Hej...
Jeg har lavet en bommert med vores seneste bryg, ved at komme karbonerings sukkervandet i min omstinknings tank før urten. Det betyder nu at vores bryg stille og roligt skyder kapslerne af på de sidste flasker der blev tappet, sikkert fordi det er der alt sukkeret er... :(
Skidt med at der ryger lidt flasker - de står i garagen - men nu mangler der givetvis en hel del kulsyre i de første vi tappede... Er det bare sådan det er, eller kan vi gøre noget ved det nu? Det er 7 dage siden de blev tappet og der eksploderede en flaske for to dage siden og i dag er der en der har skudt kapslen af. Det er henholdsvis den sidste og næstsidste der blev tappet...
Det ville jo være træls at skulle hælde alle 45 liter i kloakken, men en hvedeøl der er flad er jo heller ikke meget ved...
Hjææææææælp!!! :)
Mvh Bo Urskov.
Karbonering gone wrong?
- MonkeyBrew
- Geografisk sted: 8670 Låsby
Re: Karbonering gone wrong?
Var den gæret helt færdig? Normalt når jeg sukkerkarbonere, så rører jeg ganske forsigtigt i blandingen for at fordele sukkervandet så godt som muligt.
Monkeybrew - Abegodt øl!
~ Lars Bang Rasmussen ~
http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Mæsketemperature for stilarterne:
http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
~ Lars Bang Rasmussen ~
http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Mæsketemperature for stilarterne:
http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Geografisk sted: 7451 Sunds
Jeg ville hælde alle øllerne forsigtigt tilbage i en steril gærtank og så starte flaskningen for fra. Hvis det gøres nænsomt kan du undgå at øllet skummer. Om der så skal tilsættes sukker til karbonering kan du så regne lidt på, ud fra hvordan dit øl (karbonering) er fordelt. Måske har du øl du ved ikke er karboneret, så kan du jo opdele så det kun er de øl du hælder i tanken for derefter at karbonere kun det.
Jeg har selv prøvet ovennævnte med et godt resultat, men husk ABSOLUT renlighed og sterilitet.
Jeg har selv prøvet ovennævnte med et godt resultat, men husk ABSOLUT renlighed og sterilitet.
keep it simple !
-
- Geografisk sted: Møgeltønder
Jeg starter nu altid med at tilsætte sukkeret i tanken der omstikkes til, på den måde er man sikker på at sukkeret bliver blandet ordentligt.
Jeg har tidligere haft store problemer med overgæring jeg fandt ud af at øllet ikke var gæret færdigt, og så må det jo gå galt.
Det du kan gøre for at redde øllet som jeg mener er kommet på flaske ?, er simpelt hen at pifte dem lidt af gangen ind til der er et passende tryuk.
Det kan være besværligt, jeg havde en baley wine som jeg nok måtte pifte af 30 omgange, men det er en af mine bedste øl, så det var besværet hver.
Jeg har tidligere haft store problemer med overgæring jeg fandt ud af at øllet ikke var gæret færdigt, og så må det jo gå galt.
Det du kan gøre for at redde øllet som jeg mener er kommet på flaske ?, er simpelt hen at pifte dem lidt af gangen ind til der er et passende tryuk.
Det kan være besværligt, jeg havde en baley wine som jeg nok måtte pifte af 30 omgange, men det er en af mine bedste øl, så det var besværet hver.
- Christian Ernstsen
- Geografisk sted: Vejle
- Kontakt:
For snart længe siden hjalp jeg en kammerat, der havde glemt at tilsætte sukker ved flaskningen. Vi endte med at hælde det hele over på cornelius, midt om sommeren, og så tvangskarbonere. Vi knappede alle flaskerne op (med øl fladt som opvaskevand), og resultatet var en glimrende øl, ingen infektion eller smag af iltning. Men der blev også drukket relativt hurtigt derefter (god øl har kort holdbarhed).
Mvh Christian
Mvh Christian
Med venlig hilsen
Christian
Brygsetup: 25 liter elgryde, pumpe og modstrømskøler. 23 bryg i alt.
Christian
Brygsetup: 25 liter elgryde, pumpe og modstrømskøler. 23 bryg i alt.
Jeg har oplevet noget lignende, heldigvis røg der kun en enkelt flaske. Jeg valgte at tilsætte en teskefuld hvidt sukker til flaskerne (1/2liter), sætte en ny kapset på og dernæst ryste godt. Efter et par uger er CO2 trykket dannet. Det har faktisk fungeret rimelig godt.
Der er selvfølgelig ikke så god styr på den eksakte co2 volumen, men det er dog MEGET bedre end flad øl.
Mvh
Der er selvfølgelig ikke så god styr på den eksakte co2 volumen, men det er dog MEGET bedre end flad øl.
Mvh