. Som sagt, ikke meget, men alligevel. ;)
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikro Jensen

Indlæg af Mikro Jensen »

Jeg gi'r den en snurretur, og holder øje med temperaturen ved næste måling ;-)

Tak
Mhv. Torben

Udstyr:
1 x Modstrømskøler
1 x Øllevator
Brugeravatar
Mikro Jensen

Indlæg af Mikro Jensen »

Som lovet kommer her lige en opdatering på mit seneste bryg og de problemer jeg havde med gæringen.

Her til morgen har jeg målt vægtfylden igen (med oechslevægt, uden bobler og ved en temperatur på 24C) og den er nu faldet fra de 1024 til 1010, så det er helt perfekt.
Nu har jeg så tørhumlet og så skal den bare hvile en ugestid mere, så skal den på flasker :)
Mhv. Torben

Udstyr:
1 x Modstrømskøler
1 x Øllevator
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"